Na Jagiellońskiej trwają testy nowego oznakowania poziomego. Instytut Badawczy Dróg i Mostów ocenia je spektrofotometrem. Badania potrwają co najmniej dwa lata. Wszystko po to, by pasy malowane na wiosnę na warszawskich ulicach były jak najtrwalsze.
Pasy wymalowano na Jagiellońskiej na wysokości toru testowego dawnej Fabryki Samochodów Osobowych.
Testują trwałość, widoczność, szorstkość
"Test prowadzony jest na lewym pasie, a linie eksperymentu zostały namalowane między liniami stałej organizacji ruchu, a więc pod kołami aut. Test bada aż 16 różnych farb i mas oznakowania poziomego, w tym dwie linie żółte stosowane w czasie remontów i zmian organizacji ruchu" - informuje Zarząd Dróg Miejskich.
Jak wyjaśnia rzeczniczka drogowców Karolina Gałecka - badania nie mogą ograniczać się do laboratorium.
- To element badań terenowych. Badana jest trwałość, widoczność w dzień i w nocy, szorstkość i szybkość wycierania się. Badania są niezbędne, aby produkty otrzymały niezbędne certyfikaty - precyzuje Gałecka. - Testowane są taśmy odblaskowe, masy termoplastyczne, masy chemoutwardzalne, trzy rodzaje oznakowania strukturalnego, spreje do odnowień - wylicza.
Testy potrwają minimum dwa lata
Jakie profity będzie miał z tego ZDM?
- Na wiosnę i jesienią odświeżamy oznakowanie i zależy nam na tym, żeby wykorzystywane do tego materiały były wysokiej jakości - zapewnia Gałecka.
Testy przewidziane są na kilka lat. Żółte pasy tymczasowej organizacji ruchu wytrzymać muszą co najmniej 6 miesięcy, białe, cienkowarstwowe (czyli malowane) - 12 miesięcy, a grube, strukturalne - 24 miesiące. Tyle potrzeba do otrzymania certyfikatów.
- Sprawdzamy trwałość wyrobów, ich parametry i to jak się zmieniają podczas użytkowania - mówi Paweł Skierczyński z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. - Określamy, ile samochodów przejeżdża dziennie i wiemy mniej więcej, ile po konkretnym pasku przejedzie kół - dodaje.
Zdezorientowani zmieniają pas
Niektórzy kierowcy nie chcą jednak pomóc instytutowi i w ostatniej chwili zmieniają pas.
- Część kierowców jest zdezorientowana i zjeżdża przed odcinkiem doświadczalnym na sąsiedni pas - zauważa Mateusz Szmelter, reporter tvnwarszawa.pl.
Po dwóch latach pasy nie znikną. Test trwać będzie nadal.
wp/ec