Drogowcy zapowiadają, że na ulicy Przy Agorze zadbają o bezpieczeństwo pieszych. Powstaną nowe azyle przy przejściach, a jezdnie zostaną zwężone by uspokoić ruch. Rozpisano już przetarg na wykonanie prac. Zmian domagali się mieszkańcy po tym, jak na pobliskiej ulicy Sokratesa doszło do tragicznego wypadku.
Zarząd Dróg Miejskich kontynuuje realizację projektu: "Bezpieczne ulice: Conrada, Sokratesa i Przy Agorze – poprawa bezpieczeństwa przejść dla pieszych". To projekt z budżetu obywatelskiego, który cieszył się sporą popularnością wśród mieszkańców. Zagłosowało na niego w sumie 1711 osób.
Poszerzone azyle
Pierwsze dwie części już zrealizowano. Przy pięciu przejściach – chodzi o zebry przez ulicę Conrada w rejonie ulicy Nerudy i ulicy Brązowniczej oraz na wysokości numeru Conrada 14 – poszerzono zbyt wąskie azyle, które wcześniej nie zapewniały komfortowego przejścia na drugą stronę ulicy.
Przebudowano też bielańską ulicę Sokratesa. "Wyposażyliśmy ją w nową infrastrukturę, dzięki czemu stała się dużo bezpieczniejsza i wygodniejsza dla mieszkańców. Powstały dwa ronda, przejścia dla pieszych zostały skrócone i zabezpieczone azylem, a chodniki poszerzone. Ulica zyskała też sporo zieleni, tworzącej m.in. ogrody deszczowe"- wyliczają drogowcy.
Zmiany czekają także przejścia przez ulicy Przy Agorze w rejonach posesji nr 11 i nr 15. Obecne azyle są tam bardzo wąskie, a pasy ruchu w obu kierunkach na tyle szerokie (w niektórych miejscach mają nawet 5 metrów), że skłaniają do przekraczania prędkości i prób wyprzedzania na wysokości zebr. W kompleksowym audycie przejść dla pieszych obie zebry zostały ocenione na 2 (w skali 0-5). Audytorzy wskazywali m.in. na zbyt długie przejście.
Pojawi się zieleń
Jak wytłumaczyli drogowcy, rozwiązanie jest dostosowane do potrzeb. Azyl jest stosowany właśnie w takich miejscach, czyli tam gdzie jezdnia jest szeroka. Pozwala pieszemu przekroczyć ulicę na dwa razy. Jeśli jest ruchliwa, pieszy nie musi czekać, aż z obu stron przejadą pojazdy – może zatrzymać się pośrodku po pokonaniu jednego pasa ruchu. Jednocześnie azyl powoduje „esowanie” jezdni, więc uspokaja ruch, a miejscowo ją zwężając, uniemożliwia kierowcom wyprzedzanie przed zebrą.
Wykonawca będzie miał jeszcze jedno zadanie – zlikwiduje powierzchnie wyłączone z ruchu. W miejsce nawierzchni bitumicznej i kostki brukowej pojawi się zieleń.
Zmiany na ulicy Przy Agorze będą możliwe po rozstrzygnięciu przetargu. Na wykonanie prac przewidujemy 60 dni od momentu podpisania umowy.
Przebudowa po wypadku
Przebudowy ulicy Sokratesa domagali się mieszkańcy po tragicznym wypadku, do którego doszło w październiku 2019 roku. Pędzący z dużą prędkością kierowca bmw uderzył w 33-letniego Adama G., który przechodził po pasach z rodziną. Pieszy zginął na miejscu. Uratowali się jego żona oraz trzyletni syn.
Wypadek wstrząsnął opinią publiczną i zmobilizował mieszkańców okolicy do wyjścia na ulice w obronie bezpieczeństwa pieszych. Dzień po zdarzeniu około 300 osób zebrało się w milczącym proteście w miejscu wypadku, żeby uświadomić problem tym, którzy mają wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
Tydzień po tragedii na Bielanach prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski ogłosił pakiet zmian na stołecznych drogach. Zapowiedział, że Sokratesa przejdzie gruntowną modernizację. Deklarował też kontynuację audytów przejść dla pieszych bez sygnalizacji i ich doświetlanie, a także objęcie strefą tempo 30 niemal dwóch trzecich miejskich ulic, uspokajanie ruchu przez budowę rond i zwężanie jezdni.
Ostatecznie prace przy Sokratesa rozpoczęto w lipcu 2021 roku.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: ZDM