Droga rowerowa osłupkowana "z rozmachem". "Zgodne z przepisami, ale niebezpieczne"

Źródło:
tvnwarszawa.pl
Słupki na Przyczółkowej wzdłuż sklepu budowlanego
Słupki na Przyczółkowej wzdłuż sklepu budowlanegoMateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl
wideo 2/2
Słupki na Przyczółkowej wzdłuż sklepu budowlanegoMateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl

Słupki wzdłuż nowej drogi rowerowej będą powodować wypadki - uważają rowerzyści. Drogowcy zapowiadają zmiany, ale tylko w niektórych miejscach i bez uwzględnienia słupków już zamontowanych.

Dwa tygodnie temu na tvnwarszawa.pl pisaliśmy o wypadku na Przyczółkowej w okolicy budowy Południowej Obwodnicy Warszawy - rowerzystka wpadła na nieoznakowany płot. Po naszej interwencji udało się poprawić tymczasowe oznakowanie. Tym razem problem dotyczy docelowej organizacji ruchu na ścieżce rowerowej wzdłuż Przyczółkowej.

Bartosz Suchecki, który informował nas o tamtym wypadku, wypunktował niebezpieczne rozwiązania przyjęte przez drogowców. Chodzi między innymi o to, że słupki są ustawione w poprzek ścieżki zbyt gęsto. Są też miejsca, gdzie zamiast jednego słupka na środku, który rozdzielałby kierunki ruchu, stoją dwa przy jej krawędziach. - To kwestia czasu, kiedy przez te słupki dojdzie do jakiegoś poważnego wypadku - stwierdził rowerzysta. I wskazał, że najbardziej niebezpieczne będą te zamontowane wzdłuż ściany marketu budowlanego: - Rowerzyści jadący z przeciwnych kierunków albo zaliczą czołowe zderzenie, albo jeden ominie słupek po chodniku. Dwóch rowerzystów się tam nie wyminie, na to nie ma miejsca.

Słupki, które w założeniu mają blokować wjazd samochodem na chodnik, zdaniem naszego rozmówcy, tej roli i tak nie spełnią. - Kuriozalne jest stawianie słupków tylko na drodze dla rowerów, kiedy obok po chodniku można bez problemu przejechać samochodem. Nie powinno być tak, że z powodu nieodpowiedzialności kierowców, stawia się urządzenia niebezpiecznie dla rowerzystów - zauważył.

Tym bardziej, że droga dla rowerów przy Przyczółkowej na pewno będzie zatłoczona. To jeden z najpopularniejszych szlaków rowerowych w Warszawie. Tędy dojeżdżają do miasta mieszkańcy Powsina i Konstancina, nie brakuje tu też rodzin z dziećmi. To trasa lubiana przez kolarzy i rolkarzy, a w weekendy tłumy ciągną nią do Parku Kultury w Powsinie.

"Zgodne z przepisami, ale niebezpieczne"

Robert Buciak ze stowarzyszenia Zielone Mazowsze zwrócił uwagę, że Południową Obwodnicę Warszawy buduje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która ma inne standardy stawiania słupków niż miasto. - GDDKiA stosuje metalowe, co jest zgodne z prawem, ale mało bezpieczne dla rowerzystów. Warszawa stawia słupki gumowe – wyjaśnił.

- Ustawienie słupków też jest zgodne z przepisami, ale niebezpieczne – zaznaczył i dodał, że na ścieżce rowerowej przed przejazdem powinien stać jeden słupek dokładnie na środku. - Wtedy rozdziela on rowerzystów jadących w przeciwnych kierunkach. Sposób ustawienia słupków przez GDDKiA powoduje, że będzie dochodziło do zderzeń rowerzystów przejeżdżających między słupkami – przewidywał aktywista.

"Niezgodne z miejskimi standardami"

Zdjęcia słupków na Przyczółkowej pokazaliśmy również dyrektorowi stołecznego Zarządu Dróg Miejskich, a zarazem pełnomocnikowi ds. komunikacji rowerowej Łukaszowi Puchalskiemu. Stwierdził on, że już na tym etapie widać, że niektóre rozwiązania zastosowane na ścieżce przy węźle POW nie są zgodne z miejskimi standardami: - Słupki powinny być dobrze oznaczone, my obmalowujemy je linią ciągłą z jednej i z drugiej strony. Tutaj słupki zamontowano je w ścieżce i nie ma żadnego oznaczenia. Nie jest to rozwiązanie zgodne z naszymi standardami i pogarsza bezpieczeństwo na drodze.

Miejską normą jest również montowanie jednego, oddzielającego kierunki jazdy słupka na środku drogi. Dyrektor ocenia, że na Przyczółkowej zamontowano je "z rozmachem". Przy przejeździe z sygnalizacją zainstalowano dwa - jeden na środku, a drugi przy krawędzi ścieżki rowerowej. - Wystarczyłby tylko jeden na środku obrysowany linią ciągłą, ten drugi niczemu nie służy i wydaje się zbędny.

Odnosi się też do słupków zamontowanych wzdłuż ściany marketu, o którym mówił Suchecki. - Standardowo liczy się, że rower ma około 90 centymetrów. Przy założeniu, że to droga szerokości dwóch metrów, a słupek z jednej i drugiej strony zajmuje około 40 centymetrów, to nie ma takiej możliwości, aby minęło się tam dwóch rowerzystów - ocenia dyrektor ZDM.

Skomentował również sprawę materiału, z którego wykonywane są słupki. - My wymieniamy je na takie elastyczne, bo, w przypadku najechania, wybaczają więcej niż te metalowe. Problem jest tylko z ich dostępnością, bo można je zamówić jedynie w większych przetargach, kupując dużo na raz - wyjaśnia.

"Szczelność nie była kryterium"

Wykonawca tego odcinka POW, firma Gulermak, nie ma sobie nic do zarzucenia. - Słupki blokujące zostały ustawione zgodnie z projektem stałej organizacji ruchu, który był opiniowany między innymi pod kątem bezpieczeństwa przez odpowiednie służby – poinformował rzecznik firmy Bartosz Sawicki. I wyjaśnił, że służą nie tylko zabezpieczeniu chodnika i ścieżki przed wjazdem samochodów. – To również jednoznaczna informacja wizualna o zmianie funkcji danego ciągu komunikacyjnego. Ma to zastosowanie w szczególności, gdy poziom nawierzchni i materiał, z którego jest wykonana są takie same. Chodzi o to, by kierowca przez pomyłkę nie zechciał wjechać w ścieżkę rowerową – tłumaczył.

Pytany o sens stawiania słupków, które i tak nie stanowią wystarczającej zapory przed samochodami, rzecznik odpowiedział, że.... "szczelność nie była kryterium". – Może dojść do sytuacji, gdy zdeterminowany użytkownik samochodu, w szczególności terenowego, przedostanie się na ścieżkę lub chodnik. Będzie to jednak działanie celowe nie zaś przypadkowa omyłka związana z taką samą nawierzchnią ścieżki rowerowej oraz drogowej – ocenił.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiedziała jednak zmiany w niektórych miejscach drogi rowerowej wzdłuż POW. - Zgodnie z ustaleniami z miastem Warszawa, będziemy stosować słupki blokujące - model "Syrenka Współczesna" - a w ścieżce rowerowej, ze względów bezpieczeństwa, będą to "syrenki" składane - poinformowała rzeczniczka stołecznego oddziału GDDKiA Małgorzata Tarnowska. Zastrzegła jednak, że ta zmiana nie obejmie słupków, które już zostały zamontowane.

- Słupki blokujące typu syrenki będą znajdowały się na przykład w rejonie ronda u zbiegu ulicy Sytej i Metrycznej, a także na ulicy Ogórkowej oraz w rejonie jej skrzyżowania z ulicą Wał Miedzeszyński - wyliczała Tarnowska.

Zwróciła też uwagę, że w mieście dopuszcza się również słupki biało-czerwone w ścieżce rowerowej i GDDKiA montuje je tam, gdzie nie było wymogu stosowania specjalnych modeli blokujących. - Są bezpieczniejsze ze względu na widoczność, niż czarne "syrenki", a w związku z tym projektant preferował ten model - wyjaśniła.

Słupki na drodze rowerowej na PrzyczółkowejBartosz Suchecki

Autorka/Autor:Marcela Pęciak

Źródło: tvnwarszawa.pl

Źródło zdjęcia głównego: Bartosz Suchecki

Pozostałe wiadomości

Średnio co dwie minuty, 24 godziny na dobę, przez okrągły rok do straży miejskiej wpływa informacja o źle zaparkowanym samochodzie. Ponad połowa z 407 tysięcy zgłoszeń, które dotarły do funkcjonariuszy w zeszłym roku, dotyczy właśnie parkowania. Blisko sto tysięcy interwencji zakończyło się mandatem.

Mieszkańcy średnio co dwie minuty zgłaszają nielegalne parkowanie. Ilu kierowców dostaje mandat? 

Mieszkańcy średnio co dwie minuty zgłaszają nielegalne parkowanie. Ilu kierowców dostaje mandat? 

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Stała przy przejściu dla pieszych i stwarzała wrażenie zagubionej. Starszą kobietę zauważyli strażnicy miejscy. Na ich widok uspokoiła się i bezpiecznie wróciła do domu.

Znała swój adres, ale nie wiedziała, jak tam dotrzeć. Uspokoiła się na widok strażników

Znała swój adres, ale nie wiedziała, jak tam dotrzeć. Uspokoiła się na widok strażników

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Zadzwoniła pod numer alarmowy w obawie o swoje życie. Okazało się, że bała się własnego syna. Sprawą zajęli się policjanci z Targówka. 39-latek usłyszał zarzuty i ma zakaz zbliżania się do bliskich.

Wezwała pomoc, bo bała się własnego syna

Wezwała pomoc, bo bała się własnego syna

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Prokuratura przekazała pierwsze ustalenia dotyczące wypadku na ulicy Vogla w warszawskim Wilanowie. Dotyczą tożsamości ofiar i prawdodopodobnej przyczyny tragedii. Śledztwo będzie prowadzone w kierunku nieumyślnego spowodowania wypadku drogowego ze skutkiem śmiertelnym.

Spłonęli w rozbitym aucie. Prokuratura o ofiarach i prawdopodobnej przyczynie tragedii

Spłonęli w rozbitym aucie. Prokuratura o ofiarach i prawdopodobnej przyczynie tragedii

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W samolocie PLL LOT z Zurychu do Warszawy wykryto usterkę podwozia. Pasażerowie musieli opuścić pokład, a lot został ostatecznie odwołany. Informację o tym zdarzeniu otrzymaliśmy na Kontakt 24.

Zablokowała się część podwozia, pasażerowie musieli wysiąść

Zablokowała się część podwozia, pasażerowie musieli wysiąść

Źródło:
Kontakt 24, tvnwarszawa.pl

Po zderzeniu auta osobowego z ciężarną klępą (samicą łosia) na świat przy drodze przyszły cielęta. Policjanci zadbali o specjalistyczną opiekę dla nich. Dwie samiczki przebywają teraz w Fundacji Wzajemnie Pomocni, na terenie gminy Pomiechówek.

Ich matkę potrącił samochód, na świat przyszły przy drodze

Ich matkę potrącił samochód, na świat przyszły przy drodze

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Z relacji pracowników sklepu wynikało, że kobieta ze sklepowych półek wzięła banany oraz awokado i zapakowała je do trzech toreb, nabijając przy kasie jako jabłka. W torbach miała w sumie 30 sztuk awokado i ponad trzy kilogramy bananów.

"Kupiła" awokado i banany w cenie jabłek, grozi jej nawet osiem lat więzienia

"Kupiła" awokado i banany w cenie jabłek, grozi jej nawet osiem lat więzienia

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Postępowania dyscyplinarne, zwolnienia, procesy cywilne i doniesienia do prokuratury - to okoliczności, w jakich przebiegają wybory nowego rektora Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Teoretycznie mają się odbyć w poniedziałek, 6 maja. Choć zostało tak mało czasu, to wcale nie jest to pewne.

Wybory w poniedziałek, rektor wydaje "polecenie służbowe" wyłączenia systemu do głosowania

Wybory w poniedziałek, rektor wydaje "polecenie służbowe" wyłączenia systemu do głosowania

Źródło:
tvn24.pl

Ulice Rudnickiego, Perzyńskiego i Podczaszyńskiego na Bielanach wzbogacą się o 170 drzew. Nie zabraknie też nowych krzewów i bylin. Wszystko w ramach dwukilometrowego parku linearnego, który tam powstanie. Zarząd Dróg Miejskich wybrał wykonawcę prac. Ma na ich wykonanie 60 dni. 

