Wyremontują jedno z najbardziej zniszczonych torowisk w mieście

Tramwaje na Jana Pawła II_01_fot
Uszkodzona szyna przy rondzie "Radosława"
Źródło: Klemens Leczkowski/tvnwarszawa.pl

22 marca rozpocznie się zapowiadany remont torowiska tramwajowego na wiadukcie na granicy Śródmieścia i Żoliborza. To jeden z najbardziej obciążonych i zniszczonych odcinków w całej sieci, gdzie często dochodzi do awarii. Prace potrwają dwa miesiące.

Remont obejmie tory na wiadukcie przy Centrum Handlowym Arkadia pomiędzy przystankami Rondo Radosława i Plac Grunwaldzki.

"W sumie to 1330 metrów toru pojedynczego. To jeden z najbardziej obciążonych odcinków warszawskiej sieci tramwajowej: w szczycie, w ciągu godziny, przejeżdża nim 60 tramwajów w jednym kierunku. Ostatni remont torowisko przechodziło ponad 20 lat temu – dokładnie w 2002 r. Obecnie występują tu liczne ograniczenia prędkości od 10 do 20 km/h na każdym z torów, co wpływa na komfort podróżowania i czas przejazdu" - wskazuje w komunikacie stołeczny ratusz.

W tym rejonie często dochodzi do awarii. W poniedziałek doszło tam do uszkodzenia szyny, co sparaliżowało ruch tramwajowy w popołudniowym szczycie. Ale nawet bez awarii nie jest lekko, bo składy wloką się tutaj z minimalną prędkością.

Zmiany tras kilku linii tramwajowych

Wyłączenie ruchu tramwajowego na remontowanym odcinku potrwa ponad dwa miesiące - od 22 marca do 25 maja.

"Roboty zaczną się od demontażu torów wraz z prefabrykowanymi płytami podbudowy – aż do konstrukcji wiaduktu. Wykonanie hydroizolacji obiektu i ułożenie nowych płyt prefabrykowanych to kolejne etapy prac. Następnie roboty obejmą montaż szyn i urządzeń wyrównawczych (dylatacji) oraz zalanie żywicami elementów infrastruktury" - wylicza ratusz.

Po remoncie ograniczenia prędkości nie będą konieczne, co pozwoli skrócić czas przejazdu na tej trasie.

Roboty wymuszą przerwę w kursowaniu tramwajów w ciągu alei Jana Pawła II i Popiełuszki na odcinku pomiędzy przystankami Metro Marymont i Rondo Radosława. Nie będą kursowały tramwaje linii 28, a 16, 17, 22, 27 i 33 oraz 24 zmienią swoje trasy w obydwu kierunkach. Uruchomione zostaną autobusowe linie zastępcze Z17 i Z33 oraz trzy tramwajowe linie uzupełniające 71, 73 i 78.

Wyłączony z ruchu odcinek torowiska tramwajowego
Wyłączony z ruchu odcinek torowiska tramwajowego
Źródło: UM Warszawa

Wszystkie tramwaje linii 16 będą dojeżdżały do pętli Metro Marymont – z ulicy gen. Andersa nie skręcą w Stawki, tylko pojadą prosto do Mickiewicza i dalej Słowackiego. 17 utrzyma relację PKP Służewiec-Winnica. Tramwaje tej linii pojadą z al. Jana Pawła II ulicą Stawki, dalej Andersa, Mickiewicza, Słowackiego do Marymonckiej, a następnie swoją stałą trasą. Tramwaje linii 22 nie będą kursowały na Bielany tylko zawrócą na ulicy Skierniewickiej przy Wolskiej (przystanek Metro Płocka 57). Z Okopowej pojadą w al. "Solidarności", Wolską i Skierniewicką, a w przeciwnym kierunku, do Wiatracznej, rozpoczną trasę na Wolskiej, na przystanku Zajezdnia Wola.

Tramwaje linii 27 zostaną skierowane na Dworzec Wschodni (dzięki czemu zastąpią na pewnym odcinku trasy zawieszoną linię 28). Na Pragę pojadą od ronda Radosława przez ulicę Słomińskiego, Most Gdański, Starzyńskiego, Jagiellońską, Ratuszową do Targowej i Kijowskiej. Na prawy brzeg Wisły będą kursowały także tramwaje linii 33, podobną trasą jaka będzie obowiązywała dla 27, przy czym 33 ulicą Jagiellońską dojadą do pętli Ratuszowa-ZOO i to będzie koniec ich trasy. Natomiast trasa tramwajów linii 24 zostanie wydłużona na Bielany, do pętli Piaski.

Zmiany w kursowaniu tramwajów od 22 marca
Zmiany w kursowaniu tramwajów od 22 marca
Źródło: UM Warszawa

Linie zastępcze

Ruch tramwajowy na ulicy Broniewskiego zostanie utrzymany przez cały okres remontu. W rejonie placu Grunwaldzkiego powstanie tymczasowy przystanek, gdzie zawrócą linie dodatkowe. Będzie to możliwe dzięki zabudowie tymczasowego rozjazdu nakładkowego. Dwukierunkowe tramwaje zapewnią pasażerom dojazd z Broniewskiego w dwóch kierunkach – w stronę Bielan i pętli Metro Młociny, a także w stronę Bemowa i ulicy Powstańców Śląskich.

Trasa linii zastępczej 78 poprowadzi z Osiedla Górczewska ulicami Powstańców Śląskich, al. Reymonta do Broniewskiego i Placu Grunwaldzkiego (w sobotę 22 marca tramwaje linii 78 będą miały trasę prowadzącą do Metra Młociny ulicami Wólczyńską i T. Nocznickiego).

Od niedzieli na trasę wyjadą tramwaje linii 73 z Metra Młociny ulicami T. Nocznickiego, Wólczyńską do Broniewskiego i Placu Grunwaldzkiego.

Sieć połączeń uzupełni linia 71 na trasie: PKP Służewiec-Marynarska-Wołoska-al. Niepodległości-al. Jana Pawła II-Słomińskiego- rondo Starzyńskiego - Jagiellońska - Ratuszowa-ZOO. Do ronda Radosława i zatrzymujących się tam tramwajów i autobusów dowiozą pasażerów autobusy dwóch linii zastępczych: Z17, które będą jeździły od ulicy Słowackiego do Stawki (Metro Marymont – ks. Popiełuszki – al. Jana Pawła II) oraz Z33 od Włościańskiej do ronda Radosława (Włościańska – Broniewskiego – al. Jana Pawła II). W sobotę 22 marca autobusy linii Z33 będą zaczynały kursy na pętli Chomiczówka. Autobusy Z33 w godzinach szczytu będą jeździły co ok. 4-6 minut.

Zmiany w kursowaniu tramwajów od 23 marca
Zmiany w kursowaniu tramwajów od 23 marca
Źródło: UM Warszawa

Tymczasowy buspas

Na czas remontu w ciągu Broniewskiego na odcinku od przejazdu za Elbląską do Matysiakówny zostanie wytyczony tymczasowy buspas dla autobusów jadących w kierunku centrum. Jego wprowadzenie będzie wiązało się z czasowym usunięciem wysepek i azylów na środku ulicy, a także kilkudziesięciu miejsc parkingowych między Krasińskiego i Matysiakówny. Na skrzyżowaniach z ulicami Braci Załuskich i Krasińskiego będzie można skręcać tak jak dotychczas, ale na pierwszym z nich stanie tymczasowa sygnalizacja świetlna. Prace przy zmianie organizacji ruchu rozpoczną się 18 marca, a nowe rozwiązania będą obowiązywać od 20 marca. Ponadto, w dniu montażu rozjazdu nakładkowego zostanie wygrodzony jeden z pasów do placu Grunwaldzkiego.

Zmiany w organizacji ruchu zostaną też wprowadzone na wiadukcie w ciągu al. Jana Pawła II. Na czas prac tramwajowych zajęte zostaną przylegające do torów pasy jezdni. Od ronda Radosława do placu Grunwaldzkiego kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdą ze stron. Zjeżdżający z wiaduktu "odzyskają" przed rondem Radosława trzeci pas, a na rondzie pojadą we wszystkich kierunkach, tak jak zawsze. Przejezdny będzie także trzeci, wydzielony pas do skrętu w ulicę Błońską. Podobnie będzie na drugim końcu wiaduktu – tak jak obecnie będą tam cztery pasy, w tym dwa do skrętu w Broniewskiego.

Remonty głównie latem

Tegoroczny plan remontowy Tramwajów Warszawskich obejmuje 34 zadania o łącznej długości 9699 metrów toru pojedynczego. "Dlatego konieczne jest wykorzystanie całego sezonu budowlanego – od marca do października. Pracami objęte będą odcinki sieci w najgorszym stanie, a efekty tegorocznych robót, w postaci poprawy komfortu podróżowania, będą odczuwalne dla setek tysięcy pasażerów" - zaznaczają urzędnicy.

Większość prac będzie koncentrować się w okresie wakacji letnich, gdy ruch na ulicach jest mniejszy, a z tramwajów korzysta o ok. 15-20 proc. mniej podróżnych. "Nie jest jednak możliwe przeprowadzenie wszystkich zaplanowanych robót tylko w okresie letnim. Przykładowo już w maju rozpoczną się prace na pl. Bankowym, a w czerwcu na ul. Słomińskiego" - zastrzega ratusz.

Czytaj także: