Pasy dla autobusów o łącznej długości około 38 kilometrów pojawią się w kolejnych dziewięciu lokalizacjach. Niektóre na stałe, inne mają usprawnić podróże podczas remontu estakad Trasy Łazienkowskiej. W planach jest kilka ważnych ulic: Modlińska, Czerniakowska czy Dolina Służewiecka. Zabraknie jednak wyczekiwanego buspasa w alei Prymasa Tysiąclecia.
- Wytyczenie nowych buspasów znacznie poprawi płynność ruchu pojazdów Warszawskiego Transportu Publicznego na Białołęce, Mokotowie, Ochocie i Ursynowie oraz we Włochach. Skorzystają także pasażerowie z Legionowa, Jabłonny i Piaseczna – przekazał cytowany w komunikacie na ten temat wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski.
Od poniedziałku, 30 sierpnia, funkcjonuje już buspas na ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r., między ulicami Szczęśliwicką a Grójecką (o łącznej długości 1,3 km). Po jego wyznaczeniu zmieniła się organizacja ruchu i zlikwidowane zostały trzy lewoskręty. Z ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. nie można już skręcić w lewo w Białobrzeską (dopuszczony jest tylko lewoskręt dla autobusów od strony ulicy Grójeckiej, trasa linii 521 się nie zmieniła), a także w Szczęśliwicką, od strony Grójeckiej. Lewoskręt w ulicę Szczęśliwicką został tu zachowany tylko dla jadących od strony Alej Jerozolimskich.
Nowe buspasy w Warszawie. Lokalizacje
Jak zapowiada ratusz, kolejne buspasy są planowane na : Modlińskiej – na odcinku od ulicy Aluzyjnej do Światowida, w jednym kierunku, o długości ok. 4 kilometrów; Czerniakowskiej – na odcinku od Witosa do ulicy Łazienkowskiej, w obu kierunkach, o łącznej długości ok. 5 kilometrów; Dolina Służewiecka i al. gen. W. Sikorskiego – na odcinku od ulicy Nowoursynowskiej do Jana III Sobieskiego, w obu kierunkach, o łącznej długości ok. 4 kilometrów; Puławskiej – na odcinku od ulicy Dolina Służewiecka do granic miasta, w obu kierunkach, o łącznej długości ok. 15 kilometrów; Łopuszańskiej – na odcinku od torów WKD do ulicy Orzechowej, w obu kierunkach, o długości ok. 2 kilometrów; Marynarskiej – od węzła Marynarska do ronda Unii Europejskiej – w jednym kierunku, o długości ok. 2,5 kilometra.
Trwają też za to intensywne prace nad buspasami, które usprawnią funkcjonowanie komunikacji miejskiej w czasie remontu estakad Trasy Łazienkowskiej: na Krzyckiego – od Wawelskiej do Filtrowej, w jednym kierunku, o długości ok. 300 metrów; na Ostrobramskiej – od Lotniczej do Przyczółka Grochowskiego, w jednym kierunku, o długości ok. 3 kilometrów; w al. Stanów Zjednoczonych – od ronda Wiatraczna do Przyczółka Grochowskiego, w obu kierunkach, o łącznej długości ok. 2 kilometrów.
Urzędnicy przypominają, że wytyczanie pasów autobusowych na czas dużych inwestycji miejskich zapoczątkowano wraz z rozpoczęciem budowy drugiej linii metra. Od początku budowy podziemnej kolei udostępniono pasażerom pojazdów Warszawskiego Transportu Publicznego buspasy na Pradze-Północ, Targówku, Woli i Bemowie o łącznej długości ok. 30 kilometrów. Ratusz planuje, że jeden z pasów – na Połczyńskiej, Wolskiej i Kasprzaka, na odcinku Dźwigowa – Karolkowa, w obu kierunkach – zostanie utrzymany także po zakończeniu budowy.
Bez alei Prymasa Tysiąclecia
Niestety ratusz nie podaje żadnych terminów. Nie było ich w zapowiedzi rozesłanej do mediów. Urzędnicy dopytywani o konkretne terminy, nie podali ich tłumacząc, że jeszcze nie są znane.
Dopytaliśmy jednak szczegóły związane z buspasem na Wisłostradzie i z tym w alei Prymasa Tysiąclecia. - Ciąg ulic: Waryńskiego - Spacerowa – Gagarina -Czerniakowska stanowić będzie alternatywną trasę objazdową przeciążonej Trasy Łazienkowskiej, na której przez cały czas trwania remontu utrzymana będzie przejezdność dwoma pasami ruchu w każdym kierunku - przekazał nam Konrad Klimczak z biura prasowego ratusza. Podkreślił też, że warunki ruchu transportu zbiorowego na czas remontu estakad zostaną poprawione poprzez wyznaczenie buspasów - m.in. al. Stanów Zjednoczonych w obu kierunkach na odcinku od Ronda Wiatraczna do Przyczółku Grochowskiego, ul. Ostrobramska w kierunku zachodnim na odc. od ul. Lotniczej do Przyczółku Grochowskiego, ul. Krzyckiego na odcinku od ul. Wawelskiej do ul. Filtrowej, ul. Marynarska w kierunku wschodnim na odcinku stacji PKP Służewiec do Ronda Unii Europejskiej, ul. Łopuszańska w kierunku wschodnim na odcinku wiaduktu nad torami kolejowymi do ul. Kolneńskiej. - Powyższe buspasy zostaną wytyczone w ramach wdrożenia czasowej organizacji ruchu dla potrzeb prowadzenia zasadniczych robót przy remoncie estakad Trasy Łazienkowskiej - podkreślił. Dodał, że buspas na Czerniakowskiej zostanie wprowadzony jako stały. Projekt organizacji ruchu został już przygotowany i trafił do Biura Zarządzania Ruchem Drogowym.
W planach nie ma jednak buspasów w alei Prymasa Tysiąclecia. Dlaczego? - Analizy dotyczące wytyczenia pasa w al. Prymasa Tysiąclecia wykonane przez ZTM wykazały, że byłby nieefektywny - przekazał krótko Klimaczak.
Co z buspasem do Łomianek?
Dopytaliśmy też o buspasy na wylotówce w kierunku Łomianek - na ulicy Pułkowej, gdzie tworzą się ogromne korki. Wcześniej w ratuszu powstał nawet zespół ds. tego buspasa. Z jego działalności najpierw niewiele wynikło. W końcu jego prace, w związku z trudną sytuacją budżetową, zostały wstrzymane.
Teraz, jak poinformował ratusz, miasto wspólnie z gminą Łomianki zamierzają zawrzeć porozumienie, które dotyczyć będzie współpracy przy realizacji "wielowariantowej koncepcji utworzenia pasa ruchu dla autobusów (buspasa) biegnącego w granicach Gminy Łomianki od ul. Brukowej do granicy z m.st. Warszawą oraz w Warszawie w pasie drogowym ulicy Pułkowej do ul. Heroldów / Muzealnej". - Powyższa koncepcja określić ma możliwości i koszty usprawnienia połączenia autobusowego w pasie drogowym ul. Pułkowej na odcinku Łomianki - Warszawa, również w związku z planowaną przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad budową i oddaniem do użytkowania nowego przebiegu trasy ekspresowej S7. Dalsze decyzje w sprawie realizacji buspasa w ul. Pułkowej podejmowane będą po zakończeniu prac nad koncepcją w odniesieniu do określonych w niej uwarunkowań - przekazał nam Klimaczak.
Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich Łukasz Puchalski tłumaczył nam przy okazji zapowiedzi nowych buspasów w styczniu ubiegłego roku, że ten na Pułkowej, by mógł powstać, potrzebne byłoby poszerzenie jezdni, bo to droga krajowa. W dodatku biegnie przez las, więc konieczne byłoby uzyskanie decyzji środowiskowej, a to - jak wówczas ocenił - bardzo czasochłonna procedura. Oprócz tego musiałyby pojawić się ekrany akustyczne i nowe sygnalizacje świetlne. Podkreślał też, że póki nie zapadną wiążące decyzje co do obwodnicy, nie należy się więc spodziewać przełomu w sprawie pasa dla autobusów między Młocinami a Łomiankami.
O buspasach, które pomogłyby w walce z zanieczyszczeniem powietrza i usprawnieniem transportu samochodowego, mówili wiosną tego roku działacze Polskiego Alarmu Smogowego. Według ich badań, warszawiacy są chętni do przesiadania się do komunikacji miejskiej. Aktywiści zaapelowali wówczas do ratusza o skuteczniejszą walkę ze smogiem, domagając się m.in. kolejnych buspasów. Jak oceniali, miasto mogłoby utworzyć je latem w Alejach Ujazdowskich i ulicy Belwederskiej; do końca listopada w alei Wilanowskiej i Dolince Służewieckiej, natomiast w przyszłym roku na Czerniakowskiej i w alei Prymasa Tysiąclecia, gdzie o buspasie mówiło się w ratuszu jeszcze wiosną 2018 roku przy okazji planowania pasów dla busów na sześciu ważnych ulicach.
Niektóre tylko dla autobusów, inne też dla motocykli
W Warszawie jest obecnie ponad 68,5 kilometra wydzielonych pasów dla komunikacji miejskiej. Dodatkowo niektóre odcinki ulic (np. Górczewska na odcinku Grodkowska – Krępowieckiego czy Św. Wincentego na odcinku Matki Teresy z Kalkuty - Niwa) są dostępne wyłącznie lub przede wszystkim dla autobusów (łącznie ponad 2,6 kilometra). Ponadto autobusy na niektórych fragmentach poruszają się wspólnym torowiskiem tramwajowo-autobusowym - tak jest w al. Solidarności i na ulicy 11 Listopada (łącznie 5,7 kilometra).
Wraz z rozwojem sieci warszawskich buspasów zwiększyła się także liczba pojazdów, które mogą z nich korzystać. Do ubiegłego roku były to pojazdy Warszawskiego Transportu Publicznego i Miejskiego Transportu Osób Niepełnosprawnych oraz taksówki. Od 2020 roku mogą nimi także jeździć karetki oraz motocykle (ale tylko na tych specjalnie oznaczonych, choć docelowo będzie to dotyczyło wszystkich)
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa