Trzy firmy chcą przebudować torowisko na Marszałkowskiej. Zmieściły się w budżecie

Przebudowane torowisko na Marszałkowskiej - wizualizacja

Przebudowane torowisko na Marszałkowskiej - wizualizacja
Tramwaje na Marszałkowskiej
Źródło: Mateusz Szmelter, tvnwarszawa.pl

Torowisko na Marszałkowskiej, pomiędzy ulicą Widok a Królewską, zostanie wkrótce przebudowane. Wykonaniem prac są zainteresowane trzy firmy. Ich oferty mieszczą się w zakładanym budżecie. - Pod uwagę weźmiemy cenę i doświadczenie wykonawcy - przekazał rzecznik Tramwajów Warszawskich, które odpowiadają za inwestycję.

Rzecznik Tramwajów Warszawskich Witold Urbanowicz poinformował o otwarciu ofert w przetargu na przebudowę około kilometrowego odcinka torowiska w ulicy Marszałkowskiej między ulicami Widok a Królewską.

O kontrakt ubiegają się trzy firmy. Balzola zaproponowała wykonanie robót za około 24,25 mln zł. Strabag chciałby za nie 26,13 mln zł, a Instalnika – 32,92 mln zł (wszystkie ceny brutto). Wszystkie oferty mieszczą się w budżecie zaplanowanym przez tramwajarzy, który określono na 34,97 mln zł.

Teraz komisja przetargowa przystąpi do formalnego sprawdzenia złożonych dokumentów. Następnie je oceni na podstawie kryteriów postępowania. Pod uwagę będą brane cena i doświadczenie personelu wykonawcy.

Dwuczęściowe zamówienie

Zamówienie jest podzielone na dwie części. Pierwsza, podstawowa, dotyczy odcinka trasy od ulicy Widok do południowej części skrzyżowania z ulicą Królewską (bez skrzyżowania ze Świętokrzyską, które było przebudowywane w czasie budowy centralnego odcinka II linii metra).

W ramach zamówienia opcjonalnego przewidziano przebudowę odcinka trasy tramwajowej w rejonie skrzyżowania Marszałkowskiej z Królewską wraz z zespołem przystankowym Królewska, gazociągiem w ulicy Królewskiej i dostosowaniem układu drogowego na skrzyżowaniu.

Przebudowane torowisko na Marszałkowskiej - wizualizacja
Przebudowane torowisko na Marszałkowskiej - wizualizacja
Źródło: Tramwaje Warszawskie/Facebook

- W związku z tym, że oferty mieszczą się w budżecie możemy zrealizować obie części zamówienia, zarówno podstawową, jak i opcjonalną - przekazał rzecznik Tramwajów Warszawskich. Dodał, że efektem przebudowy będzie znaczna poprawa płynności ruchu tramwajów. - Znikną występujące ograniczenia prędkości, a przejazd tramwajów będzie cichszy - zaznaczył.

Przeczytaj także: Tramwajarze wyremontują kluczowe odcinki torowisk. Kulminacja utrudnień późną wiosną i latem >>>

Zieleń i nowe przejścia

Na odcinku od Królewskiej do Świętokrzyskiej zaplanowano zielone torowisko wysiane rozchodnikiem, a na odcinku w kierunku ronda Dmowskiego "zastosowana zostanie zabudowa przejezdna". Wnioskowało o to warszawskie pogotowie ratunkowe. "Meditrans" chciał zachować możliwość poruszania się karetek po tym odcinku torowiska.

Inwestycja prowadzona jest we współpracy z Zarządem Dróg Miejskich. Równolegle z pracami torowymi ZDM wykona swoją część zadania – powstaną dwa nowe przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe na wysokości Złotej i Sienkiewicza.

W tych samych punktach pojawią się też nowe rozwiązania dla kierowców. W rejonie Złotej wyznaczona zostanie zawrotka pozwalająca zmienić kierunek ruchu bez konieczności dojeżdżania do ronda Dmowskiego (niejako w zamian za zasypany tunel w osi Złotej). Z kolei przy ulicy Sienkiewicza powstanie nowy lewoskręt zapewniający dojazd do kwartału w rejonie Złotej i Zgody.

Przeczytaj także: W weekendy metro będzie kursować na skróconej trasie >>>

Tramwaje nie pojadą

Roboty będą wiązać się ze wstrzymaniem ruchu tramwajów między przystankami Metro Ratusz Arsenał i Centrum przez około 3,5 miesiąca.

- Przerwę zaplanowaliśmy między czerwcem a październikiem 2025 roku. Na pozostałych odcinkach Marszałkowskiej i ulicy Andersa dzięki zabudowie tymczasowych rozjazdów nakładkowych możliwe będzie utrzymanie ruchu pasażerskiego z wykorzystaniem tramwajów dwukierunkowych – zaznaczył Urbanowicz.

Czas zamknięcia tramwajarze wykorzystają do remontu torowiska z rozjazdami na placu Bankowym, a także wyremontują torowisko między Królewską a Senatorską.

Czytaj także: