Kondratowicza po otwarciu metra. Urzędnicy obiecują "aleję tysiąca drzew"

Autor:
katke/b
Źródło:
tvnwarszawa.pl
Budowa metra na Bródnie (wideo z grudnia 2020 roku)
Budowa metra na Bródnie (wideo z grudnia 2020 roku)
Metro Warszawskie
Metro WarszawskieBudowa metra na Bródnie

Zbliżający się koniec prac przy rozbudowie drugiej linii metra na Bródnie oznacza zmiany także na powierzchni. Drogowy zapowiadają, że ulica Kondratowicza "zmieni się przy tej okazji nie do poznania". Po obu stronach wybudowana zostanie ścieżka rowerowa, pojawi się 700 nowych drzew, które łącznie z już nasadzonymi mają stworzyć "aleję tysiąca drzew". Parkowanie będzie wygodniejsze i bezpieczniejsze.

Kondratowicza przebudowywana jest na ponad półtorakilometrowym odcinku - od św. Wincentego do Rembielińskiej. - Terenem wokół stacji zajmuje się wykonawca przebudowy metra, a odcinkiem między nimi - my - przekazał nam rzecznik Zarządu Dróg Miejskich Jakub Dybalski. Jak opisał, obie jezdnie zostaną do siebie przysunięte, z obu stron pojawią się trzymetrowe drogi rowerowe i miejsca parkingowe wzdłuż jezdni (na całej długości).

Rzecznik podkreślił, że przebudowa nie ma opóźnień. - Z początkiem marca Zakład Remontów i Konserwacji Dróg zaczął przejmować teren pomiędzy stacjami od wykonawcy metra, wcześniej było to zaplecze budowy - podał Dybalski. Teraz wykonawca, firma Gulermak kończy swoje prace i drogowcy mogą już wkroczyć. - To dość skomplikowany proces, bo to duży obszar i nie da się tego zrobić w jeden dzień. Niedługo powinien tam wjechać sprzęt Zakładu Remontów i Konserwacji Dróg - zapewnił rzecznik.

Jak zapowiadali wcześniej w komunikacie prasowym drogowcy, wykonawca podziemnej kolejki odtwarza tereny nad stacjami Bródno (u zbiegu Kondratowicza i Rembielińskiej) i Kondratowicza (na wysokości urzędu dzielnicy). Prace w tym rejonie wchodzą w ostatnią fazę. Zakończą się wraz z oddaniem do użytku samych stacji, w sierpniu tego roku. Ale główna przebudowa Kondratowicza potrwa dłużej - do końca roku. 

Ulica Kondratowicza - wizualizacja Urząd miasta

Kondratowicza ma być "aleją tysiąca drzew"

Drogowcy wskazali, że główna arteria Targówka zostanie wybudowana "niemalże od podstaw". Przypomnieli, że Kondratowicza jest szeroka na 60 metrów i posiada pokaźny pas dzielący między jezdniami. To rezerwa pod trasę tramwajową, planowaną w tym miejscu dekady temu. Zamiast niej powstało metro, dlatego przestrzeń można elastycznie kształtować.

"Istniejące szpalery drzew zostaną uzupełnione i rozbudowane. Pojawi się ich ponad 700, będą to głównie klony, graby i lipy. Dla porównania dziś na tym odcinku jest ich około 300" - wymienili drogowcy. Dlatego Kondratowicza ma się stać "aleją tysiąca drzew".

Oprócz tego pojawi się 136 tysięcy krzewów w różnych gatunkach oraz nowe trawniki, na których części powstaną łąki kwietne. Wzdłuż ulicy zostanie ustawionych około 100 ławek. Wokół nich architekci z pracowni WXCA zaplanowali małe skwery. Planowany jest też duży zielony skwer przy stacji Bródno. Jak podkreślił ZDM, dziesiątki drzew i tysiące krzewów przewidziano również w rejonie stacji Zacisze.

Ulica Kondratowicza - projektowany przekrój Urząd miasta

Ścieżki rowerowe po obu stronach ulicy

Zachowany zostanie jednak zasadniczy układ jezdni, czyli dwa pasy w każdym kierunku. "Jednocześnie znacznie wzrośnie przepustowość tej ulicy, którą należy oczywiście rozumieć jako liczbę osób będących w stanie pokonać ją różnymi środkami transportu w tym samym czasie. Na pokład jednego pociągu metra, łączącego Targówek z Pragą, Śródmieściem, Wolą i Bemowem, wejść może bowiem aż 1500 osób" - zauważyli drogowcy.

Dużą przemianę przejdzie sieć tras rowerowych. Między stacjami metra pojawią się dwie dwukierunkowe drogi dla rowerów o szerokości trzech metrów każda. "Oznacza to, że istniejąca trasa po południowej stronie zostanie przebudowana w nowoczesnym standardzie, czyli w lepszym przebiegu i z wykorzystaniem równej asfaltowej nawierzchni. Po północnej stronie ulicy powstanie zaś druga, o równie wysokiej jakości, która zapewni dojazd rowerem do licznych osiedli mieszkaniowych i połączenie z ulicą św. Wincentego" - zapowiedzieli drogowcy.

Na wszystkich skrzyżowaniach oraz wzdłuż dodatkowych przejść dla pieszych między ulicami Rembielińską a Malborską przewidziany został także komplet przejazdów rowerowych. "Wzdłuż ulicy Kondratowicza pojawi się dokładnie 235 stojaków rowerowych, czyli miejsce na 470 rowerów, ze szczególnym uwzględnieniem pojemnych parkingów rowerowych przy stacjach metra" - wyliczył ZDM.

Ulica Kondratowicza - mapa Urząd miasta

Parkowanie równoległe w zatokach

Jak ocenił ZDM, parkowanie na Kondratowicza było dotychczas "dalekie od optymalnego" - parkingi nie były rozłożone równomiernie wzdłuż całej ulicy, lecz zgrupowane w kilku punktach wzdłuż jezdni serwisowych. Zostanie zachowany jeden parking tego typu na wysokości numeru 37. Utrzymane będę też istniejące parkingi znajdujące się poza ulicą, m.in. przy Szpitalu Bródnowskim i obok Urzędu Dzielnicy Targówek. Ale rdzeń parkowania stanowić będą jednak zupełnie nowe równoległe zatoki postojowe umieszczone po obu stronach ulicy. 

Projekt uwzględnia też wyznaczenie niebieskich "kopert" oraz miejsc typu "Kiss & Ride", czyli bardzo do krótkiego postoju, w sąsiedztwie obu stacji metra.

Wyremontowane zostaną wszystkie chodniki, a na nowych estetycznych słupach zawisną energooszczędne oprawy oświetleniowe LED.

Szykują się do przebudowy Chodeckiej

Równolegle, ale w ramach osobnego zadania, ZDM ma przebudować prostopadłą ulicę Chodecką, na odcinku od Kondratowicza do Wyszogrodzkiej. "Zakres robót obejmuje wymianę nawierzchni jezdni, drogi rowerowej i chodników oraz wyznaczenie równoległych miejsc parkingowych na wschodniej jezdni, czyli po stronie Szpitala Bródnowskiego" - poinformowali drogowcy.

Autor:katke/b

Źródło: tvnwarszawa.pl

Źródło zdjęcia głównego: Urząd miasta

Pozostałe wiadomości