Zamkną fragment Alej Jerozolimskich, prawie rok utrudnień. "Prosimy o wybieranie alternatywnych tras przejazdu"

Południowa jezdnia Alej Jerozolimskich zostanie zamknięta
Tramwaj z Grójeckiej do Dworca Zachodniego
Źródło: Tramwaje Warszawskie
W przyszłym tygodniu południowa jezdnia Alej Jerozolimskich na wysokości Dworca Zachodniego zostanie zamknięta. Zmiana organizacji ruchu ma związek z kolejnym etapem budowy tunelu tramwajowego. Kierowcy oraz pasażerowie komunikacji miejskiej muszą przygotować się na co najmniej 10 miesięcy utrudnień.

"Wykonawca tramwaju do Dworca Zachodniego przymierza się do rozszerzenia frontu robót i niebawem rozpocznie budowę tunelu tramwajowego na przecięciu przez Aleje Jerozolimskie. Powstały już 'przewiązki' między jezdniami, co umożliwi zamknięcie od nocy z piątku na sobotę 18/19 października jezdni południowej – w kierunku centrum – pomiędzy ulicami Bitwy Warszawskiej 1920 r. a Sokołowskiego 'Grzymały'" - poinformowała w komunikacie spółka Tramwaje Warszawskie.

Kierowcy będą mogli korzystać tylko z jezdni północnej, ale - jak zapowiadają tramwajarze - zachowane zostaną po trzy pasy ruchu w obu kierunkach. W tym będą wyznaczone buspasy.

Południowa jezdnia Alej Jerozolimskich zostanie zamknięta
Południowa jezdnia Alej Jerozolimskich zostanie zamknięta
Źródło: Tramwaje Warszawskie

Apel o wybieranie alternatywnych tras przejazdu

Choć przejezdność Alej Jerozolimskich w czasie budowy tunelu zostanie, zgodnie z zapowiedziami, zachowana, to należy spodziewać się w tym miejscu znacznych utrudnień. Wzmożony ruch panuje tu praktycznie przez całą dobę. Korki są nieuniknione.

"Prosimy, w miarę możliwości, o wybieranie alternatywnych tras przejazdu. Aby zmniejszyć utrudnienia i usprawnić przejazd na trasie objazdowej, w tunelu pod rondem Zesłańców Syberyjskich, łączącym Aleje Jerozolimskie od strony Ursusa i Pruszkowa z al. Prymasa Tysiąclecia, oraz w środkowej części przejazdu pod torami w ciągu al. Prymasa Tysiąclecia zostaną udostępnione dwa pasy ruchu" - poinformowała spółka.

Prawie rok utrudnień w Alejach Jerozolimskich

Tramwajarze zapowiedzieli, że tunel będzie budowany metodą podstropową. W pierwszej kolejności rozmontowana zostanie nawierzchnia jezdni. Następnie powstaną murki prowadzące dla ścian szczelinowych, a także wykonana zostanie przesłona zabezpieczająca przed napływem wód gruntowych.

"Po wykonaniu ścian szczelinowych i stropu górnego odtworzone zostanie zagospodarowanie terenu na powierzchni (w tym przede wszystkim jezdnia), a dalsze prace będą prowadzone już pod ziemią (od góry do dołu)" - podano w komunikacie.

Prace w Alejach Jerozolimskich będą prowadzone etapowo, co oznacza, że utrudnienia w rejonie Dworca Zachodniego potrwają co najmniej kilka miesięcy. Tramwajarze wskazali termin - koniec wakacji przyszłego roku.

Co więcej, na przełomie października i listopada wykonawca inwestycji rozszerzy front robót na ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku. Na odcinku pomiędzy Szczęśliwicką a Grójecką kierowcy również będą mieli do dyspozycji tylko jedną jezdnię.

Tramwaj do Dworca Zachodniego

Trasa tramwajowa wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku będzie miała ponad półtora kilometra długości. Jedna trzecia znajdzie się w tunelu – to pierwsza podziemna trasa tramwajowa w stolicy. Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami Bitwy Warszawskiej 1920 r. (pomiędzy Zespołem Szkół Samochodowych i Licealnych a hotelem Ibis). Przy Szczęśliwickiej będzie pierwszy przystanek naziemny. Z kolei na Grójeckiej powstanie węzeł, pozwalający tramwajom skręcać w kierunku centrum, Okęcia lub pętli Banacha.

Tunel tramwajowy pod Dworcem Zachodnim (wizualizacja)
Tunel tramwajowy pod Dworcem Zachodnim (wizualizacja)
Źródło: Tramwaje Warszawskie

Aż 900 metrów torów będzie zielonych, pokrytych rozchodnikiem. Czas przejazdu z Grójeckiej do Dworca Zachodniego wyniesie pięć minut, a z Metra Politechnika - kwadrans.

Jak zapewnia ratusz, inwestycja będzie gotowa w 2026 roku. Jej wartość wynosi 363 miliony złotych.

Tramwaj do Dworca Zachodniego (mapa)
Tramwaj do Dworca Zachodniego (mapa)
Źródło: Tramwaje Warszawskie
Czytaj także: