Trwają przygotowania do budowy wiaduktu na Chełmżyńskiej, nad ulicami Chłopickiego i Strażacką oraz linią kolejową Warszawa Zachodnia-Terespol. Wiadukt będzie częścią nowej drogi o długości 700 metrów, która bezkolizyjnie połączy skrzyżowanie ulic Chełmżyńskiej i Stelmachów po południowej stronie linii kolejowej z rondem na skrzyżowaniu z ulicą Chełmżyńską po stronie północnej.
Jak informują w komunikacie stołeczni urzędnicy, zakończyło się już przygotowywanie terenu przeznaczonego na drogę. Pomiędzy ulicami Strażacką i Chełmżyńską budowany jest nowy zbiornik retencyjny, czyli element odwodnienia drogi. Wkrótce rozpoczną się prace przy instalacjach podziemnych, kanalizacji deszczowej oraz budowie nasypów i podpór wiaduktu. Będą one wymagały zmian w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w poniedziałek, 15 lipca o godzinie 21.00.
Zwężą Strażacką a potem kolejne ulice
Najpierw wykonawca przebuduje kanalizację na ulicy Strażackiej (zajmie mu tu dwa tygodnie). Jezdnia od strony Targówka, przed rondem Granzowa, zostanie zwężona. Drogowcy zajmą pas w stronę Zabranieckiej. W tym kierunku kierowcy pojadą po istniejącej jezdni – pasem "pod prąd". Wygrodzony zostanie też pas do jazdy prosto – w stronę ronda. Kierowcy pojadą tymczasowym pasem wykonanym z płyt drogowych. Przed samym rondem kierowcy wrócą na istniejącą jezdnię. Te utrudnienia zakończą się 29 lipca. Później pas do skrętu w prawo zostanie skrócony.
W czasie budowy nasypu, podpór i konstrukcji wiaduktu, drogowcy na blisko osiem miesięcy zwężą ulice:
- Chełmżyńską – w miejscu projektowanego ronda, na wysokości posesji 174, pas w stronę ronda Granzowa, - Chełmżyńską – po drugiej stronie torów, w miejscu projektowanego skrzyżowania z Nowochełmżyńską, na wysokości posesji 147, pas w stronę ulicy Żołnierskiej, - Chłopickiego – po obu stronach ulicy, na wysokości posesji 77 i 90, - Strażacką – fragment pasa do skrętu w prawo przed rondem Granzowa od strony Targówka.
Te zwężenia nie zmienią zasad ruchu drogowego. Liczba pasów w każdym przypadku pozostanie taka sama jak obecnie.
Wiadukt dla aut, pieszych i kierowców
Na 140-metrowym wiadukcie znajdzie się jedna jezdnia, na której zostaną wyznaczone po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Po jej wschodniej stronie powstaną chodnik i ścieżka rowerowa, a od strony zachodniej - chodnik. Przy wiadukcie wybudowane będą pochylnie i schody oraz windy dla osób z niepełnosprawnościami. Na dojeździe po stronie północnej pojawi się zatoka autobusowa z przystankiem. Po otwarciu nowego wiaduktu funkcjonujący obecnie na ulicy Chełmżyńskiej przejazd przez tory w poziomie szyn zostanie zlikwidowany.
Wykonawcą prac budowlanych jest firma Intop Warszawa. Ich koszt to około 68,5 miliona złotych. Inwestycja, którą realizują wspólnie Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta i PKP Polskie Linie Kolejowe SA, ma być gotowa pod koniec 2025 roku.
Autorka/Autor: kz/b
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta