Przygotuj się na:

77. ROCZNICA POWSTANIA - ZMIANY W KOMUNIKACJI

W niedzielę, w zawiązku z obchodami 77. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego stołeczna komunikacja miejska pojedzie inaczej. Zarząd Transportu Miejskiego uruchomi specjalne linie autobusowe łączące stacje metra i dworce kolejowe z Cmentarzem Wojskowym na Powązkach i Cmentarzem Wolskim. Z kolei do Muzeum Powstania Warszawskiego dowiozą zabytkowe tramwaje linii W.

TVN Warszawa | Ulice

Polski Alarm Smogowy: warszawiacy chcą buspasów i stref "tempo 30"

TVN Warszawa | Ulice

Autor:
mp/r
Źródło:
PAP
Piotr Siergiej z Polskiego Alarmu Smogowego: w dni smogowe nie wolno rekreacyjnie palić w kominku TVN24
wideo 2/3
TVN24Piotr Siergiej z Polskiego Alarmu Smogowego: w dni smogowe nie wolno rekreacyjnie palić w kominku

Ponad połowa stołecznych kierowców gotowa jest ograniczyć korzystanie z samochodu na korzyść komunikacji miejskiej, a 68 procent jest za zmianą części pasów na buspasy. Działacze Polskiego Alarmu Smogowego zaapelowali do ratusza o skuteczniejszą walkę ze smogiem. Domagają się kolejnych buspasów i wprowadzenia stref "tempo 30".

Na wtorkowej konferencji rzecznik PAS Piotr Siergiej przypomniał, że w marcu tego roku Komisja Europejska wezwała Polskę do działań, które miałyby doprowadzić do obniżenia emisji dwutlenku azotu w powietrzu. Zwrócił uwagę, że wśród miast wymienionych przez komisję jest Warszawa. Według aktywistów, za emisję odpowiedzialny jest przede wszystkim transport samochodowy. Siergiej pytał, co władze stolicy uczyniły, aby zrealizować unijne zobowiązania. Podkreślił, że najbardziej pilnym działaniem jest poprawa funkcjonowania transportu publicznego.

Wskazał też, że ponad połowa stołecznych kierowców byłaby gotowa zrezygnować z samochodów na rzecz autobusów, tramwajów pod warunkiem poprawy działania transportu miejskiego.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE

Kierowcy gotowi się przesiąść

Ekspert Polskiego Alarmu Smogowego Bartosz Piłat przedstawił wyniki badań przeprowadzonych przez CEM Instytut Badań Rynku i Opinii Publicznej w Krakowie na próbie 600 dorosłych z Warszawy. Wynika z nich, że aż 78 procent respondentów deklaruje, że po pandemii będzie częściej lub w takim samym stopniu korzystać z komunikacji zbiorowej, a 53 proc. kierowców gotowych jest ograniczyć użytkowanie samochodu na korzyść autobusu, tramwaju, metra czy roweru.

Aż 84 proc. warszawiaków uważa, że transport samochodowy ma bezpośredni związek z jakością powietrza w mieście. Badania wskazały też, że 68 proc. respondentów popiera zmiany części pasów drogowych na buspasy, a zakaz wjazdu starych samochodów z silnikiem diesla do centrów miast – 62 proc. respondentów. Pomysł stref "tempo 30" na osiedlach również spodobał się mieszkańcom stolicy. Za bardzo ważny, lub raczej ważny uważa go 67 proc. badanych.

Aktywiści domagają się utworzenia kolejnych buspasów (zdjęcie ilustracyjne)Lech Marcinczak, tvnwarszawa.pl

Chcą kolejnych sześciu buspasów

Działacze Polskiego Alarmu Smogowego podkreślili, że pora, by władze miasta wsłuchały się w głos wyborców, którzy oczekują konkretnych rozwiązań i są gotowi przesiąść się do punktualnej i łatwej w użytkowaniu komunikacji publicznej. - Chcemy, by pierwsze buspasy powstały już za kilka miesięcy. Jest to możliwe zarówno pod względem organizacyjnym jak i technicznym - stwierdził Bartosz Piłat. W jego ocenie do końca sierpnia miasto mogłoby utworzyć je w Alejach Ujazdowskich i ulicy Belwederskiej; do końca listopada w alei Wilanowskiej i Dolince Służewieckiej, natomiast w przyszłym roku na Czerniakowskiej i w alei Prymasa Tysiąclecia.

- Postulaty, które przedstawiliśmy, nie są niczym nadzwyczajnym, to są bardzo często projekty urzędu miasta Warszawy. Chcielibyśmy, aby zrealizowano je zgodnie z zapowiedziami. To, czego my chcemy, chcą również mieszańcy Warszawy – zaznaczył Piotr Siergiej.

Przypomniał, że strefy "tempo 30" były jednym z punktów programu wyborczego prezydenta Rafała Trzaskowskiego.

Autor:mp/r

Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: Lech Marcinczak, tvnwarszawa.pl