Dwukilometrowy park linearny na Bielanach jeszcze przed wakacjami. Wybrali wykonawcę prac

Dwukilometrowy park linearny na Bielanach jeszcze przed wakacjami. Wybrali wykonawcę prac

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W niedzielę, 5 maja odbędzie się mityng lekkoatletyczny w chodzie sportowym "Korzeniowski Warsaw Race Walking Cup". Rywalizacja będzie się toczyła wokół Teatru Wielkiego – Opery Narodowej i placu Piłsudskiego.

Rywalizacja chodziarzy w historycznym sercu stolicy

Rywalizacja chodziarzy w historycznym sercu stolicy

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Policjanci z Radomia zatrzymali 46-latka, który miał ugodzić nożem swojego kolegę. Między mężczyznami doszło do nieporozumienia. Przedmiotem sporu była kurtka.

Cios nożem w plecy podczas kłótni o kurtkę

Cios nożem w plecy podczas kłótni o kurtkę

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Wybory do Parlamentu Europejskiego odbędą się 9 czerwca. Komitety wyborcze ogłosiły już listy kandydatów. Kto wystartuje w stolicy?

Wybory do Parlamentu Europejskiego. Warszawskie "jedynki"

Wybory do Parlamentu Europejskiego. Warszawskie "jedynki"

Źródło:
PAP

Wybory do Parlamentu Europejskiego odbędą się 9 czerwca. Komitety wyborcze ogłosiły już listy kandydatów. Kto wystartuje na Mazowszu?

Wybory do Parlamentu Europejskiego. Kto otworzy listy na Mazowszu?

Wybory do Parlamentu Europejskiego. Kto otworzy listy na Mazowszu?

Źródło:
PAP

Minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński przemawiał w czasie obchodów Dnia Strażaka na placu Piłsudskiego w Warszawie. To, jak brzmiał, wzbudziło pytania o jego stan. Minister w rozmowie z reporterką TVN24 tłumaczył, że winny był "straszny pogłos". Szef MSWiA poinformował później, że poddał się badaniu alkomatem, a jego wynik opublikował na X.

Nietypowe zachowanie w czasie przemówienia. Kierwiński pokazał badanie alkomatem

Nietypowe zachowanie w czasie przemówienia. Kierwiński pokazał badanie alkomatem

Źródło:
tvn24.pl, PAP

Niebezpieczna sytuacja na drodze krajowej numer 50 w miejscowości Zawiszyn. Kierowca ciężarówki wyprzedzał, gdy z przeciwka jechał samochód osobowy. Gdyby kierujący autem nie zjechał z jezdni w ostatniej chwili, doszłoby do tragedii.

Ciężarówką wyprzedzał "na czołówkę". Nagranie

Ciężarówką wyprzedzał "na czołówkę". Nagranie

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Wybudowana pod koniec XIX wieku jednopiętrowa czynszówka przy ulicy Kawęczyńskiej na Starej Pradze przejdzie generalny remont. To pozwoli uratować jedyny zachowany w tej okolicy drewniany budynek.

W niezmienionej formie przetrwał 120 lat. Doczekał remontu

W niezmienionej formie przetrwał 120 lat. Doczekał remontu

Źródło:
PAP

Za pięć lat Lotnisko Chopina ma być gotowe do obsługi 30 milionów pasażerów rocznie. Wymaga to dużych inwestycji. Ale jaka nie byłaby ich skala stołeczny port lotniczy nie ma możliwości technicznych do przyjęcia większej liczby podróżnych. Z zapewnień przedstawiciela rządu jasno wynika, że po uruchomieniu Centralnego Portu Komunikacyjnego, warszawskie lotnisko powinno zostać zamknięte. 

Przyszłość Lotniska Chopina. 700 samolotów w ciągu doby, na więcej brakuje miejsca

Przyszłość Lotniska Chopina. 700 samolotów w ciągu doby, na więcej brakuje miejsca

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Stołeczny ratusz poinformował o postępach w budowie zachodniego odcinka linii metra M2. Trwają prace konstrukcyjne. Niedługo rozpocznie się łączenie stacji techniczno-postojowej z pasażerską Karolin.

Budowa linii metra M2. "Prace przeniosły się pod ziemię"

Budowa linii metra M2. "Prace przeniosły się pod ziemię"

Źródło:
tvnwarszawa.pl