Modernizacja Trasy Łazienkowskiej na Saskiej Kępie oznacza budowę dwóch nowych wiaduktów nad ulicami Bajońską i Paryską. Jak zapewniają w komunikacie drogowcy, efektem inwestycji będzie również lepsze zabezpieczenie mieszkańców przed hałasem, którego źródłem jest ruch drogowy w alei Stanów Zjednoczonych. Na odcinku od ulicy Bajońskiej do Międzynarodowej wybudowane zostaną ekrany akustyczne, a na jezdni pojawi się cicha nawierzchnia.
"Nowe oświetlenie i zmiany w oznakowaniu sprawią, że droga stanie się bezpieczniejsza. Wzdłuż al. Stanów Zjednoczonych posadzonych zostanie ponad 70 nowych drzew, które wraz z drzewami już rosnącymi utworzą obustronne szpalery. Pojawi się także blisko 15 tys. dodatkowych krzewów, liczne byliny, pnącza oraz trawniki" - wyliczono.
Rozbiórka wiaduktu północnego
Prace w terenie już trwają. Umacnianie nasypu w rejonie ulicy Bajońskiej, likwidacja wysp na przejściach dla pieszych przez ulicę Paryską oraz montaż progów spowalniających poprzedzają rozpoczęcie zasadniczego etapu inwestycji, czyli rozbiórki, a następnie odbudowy wiaduktów. Jako pierwszy modernizowany będzie wiadukt znajdujący się po stronie północnej.
Rozbiórka wiaduktu północnego będzie prowadzona etapowo i zakończy się jesienią. Do prac wykorzystane zostaną m.in. koparki gąsienicowe wyposażone w odpowiedni osprzęt wyburzeniowy. W pierwszej kolejności zdemontowana zostanie nawierzchnia i wyposażenie wiaduktu, a następnie rozebrane elementy żelbetowe.
Przystąpienie do rozbiórki wiaduktu wymaga wprowadzenia zmian w organizacji ruchu. Te zaczną obowiązywać w sobotę, 8 lipca. "Zamknięta zostanie wówczas północna jezdnia al. Stanów Zjednoczonych prowadząca obecnie w kierunku centrum. Kierowcy jadący w tej relacji zjadą na jezdnię południową za Kanałem Wystawowym. Na stronę północną wrócą w rejonie węzła z Wałem Miedzeszyńskim" - zapowiedzieli drogowcy.
Będą trzy pasy, w tym buspas
Na jezdni prowadzącej obecnie w stronę Grochowa będą trzy pasy ruchu – jeden do centrum i dwa w przeciwnym kierunku, z czego jeden przeznaczony dla autobusów Warszawskiego Transportu Publicznego, taksówek, pojazdów MTON i motocykli. Czynne będą także pasy do skrętu w ulicę Saską w kierunku Gocławia oraz w ulicę Urugwajską.
Połączenie ulicy Międzynarodowej z Trasą Łazienkowską zostanie utrzymane przez cały czas realizacji inwestycji. Tak jak dotychczas, będą mogli w nią skręcić kierowcy jadący aleją Stanów Zjednoczonych w stronę centrum. Możliwy będzie także wyjazd z ulicy Międzynarodowej w prawo. Połączenie z Trasą Łazienkowską straci natomiast północny odcinek ulicy Saskiej - nie będzie możliwości skrętu z alei Stanów Zjednoczonych w stronę ulicy Zwycięzców ani wyjazdu z ulicą Saskiej na Trasę Łazienkowską.
Od 8 lipca nieczynny będzie zjazd od strony Saskiej Kępy na Wał Miedzeszyński. Jadący w kierunku Pragi-Północ lub Wawra powinni kierować się wcześniej do alei Waszyngtona lub ulicy Fieldorfa "Nila".
Podczas przebudowy wiaduktów Trasy Łazienkowskiej nad ulicami Bajońską i Paryską, główną drogą objazdową będzie Trasa Siekierkowska. Aby ułatwić kierowcom zjeżdżającym z Trasy Siekierkowskiej włączanie się do ruchu, powstał dodatkowy pas włączenia wzdłuż jezdni Wału Miedzeszyńskiego za prawoskrętem w stronę centrum. Z kolei kierowcom zjeżdżającym z mostu Łazienkowskiego na Wał Miedzeszyński w kierunku Trasy Siekierkowskiej zostanie zapewniony własny pas ruchu na przedłużeniu łącznicy – do tej pory musieli oni ustąpić pierwszeństwa pojazdom jadącym od strony Wybrzeża Szczecińskiego. Objazdy będą prowadziły także ulicą Fieldorfa "Nila" oraz aleją Waszyngtona.
Autobusy nie zmienią tras
Autobusy Warszawskiego Transportu Publicznego kursujące aleją Stanów Zjednoczonych nie zmienią tras, z wyjątkiem E-1. Autobusy tej linii w kierunku stacji metra Stadion Narodowy pojadą prosto ulicą Saską, skręcą w Zwycięzców i nią dojadą do Wału Miedzeszyńskiego, czyli do swojej stałej trasy. Po drodze zatrzymają się na przystanku na wiadukcie na ulicy Saskiej oraz na przystankach Stacja Krwiodawstwa i Katowicka na ulicy Zwycięzców.
Nieczynny będzie natomiast przystanek Kryniczna 02 na Wale Miedzeszyńskim. Pojazdy jadące w kierunku Grochowa i Wawra nadal będą korzystały ze swojego buspasa. Natomiast autobusy kursujące w stronę centrum będą miały do dyspozycji wydzielony pas na zamkniętej jezdni. Będzie on dostępny wyłącznie dla Warszawskiego Transportu Publicznego. Autobusy dojadą nim do wiaduktu na ul. Saskiej, a następnie przejadą na drugą jezdnię, na wspólny pas z pozostałymi pojazdami. Przejazd autobusom ułatwią także buspasy wytyczone w aleję Stanów Zjednoczonych oraz na ulicy Ostrobramskiej.
Autobusy jadące do centrum nadal będą zatrzymywały się przy ulicy Międzynarodowej i ulicy Saskiej. Tymczasowy przystanek przy pierwszym skrzyżowaniu znajdzie się na tej samej wysokości, co istniejący. Zmieni się natomiast lokalizacja drugiego przystanku, który przesunięty zostanie przed wiadukt ulicy Saskiej na wysokość Szkoły Podstawowej nr 143.
Zachowana będzie możliwość przejazdu pod wiaduktami ulicą Paryską. Zamknięty zostanie natomiast przejazd pod Trasą Łazienkowską ulicami Wąchocką i Bajońską. Na obu tych ulicach obowiązywał będzie ruch dwukierunkowy. W związku ze zmianami w organizacji ruchu nie będzie można na nich parkować.
Zmiany dla pieszych i rowerzystów
Ruch pieszy będzie zachowany pod Trasą Łazienkowską na ulicy Paryskiej. Piesi nie przejdą natomiast pod wiaduktami ulicami Wąchocką i Bajońską oraz przejściem na wysokości ulic Rapperswilskiej i Wandy. Nie będzie także ruchu pieszego po północnej stronie wiaduktu – pomiędzy ulicami Wandy i Wąchocką.
Z kolei cykliści nie będą mogli korzystać z drogi dla rowerów po północnej stronie alei Stanów Zjednoczonych na odcinku od zjazdu z kładki pod mostem Łazienkowskim do ulicy Wandy. Zamknięty będzie także przejazd pod wiaduktem przy ulicy Wandy. Tablice informacyjne będą kierowały rowerzystów na objazd drogą po drugiej stronie trasy i dalej ulicami Ostrobramską i Grenadierów.
Kolejny etap modernizacji
Wiadukty Trasy Łazienkowskiej nad ulicami Paryską i Bajońską użytkowane są od 1974 roku. Stan techniczny liczących blisko pół wieku obiektów wymusza ich przebudowę. Inwestycję realizuje Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta. "Generalnym Wykonawcą robót budowlanych, których koszt wynosi 88,7 mln zł, jest firma WARBUD. Funkcję Inżyniera kontraktu pełni firma Brico Group Sp. z o.o. Inwestycja zakończy się w połowie 2025 r." - podali drogowcy.
Przejazd Trasą Łazienkowską w obu kierunkach możliwy będzie przez cały czas trwania przebudowy.
Prace przy wiaduktach na Saskiej Kępie to kolejny etap modernizacji Trasy Łazienkowskiej. Dotychczas wyremontowany został most Łazienkowski, estakady na węzłach z Wisłostradą i Wałem Miedzeszyńskim oraz wiadukt na Przyczółku Grochowskim. Do marca 2024 roku potrwa przebudowa dwóch wiaduktów Trasy Łazienkowskiej przy parku Agrykola.
Autorka/Autor: katke/b
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa