W systemie Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym pracuje w całej Polsce ponad 520 fotoradarów rejestrujących przekroczenia prędkości oraz wjazd na czerwonym świetle. - W 2022 roku CANARD odnotowało blisko 969 tysięcy przypadków przekroczenia dozwolonych limitów prędkości. Rok wcześniej było ich ponad 1,4 miliona - wskazuje Monika Niżniak, rzeczniczka GITD.
Ostrzejsze przepisy wpłynęły na zachowania kierowców
- Można ocenić, że jednym z czynników, który wpłynął na zmianę zachowania kierowców jest ubiegłoroczna zmiana przepisów i zaostrzenie kar. Świadczy o tym między innymi wyraźny spadek liczby wykroczeń powyżej progu 30 kilometrów na godzinę, a więc od pułapu, za który znacząco wzrosły kary grzywny - zauważa Niżniak.
CANARD odnotowało w 2022 roku o ponad 200 tysięcy mniej przypadków przekroczenia prędkości o ponad 30 km/h. Spadek sięga ponad 62,5 procent. - O blisko 38 procent spadła również liczba przypadków przekroczenia prędkości w obszarze zabudowanym, z ponad 6,3 tys. do około 3,9 tysiąca. Zdecydowana większość – około 57 procent zarejestrowanych kierujących – przekracza dozwoloną prędkość w najniższym progu, pomiędzy 11 a 20 kilometrów na godzinę więcej niż na danym odcinku drogi pozwalają przepisy - dodaje rzeczniczka GITD.
Maleje liczba przekroczeń prędkości w tunelu POW
Jak wskazuje Monika Niżniak, najwięcej naruszeń w ubiegłym roku zarejestrował fotoradar w Rudzie Śląskiej – ponad 20,7 tys. przypadków. - Jest to jedna z nowszych lokalizacji w systemie, którą objęto automatyczną kontrolą prędkości, we współpracy z lokalnymi władzami. Miejsce to – nazywane przez mieszkańców "zakrętem mistrzów" – uznano za niebezpieczne ze względu na występujące tam wcześniej zdarzenia drogowe. Oceniono wówczas, że przyczyną 75 procent wypadków i kolizji było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu - tłumaczy.
Jak wylicza dalej Monika Niżniak, z wykorzystaniem urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości w całej Polsce zarejestrowano blisko 160 tys. przekroczeń prędkości. - Najczęściej kierowców rejestrowały urządzenia zamontowane w tunelu trasy S2 na warszawskim Ursynowie, a dokładnie w kierunku Poznania. Na tym odcinku drogi zarejestrowano 24,5 tysiąca naruszeń. W sumie kamery odcinkowego pomiaru prędkości w tunelu trasy S2 zarejestrowały blisko 42,5 tysiąca naruszeń - wskazuje.
W jej ocenie obecność odcinkowego pomiaru prędkości w tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy działa prewencyjnie. - Liczba przypadków przekroczenia prędkości w tunelu maleje z miesiąca na miesiąc. Przykładowo porównując dane ze stycznia ubiegłego roku z grudniowymi, odnotowano spadek liczby zarejestrowanych wykroczeń o około 67 procent, z niemal 5,9 tysięcy w styczniu do blisko 1,9 tysięcy w grudniu - podaje Niżniak.
Czytaj też: "Po raz pierwszy w historii liczba zabitych na drogach stołecznego garnizonu spadła poniżej 100"
"Najbardziej pracowity fotoradar" w Warszawie
Według danych GITD najwięcej naruszeń, czyli przekroczenia prędkości i niestosowania się przez kierujących do sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach, zarejestrowały fotoradary na Mazowszu. - Ponad 90 różnego rodzaju urządzeń ujawniło ponad 338 tysięcy naruszeń. W tym ponad 209 tys. przypadków przekroczenia prędkości w Warszawie - wylicza. - Najbardziej zapracowanym w stolicy fotoradarem, okazało się jedno z 6 urządzeń zlokalizowanych na moście Poniatowskiego, które zarejestrowało blisko 11,8 tys. wykroczeń - dodaje rzeczniczka GITD.
Autorka/Autor: dg/r
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: ZDM