Tramwaje wróciły na Marszałkowską i Grójecką. Ale to nie koniec prac

Tramwaje wróciły na Marszałkowską i Grójecką
Tramwaje wróciły na Marszałkowską
Źródło: Klemens Leczkowski, tvnwarszawa.pl
Po dłuższej przerwie na Marszałkowską i Grójecką wróciły tramwaje. Były to dwa największe z zaplanowanych na ten rok remontów torowisk.

Od poniedziałkowego poranka tramwaje jeżdżą po stałych trasach na Marszałkowskiej i Grójeckiej. Otwarcie linii nie oznacza jednak zakończenia wszystkich prac. Drogowcy będą sadzić rośliny - krzewy, trawy i drzewa - w wybudowanych przez tramwajarzy miejscach. Do wykonania są jeszcze roboty wykończeniowe.

- Na Marszałkowskiej ciągle występują utrudnienia dla kierowców samochodów. Widoczne są zwężenia związane z kosmetycznymi pracami przy torowisku, przystankach, ścieżce rowerowej i nawierzchnią drogi. Znaczna część torowiska została obsadzona rozchodnikiem - mówi reporter tvnwarszawa.pl Klemens Leczkowski, który był na miejscu w poniedziałek rano. - Na Grójeckiej i w alei Krakowskiej ruch tramwajów został przywrócony do Park and Ride Aleja Krakowska. Dalszy odcinek torów, znajdujący się na Banacha, dalej pozostaje w remoncie - dodał.

Jak dodał, Marszałkowska nadal wygląda jak plac budowy, mimo kursujących już tramwajów. - Na Grójeckiej jest nieco lepiej - przyznał.

Tramwaje wróciły na swoje trasy

Znaczna część Marszałkowskiej jest już zielona. - Na odcinku Świętokrzyska - Widok torowisko celowo nie będzie zielone. Poprosił o to Meditrans. Chodzi o zachowanie możliwości przejazdu karetek dokładnie na tym odcinku - informował wcześniej wiceprezes Tramwajów Warszawskich Konrad Niklewicz. Dodał, że na tym odcinku torowisko zostało wyłożone płytami z kamienia. Natomiast od Świętokrzyskiej do Królewskiej torowisko jest obsadzone zielenią.

Od poniedziałku, 13 października, na swoją stałą trasę wróciły tramwaje linii 4 (Żerań Wschodni – Wyścigi), 15 (Marymont-Potok – P+R Al. Krakowska), 16 (Miasteczko Wilanów – Piaski, z kursami na krótszej trasie do Muranowskiej), 18 (Żerań FSO – PKP Służewiec). Przestały kursować tramwaje linii 66, a autobusy 151 i 520 wróciły na stałe trasy (151 na Plac Konstytucji, 520 do Dworca Centralnego).

Zmiany dla kierowców

Na ulicy Marszałkowskiej czekają kierowców zmiany drogowe. Od poniedziałku, jeżdżą obiema nitkami, między Królewską a Widok, dwoma pasami. Dodatkowo na nitce w stronę placu Bankowego wyznaczone zostały prawoskręty w ulice Sienkiewicza i Świętokrzyską, a na nitce w stronę ronda Dmowskiego – w Świętokrzyską.

Koniec prac tramwajarzy przy Ogrodzie Saskim oznacza także koniec wygrodzeń na jezdni w kierunku placu Bankowego, pomiędzy Królewską a Senatorską. Od poniedziałku kierowcy znowu mają do dyspozycji dwa pasy.

Także w poniedziałek, pomiędzy Królewską a Świętokrzyską, zostały wprowadzone zmiany w ruchu związane z budową drogi dla rowerów (po wschodniej stronie). Zamknięty jest prawy pas na jezdni w stronę placu Bankowego, a ulica Rysia straciła połączenie z Marszałkowską. Otwarty za to został pas przy torowisku - kierowcy nadal mają po dwa w każdym kierunku.

Tramwaje wróciły na Marszałkowską
Tramwaje wróciły na Marszałkowską
Źródło: Klemens Leczkowski, tvnwarszawa.pl

Trawniki, krzewy i byliny

Wykonawca prowadzi jeszcze ostatnie prace przy skrzyżowaniach, przejściach dla pieszych i drogach dla rowerów. Jak zapewnili tramwajarze, roboty nie wpływają na ruch tramwajowy, ale do zakończenia tych prac w niektórych miejscach piesi korzystają z nawierzchni tymczasowych.

"Jesienią tego roku piesi wygodnie przejdą zebrą ze Złotej na plac Centralny. Z kolei przejście dla pieszych na wysokości ulicy Sienkiewicza zostanie otwarte w lecie przyszłego roku. Wtedy też kierowcy skręcą w lewo z ulicy Sienkiewicza w Marszałkowską i zawrócą przy Złotej" - podawano w serwisie infoulice.

Natomiast jeszcze jesienią tego roku rozpocznie się sadzenie zieleni. W przygotowanych przez Tramwaje Warszawskie miejscach będzie rosło 101 wiązów, między innymi wzdłuż nowego torowiska. Towarzystwa dotrzyma im wiele rodzajów niskiej zieleni – tramwajarze już położyli rozchodnik, a przy torach dołączą do niego trawniki, krzewy i byliny. Pomiędzy Królewską a Świętokrzyską wykonawca Zarządu Dróg Miejskich posadzi 44 lipy srebrzyste w odmianie "warszawskiej", czyli "Varsoviensis". "Łącznie z nasadzeniami z poprzednich lat i innych pobliskich inwestycji, ten rejon w krótkim czasie wzbogaci się o około pół tysiąca drzew" - przekazano w serwisie infoulice.

Tramwaje wróciły na Marszałkowską
Tramwaje wróciły na Marszałkowską
Źródło: Klemens Leczkowski, tvnwarszawa.pl

Tramwaje znów jeżdżą na Grójecką

Zmiany dotyczą także Ochoty. W poniedziałek tramwaje wróciły na ulice Grójecką i w aleję Krakowską do pętli P+R Al. Krakowska. Zamknięty pozostał odcinek torów na ulicy Banacha.

Na stałą trasę powróciły tramwaje linii 9 (Gocławek/Wiatraczna – P+R Al. Krakowska), 15 (Marymont-Potok – P+R Al. Krakowska) a także 27 (Marymont-Potok – Cm. Wolski). Na tory wróciły tramwaje linii 14 na trasie Miasteczko Wilanów – Pl. G. Narutowicza. "Jedynka" nadal kursuje pomiędzy pętlami Annopol/Żerań Wschodni a placem Narutowicza/P+R Al. Krakowska, "siódemka" trasą Kawęczyńska-Bazylika – Pl. G. Narutowicza, a 25 Annopol – Pl. S. Starynkiewicza.

Przestały kursować autobusy linii Z-9 i Z14, a 124, 703, 706, 707, 711, 715, 721, 728, 733 ponownie dojeżdżają do pętli przy parkingu P+R w Alei Krakowskiej.

Kierowcy odzyskali wszystkie pasy

Przerwa w ruchu tramwajów była związana przede wszystkim z budową nowego węzła rozjazdowego na skrzyżowaniu ulic: Grójeckiej, Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 roku w ramach tramwaju do Dworca Zachodniego. Spora część tzw. gwiazdy tramwajowej jest już gotowa.

Tramwaje Warszawskie wykorzystały to zamknięcie także do generalnego remontu długiego odcinka torów na ulicy Grójeckiej, od placu Narutowicza do skrzyżowania z Banacha oraz do napraw torowiska w alei Krakowskiej i do pętli tramwajowej do pętli P+R Al. Krakowska i przejazdów samochodowych w przy 1 Sierpnia i Bakalarskiej.

Od poniedziałku kierowcy odzyskali wszystkie pasy na Grójeckiej, pomiędzy placem Narutowicza a ulicą Baśniową. Tramwajarze kończą prace na pasach wzdłuż torowiska, co może oznaczać ich miejscowe zwężenie. Późną jesienią wyremontowany odcinek torów zostanie zazieleniony rozchodnikiem.

Na skrzyżowaniu z Banacha nadal będą jeździli po jednej jezdni, a Banacha nie będzie miała połączenia z Grójecką. Przerwa w ruchu tramwajów do pętli Banacha potrwa do końca roku.

Powrót ruchu tramwajowego na Marszałkowską i Grójecką oznacza, że zakończyły się dwa ostatnie duże tegoroczne remonty. W tym roku tramwajarzom zostały już tylko weekendowe wyłączenia ruchu na potrzeby prac utrzymaniowych lub podłączania nowych odcinków tras.

Czytaj także: