W ramach przebudowy ulicy Kondratowicza nowe sygnalizatory zostaną ustawione przy skrzyżowaniach z Łabiszyńską i Chodecką. Do przetargu zgłosiły się dwie firmy.
W związku z budową trzech nowych stacji metra na Targówku, ulica Kondratowicza na odcinku między Rembielińską a św. Wincentego przejdzie metamorfozę. Za to, co zmieni się na powierzchni, odpowiada Zarząd Dróg Miejskich. Jak informują drogowcy, prace zostały podzielone na cztery segmenty: prace drogowe, sygnalizacje, oświetlenie i zieleń. "Pierwszy powierzyliśmy miejskiemu Zakładowi Remontów i Konserwacji Dróg (ZRiKD), drugi, trzeci i czwarty przydzielimy wykonawcom zewnętrznym" - poinformował ZDM.
Nowe sygnalizatory
W przetargu na instalacje nowej sygnalizacji świetlnej oferty złożyły dwie firmy: AWE i Podkowa. Pierwsza wyceniła swoje prace na nieco ponad 2 miliony zł, druga zaproponowała niespełna 2,4 mln.
Zadaniem przyszłego wykonawcy będzie budowa świateł w pięciu lokalizacjach w ciągu ul. L. Kondratowicza: na skrzyżowaniach z ul. Łabiszyńską i ul. Chodecką, na wjeździe pod Mazowiecki Szpital Bródnowski, a także na dwóch przejściach dla pieszych.
ZDM przypomina, że przed rozpoczęciem budowy drugiej linii metra skrzyżowania z ulicami Łabiszyńską i Chodecką były wyposażone w sygnalizacje. Jednak ze względu na zmianę układu jezdni, chodników i tras rowerowych, konieczna jest budowa nowych świateł i dopasowania ich do nowego kształtu ulicy Kondratowicza.
Sygnalizator zyska również wjazd do szpitala, a także przejścia dla pieszych na wysokości Kondratowicza 27A oraz 29A, gdzie drogowcy wytyczą nową "zebrę".
"Firma, której powierzymy realizację inwestycji, będzie musiała wybudować sygnalizację na skrzyżowaniu z ul. Łabiszyńską i na dwóch przejściach do 18 sierpnia, a na skrzyżowaniu z ul. Chodecką i wjeździe pod szpital – do 9 grudnia" - poinformował w komunikacie ZDM.
Równolegle drogowcy czekają też na oferty firm, które podejmą się instalacji oświetlenia i urządzenia zieleni.
Aleja tysiąca drzew
Już wcześniej drogowcy zapowiadali, że główna arteria Targówka zostanie wybudowana "niemalże od podstaw". Przypomnieli, że Kondratowicza jest szeroka na 60 metrów i posiada pokaźny pas dzielący między jezdniami. To rezerwa pod trasę tramwajową, planowaną w tym miejscu dekady temu. Zamiast niej powstało metro, dlatego przestrzeń można elastycznie kształtować. Kondratowicza ma się zamienić w tzw. "aleję tysiąca drzew", bo obok 300 istniejących, ma być docelowo posadzonych około 700.
Oprócz tego pojawi się 136 tysięcy krzewów w różnych gatunkach oraz nowe trawniki, na których części powstaną łąki kwietne. Wzdłuż ulicy zostanie ustawionych około 100 ławek. Wokół nich architekci z pracowni WXCA zaplanowali małe skwery. Planowany jest też duży zielony skwer przy stacji Bródno. Jak podkreślił ZDM, dziesiątki drzew i tysiące krzewów przewidziano również w rejonie stacji Zacisze.
Układ jezdni pozostanie zasadniczo zachowany, czyli po dwa pasy w każdym kierunku. Dużą przemianę przejdzie sieć tras rowerowych. Między stacjami metra pojawią się dwie dwukierunkowe drogi dla rowerów o szerokości trzech metrów każda.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Urząd miasta