Prace na wiadukcie prowadzone są na całym, mierzącym blisko pół kilometra odcinku. Powstają fundamenty, trwa szalowanie oraz zbrojenie filarów i płyty wiaduktu. Pierwsze podpory zostały już zabetonowane, a w piątek nad rondem Sedlaczka rozpoczęło się betonowanie płyty – to na niej znajdzie się m.in. jezdnia oraz ciąg pieszo-rowerowy.
700 metrów sześciennych betonu
"Prace, rozpoczęte w piątek, 28 kwietnia, polegają na zalewaniu stalowych prętów zbrojeniowych betonem (pompowanym z betonomieszarek zwanych gruszkami). Cała operacja wymaga dostarczenia na budowę aż 700 m sześć. betonu, z którego powstanie ponad 50 metrów płyty nowego wiaduktu" - opisał ratusz.
Przy realizacji inwestycji pracuje obecnie ponad sto osób. Poza budową wiaduktu południowego kontynuowane są prace po stronie północnej. Trwa tam profilowanie nasypów, które będą obsadzane zielenią. Budowany jest także przystanek Rozbrat 02. Jego uruchomienie planowane jest jeszcze w tym kwartale.
Przebudowywane wiadukty Trasy Łazienkowskiej przy Parku Agrykola zaprojektowane i wybudowane zostały jako dwa bliźniacze, żelbetowe wiadukty płytowe w układzie ramowym. Długość każdego z nich wynosi około 400 metrów. Wiadukty powstały wraz z pozostałą częścią Trasy Łazienkowskiej i były użytkowane od 1974 roku. Ze względu na pogarszający się stan techniczny konieczna była ich modernizacja.
Prace potrwają do wiosny 2024 roku
W lipcu 2021 roku Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta podpisał umowę z firmą SKANSKA na przebudowę wiaduktów. Pierwszy z nich, północny, został wyłączony z ruchu pod koniec stycznia 2022 roku. Ruszyła wówczas jego rozbiórka, a następnie odbudowa. W grudniu 2022 roku, czyli po niespełna jedenastu miesiącach, nowy, północny wiadukt był już gotowy. Jego otwarcie umożliwiło przełączenie ruchu w obydwu kierunkach na północną stronę Trasy Łazienkowskiej i przystąpienie do prac po stronie południowej.
Inwestycja przy parku Agrykola potrwa do marca 2024 roku. Na nowych wiaduktach, poza jezdniami, pojawią się obustronne ciągi pieszo-rowerowe, pochylnie poprawiające dostępność drogi dla osób z ograniczeniami ruchowymi a także nowoczesne oświetlenie.
Koszt inwestycji to około 87,5 miliona złotych.
Autorka/Autor: katke
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa