Rozbiórka i odbudowa od podstaw czeka wiadukty Trasy Łazienkowskiej nad Paryską na Saskiej Kępie. Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta ogłosił przetarg. Prace obejmą także budowę ekranów akustycznych i wymianę nawierzchni jezdni w alei Stanów Zjednoczonych.
Aleja Stanów Zjednoczonych stanowi fragment Trasy Łazienkowskiej. To dwujezdniowa droga rozdzielona pasem zieleni z trzema pasami ruchu w obu kierunkach. Przy skrzyżowaniu z ulicą Paryską jezdnia poprowadzona jest dwoma wiaduktami o długości 210 metrów każdy.
Oba są w bardzo złym stanie. - Konstrukcja pod spodem jest zabezpieczona siatką, która ma chronić pieszych przed odrywającymi się kawałkami betonu. Na dużym obszarze widać skorodowane pręty zbrojeniowe. To najlepiej pokazuje, jak w bardzo złym stanie są te wiadukty - opisuje reporter tvnwarszawa.pl Artur Węgrzynowicz.
Wiadukty do wymiany, zbudują ekrany akustyczne
Jak zapowiedział Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta, oba wiadukty mają zostać rozebrane i odbudowane w ciągu 30 miesięcy od podpisania umowy z wybranym wykonawcą. Termin składania ofert w przetargu mija 7 czerwca. Urzędnicy zakładają, że możliwość przejazdu będzie zachowana przez cały okres trwania robót. W trakcie rozbiórki pierwszego z wiaduktów przejazd będzie możliwy po drugim obiekcie.
Oprócz wiaduktów, przebudowane zostaną również ekrany akustyczne w ciągu alei Stanów Zjednoczonych na odcinku od Bajońskiej do Międzynarodowej. Jest to wynik decyzji marszałka województwa mazowieckiego, poprzedzonej badaniami, które wykazały przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu. Zredukują go nie tylko ekrany, ale również nowa nawierzchnia.
Budowa ekranów będzie wymagała również korekty istniejących chodników oraz zieleni. Posadzone zostaną 73 drzewa, blisko 15 tysięcy krzewów. Inwestycja uzyskała dofinansowanie w kwocie 114 milionów złotych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.
"Remont Trasy Łazienkowskiej jest realizowany etapami"
Pod koniec stycznia rozpoczęła się przebudowa wiaduktów Trasy Łazienkowskiej po drugiej stronie Wisły, nad Parkiem Agrykola. Drogowcy rozebrali już północny wiadukt. W miejscu wyburzonego obiektu powstają pierwsze elementy nowej konstrukcji - mury oporowe, fundamenty i podpory przyszłego wiaduktu. Przy ulicy Rozbrat pojawił się też zarys pochylni dla rowerów. Prace na dwóch odcinkach tej samej trasy będą dotkliwe dla kierowców poruszających się pomiędzy Śródmieściem i Saską Kępą. W praktyce remont rozciągnie się na kilka lat.
- Zakładamy, że organizacja ruchu będzie analogiczna do tej, którą mamy w związku z remontem wiaduktów przy Parku Agrykola. Chcemy zachować możliwość przejazdu w obydwu kierunkach przez cały czas trwania inwestycji. Oczywiście zdajemy sobie sprawę z tego, że jest to inwestycja, która będzie miała wpływ na sytuację drogową na Trasie Łazienkowskiej, która jest bardzo obciążona - powiedziała tvnwarszawa.pl Agata Choińska-Ostrowska, rzeczniczka prasowa Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta. - Każda ingerencja w ruch powoduje tam odczuwalne dla kierowców zmiany. Niemniej jednak miejmy na uwadze to, że stan techniczny wiaduktów nad ulicą Paryską wymaga z naszej strony natychmiastowej interwencji. Im szybciej do tego przystąpimy, tym prędzej będziemy mogli korzystać z nowych, bezpiecznych i przede wszystkim trwałych obiektów. Kierowców prosimy o wyrozumiałość - dodała.
Zapytana, dlaczego obu inwestycji na Trasie Łazienkowskiej nie rozpoczęto w tym samym czasie, Choińska-Ostrowska odpowiedziała, że "zakres inwestycji i czas przygotowania do nich jest zróżnicowany". - W przypadku alei Stanów Zjednoczonych, poza modernizacją wiaduktów, inwestycja obejmuje także budowę ekranów akustycznych na długim odcinku, wymianę nawierzchni oraz korektę chodników i dróg rowerowych. Z drugiej strony jest to po prostu kolejny element przebudowy Trasy Łazienkowskiej, która jest realizowana etapami również ze względu na możliwości finansowe miasta - dodała.
Rzeczniczka SZRM zapewniła jednocześnie, że przebudowa wiaduktów nad Paryską nie będzie miała wpływu na harmonogram trwających prac przy wiaduktach nad Agrykolą. Te - zgodnie z zapowiedziami - mają zakończyć się w marcu 2024 roku.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Artur Węgrzynowicz/tvnwarszawa.pl