Długo wyczekiwane 130 metrów drogi. Od rana łączy dwie dzielnice 

Ulica Branickiego została otwarta 20 grudnia
Ulica Branickiego już otwarta
Źródło: Artur Węgrzynowicz/tvnwarszawa.pl
W poniedziałek o godzinie 8 drogowcy otworzyli 130-metrowy odcinek ulicy Branickiego. W ten sposób Ursynów i Wilanów zyskały kolejne bezpośrednie połączenie drogowe.

"Branickiego otwarta! Jedźcie ostrożnie" - przekazał w poniedziałek rano za pośrednictwem mediów społecznościowych burmistrz Wilanowa Ludwik Rakowski. Kilka dni temu zapowiadał, że otwarcie nowego fragmentu ulicy nastąpi wraz z oddaniem do użytku tunelu POW. Ten z kolei zostanie otwarty w poniedziałek w południe. Chwilę wcześniej odbędzie się uroczystość z udziałem premiera Matusza Morawieckiego i ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka.

Dzięki połączeniu z POW mieszkańcy Wilanowa jadąc od strony mostu Anny Jagiellonki, będą mogli zjechać z obwodnicy w pobliżu skrzyżowania Branickiego z ulicą Urszuli Ledóchowskiej.

Rakowski zapowiedział również, że w związku z przedłużeniem ulicy Branickiego, Zarząd Transportu Miejskiego zamierza po przerwie świątecznej uruchomić nowe linie autobusowe. Mają one rozpocząć kursowanie po 10 stycznia 2022 roku. Linia 319 ma łączyć Wawer, Wilanów i Ursynów, natomiast linia 263 będzie zapewniała połączenie Wilanowa z Ursynowem.

Ulica Branickiego połączyła Ursynów z Wilanowem
Ulica Branickiego połączyła Ursynów z Wilanowem
Źródło: Google Maps

Kręta droga do budowy

Projekt budowy 130-metrowego odcinka ulicy Branickiego, łączącej Wilanów z ulicą Płaskowickiej na Ursynowie oraz POW, utknął na wiele miesięcy w Biurze Polityki Mobilności i Transportu. Urzędnicy mieli zastrzeżenia m.in. do lewoskrętu (jadąc od strony POW). Obawiali się, że korek skręcających aut zablokuje też ruch na obwodnicy. Ostatecznie projekt bez lewoskrętu został zatwierdzony we wrześniu ubiegłego roku.

Kwestię wydłużenia ulicy Branickiego dodatkowo skomplikowała bliskość łącznicy zjazdowej z POW od skrzyżowania z ulicą Ledóchowskiej. Aby móc zrealizować inwestycję, potrzebne było uzyskanie odstępstwa od ministra infrastruktury, które z kolei pozwoliłoby na wydanie przez prezydenta Warszawy zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRiD).

Ostatecznie ZRiD został wydany na początku czerwca tego roku. Aby przyspieszyć realizację inwestycji władze Wilanowa zdecydowały się na podpisanie umowy z miejskim Zakładem Remontów i Konserwacji Dróg.  To jednostka organizacyjna miasta, która wykonuje zadania w stolicy (zwykle te o mniejszej skali) w oparciu o bezprzetargowy tryb zlecania robót.

Czytaj także: