Tramwaj wraca na Kasprzaka. Odjazdy co 8 lub 12 minut

Tramwaj wraca na Kasprzaka
Budowa linii tramwajowej na Kasprzaka
Źródło: Tramwaje Warszawskie
Pierwsza część budowy trasy na Kasprzaka została ukończona. Po nowych torach tramwaj linii 78 przewiezie pasażerów od 6 stycznia. Ruch tramwajowy zostanie przywrócony na ulicach: Prostej, Kasprzaka oraz Skierniewickiej.

Ostatnie porządki na nowych torach na Kasprzaka tramwajarze już wykonali. W środę, 4 stycznia rano, szlifowali szyny i przeprowadzili jazdy kontrolne tramwajem pomiarowym, a potem wagonem hyundai rotem. W piątek, 6 stycznia, zostanie przywrócony ruch tramwajowy na Prostej, Kasprzaka i Skierniewickiej, między przystankami Rondo ONZ a Metro Płocka. Pasażerów na nowej trasie będą wozić tramwaje linii 78, które pojadą al. Jana Pawła II, Prostą, Kasprzaka, Skierniewicką i Wolską.

Jak wskazuje ratusz, tramwaje będą podjeżdżały na przystanki co 8 minut w godzinach szczytu i co 12 minut poza nim.

Przywrócone zostają przystanki Rogalińska 04, Szpital Wolski 05 i 06, Karolkowa 03 i 04, Rondo Daszyńskiego 07 i 08, Norblin 03 i 04 i Rondo ONZ 08.

Obecna trasa linii 11, przebiegająca Okopową i Towarową do placu Narutowicza, zostaje utrzymana.

Pół kilometra torów gotowe

Prace przy budowie tramwaju na Kasprzaka ruszyły w marcu 2022 roku. Jak informuje ratusz, dziś gotowych jest już ponad pół kilometra nowych torów, między ulicą Skierniewicką a Karolkową.

- Łącznie w ramach tej inwestycji wybudujemy lub wyremontujemy 3,5 kilometra torów. - Zapewnimy mieszkańcom dynamicznie rozbudowujących się osiedli dzielnicy Wola szybki, wygodny dojazd do metra. Na całej trasie tramwaju na Kasprzaka torowiska będą zielone  - mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.

ZOBACZ: Zielone tory w centrum Warszawy.

Trasa na Kasprzaka, na całej długości inwestycji, gotowa będzie w tym roku. Realizacją inwestycji zajmuje się firma Strabag – za kwotę 205,4 miliona złotych. Oficjalna nazwa projektu współfinansowanego ze środków UE to "Budowa wybranych odcinków tras tramwajowych w Warszawie wraz z zakupem taboru". Wysokość dofinansowania to 156 mln złotych.

"Ponad dwa kilometry nowych torów"

Po oddaniu do użytku cała trasa – między ulicą Wolską a rondem ONZ – będzie w jednolitym standardzie technicznym. Ratusz podkreśla, że najważniejszą częścią zakończonych prac jest nowy węzeł rozjazdowy, który pozwoli tramwajom skręcać także w kierunku ulicy Wolskiej. Dotychczas nie było takiej możliwości.

ZOBACZ: Nowe wizualizacje trasy tramwajowej na Kasprzaka. Tramwajarze nadal będą pracować nad budową torów wzdłuż Kasprzaka i węzła u zbiegu ulicy Wolskiej, Kasprzaka i Elekcyjnej. Prace prowadzone są na odcinku o długości niemal 3,5 kilometra. - Między Wolską a Skierniewicką zostaną wybudowane nowe tory – około 2,3 kilometra. Już istniejące na Wolskiej i na Kasprzaka, o długości około 1,2 kilometra, zostaną zmodernizowane - dodaje ratusz w komunikacie.

Pasażerowie skorzystają z nowych przystanków: przy Płockiej, przy przystanku kolejowym Warszawa Wola oraz przy Ordona. Wszystkie będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, opiekunów z dziećmi w wózkach i seniorów.

Przybędzie zieleni

W ramach inwestycji tramwajarze zasadzą 94 nowe drzewa. Jak podkreślono będą to rodzime gatunki liściaste – klon pospolity, jesion wyniosły, wiąz szypułkowy oraz dąb szypułkowy. Zaplanowano nasadzenie 413 metrów kwadratowych traw ozdobnych i bylin, a także 6603 metrów kwadratowych krzewów.

Nasadzenia krzewów, traw ozdobnych i bylin wyznaczono przy peronach tramwajowych, ale też przy skrzyżowaniach, w pasach między jezdniami oraz wzdłuż Wolskiej. Z kolei drzewa zaprojektowano jako uzupełnienie szpalerów wzdłuż Wolskiej i Kasprzaka i w obrębie inwestycji. 

Tory na Kasprzaka, tak jak na Grochowskiej, zostaną obsadzone rozchodnikiem. Ta roślina stała się już standardem na torach tramwajowych w Warszawie. Łączna długość zielonych torowisk wyniesie 2,5 kilometra. Betonowe ściany przy przystanku w wykopie u zbiegu Wolskiej i Kasprzaka będą obsadzone pnącymi roślinami. W tym miejscu zwiększy się powierzchnia terenów zielonych i zmniejszy się powierzchnia jezdni – na skraju torowiska i parku Powstańców Warszawy będzie podwójny, a miejscami nawet potrójny szpaler drzew.

Czytaj także: