Kondratowicza przebudowywana jest na ponad półtorakilometrowym odcinku - od św. Wincentego do Rembielińskiej. - Terenem wokół stacji zajmuje się wykonawca przebudowy metra, a odcinkiem między nimi - my - przekazał nam rzecznik Zarządu Dróg Miejskich Jakub Dybalski. Jak opisał, obie jezdnie zostaną do siebie przysunięte, z obu stron pojawią się trzymetrowe drogi rowerowe i miejsca parkingowe wzdłuż jezdni (na całej długości).
Rzecznik podkreślił, że przebudowa nie ma opóźnień. - Z początkiem marca Zakład Remontów i Konserwacji Dróg zaczął przejmować teren pomiędzy stacjami od wykonawcy metra, wcześniej było to zaplecze budowy - podał Dybalski. Teraz wykonawca, firma Gulermak kończy swoje prace i drogowcy mogą już wkroczyć. - To dość skomplikowany proces, bo to duży obszar i nie da się tego zrobić w jeden dzień. Niedługo powinien tam wjechać sprzęt Zakładu Remontów i Konserwacji Dróg - zapewnił rzecznik.
Jak zapowiadali wcześniej w komunikacie prasowym drogowcy, wykonawca podziemnej kolejki odtwarza tereny nad stacjami Bródno (u zbiegu Kondratowicza i Rembielińskiej) i Kondratowicza (na wysokości urzędu dzielnicy). Prace w tym rejonie wchodzą w ostatnią fazę. Zakończą się wraz z oddaniem do użytku samych stacji, w sierpniu tego roku. Ale główna przebudowa Kondratowicza potrwa dłużej - do końca roku.
Kondratowicza ma być "aleją tysiąca drzew"
Drogowcy wskazali, że główna arteria Targówka zostanie wybudowana "niemalże od podstaw". Przypomnieli, że Kondratowicza jest szeroka na 60 metrów i posiada pokaźny pas dzielący między jezdniami. To rezerwa pod trasę tramwajową, planowaną w tym miejscu dekady temu. Zamiast niej powstało metro, dlatego przestrzeń można elastycznie kształtować.
"Istniejące szpalery drzew zostaną uzupełnione i rozbudowane. Pojawi się ich ponad 700, będą to głównie klony, graby i lipy. Dla porównania dziś na tym odcinku jest ich około 300" - wymienili drogowcy. Dlatego Kondratowicza ma się stać "aleją tysiąca drzew".
Oprócz tego pojawi się 136 tysięcy krzewów w różnych gatunkach oraz nowe trawniki, na których części powstaną łąki kwietne. Wzdłuż ulicy zostanie ustawionych około 100 ławek. Wokół nich architekci z pracowni WXCA zaplanowali małe skwery. Planowany jest też duży zielony skwer przy stacji Bródno. Jak podkreślił ZDM, dziesiątki drzew i tysiące krzewów przewidziano również w rejonie stacji Zacisze.
Ścieżki rowerowe po obu stronach ulicy
Zachowany zostanie jednak zasadniczy układ jezdni, czyli dwa pasy w każdym kierunku. "Jednocześnie znacznie wzrośnie przepustowość tej ulicy, którą należy oczywiście rozumieć jako liczbę osób będących w stanie pokonać ją różnymi środkami transportu w tym samym czasie. Na pokład jednego pociągu metra, łączącego Targówek z Pragą, Śródmieściem, Wolą i Bemowem, wejść może bowiem aż 1500 osób" - zauważyli drogowcy.
Dużą przemianę przejdzie sieć tras rowerowych. Między stacjami metra pojawią się dwie dwukierunkowe drogi dla rowerów o szerokości trzech metrów każda. "Oznacza to, że istniejąca trasa po południowej stronie zostanie przebudowana w nowoczesnym standardzie, czyli w lepszym przebiegu i z wykorzystaniem równej asfaltowej nawierzchni. Po północnej stronie ulicy powstanie zaś druga, o równie wysokiej jakości, która zapewni dojazd rowerem do licznych osiedli mieszkaniowych i połączenie z ulicą św. Wincentego" - zapowiedzieli drogowcy.
Na wszystkich skrzyżowaniach oraz wzdłuż dodatkowych przejść dla pieszych między ulicami Rembielińską a Malborską przewidziany został także komplet przejazdów rowerowych. "Wzdłuż ulicy Kondratowicza pojawi się dokładnie 235 stojaków rowerowych, czyli miejsce na 470 rowerów, ze szczególnym uwzględnieniem pojemnych parkingów rowerowych przy stacjach metra" - wyliczył ZDM.
Parkowanie równoległe w zatokach
Jak ocenił ZDM, parkowanie na Kondratowicza było dotychczas "dalekie od optymalnego" - parkingi nie były rozłożone równomiernie wzdłuż całej ulicy, lecz zgrupowane w kilku punktach wzdłuż jezdni serwisowych. Zostanie zachowany jeden parking tego typu na wysokości numeru 37. Utrzymane będę też istniejące parkingi znajdujące się poza ulicą, m.in. przy Szpitalu Bródnowskim i obok Urzędu Dzielnicy Targówek. Ale rdzeń parkowania stanowić będą jednak zupełnie nowe równoległe zatoki postojowe umieszczone po obu stronach ulicy.
Projekt uwzględnia też wyznaczenie niebieskich "kopert" oraz miejsc typu "Kiss & Ride", czyli bardzo do krótkiego postoju, w sąsiedztwie obu stacji metra.
Wyremontowane zostaną wszystkie chodniki, a na nowych estetycznych słupach zawisną energooszczędne oprawy oświetleniowe LED.
Szykują się do przebudowy Chodeckiej
Równolegle, ale w ramach osobnego zadania, ZDM ma przebudować prostopadłą ulicę Chodecką, na odcinku od Kondratowicza do Wyszogrodzkiej. "Zakres robót obejmuje wymianę nawierzchni jezdni, drogi rowerowej i chodników oraz wyznaczenie równoległych miejsc parkingowych na wschodniej jezdni, czyli po stronie Szpitala Bródnowskiego" - poinformowali drogowcy.
Autorka/Autor: katke/b
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Urząd miasta