Prezes Tramwajów Warszawskich Wojciech Bartelski poinformował, że wstępne prace na budowie nowej linii tramwajowej łączącej Ochotę z Dworcem Zachodnim rozpoczną się latem. Zaznaczył, że na początku będzie to przebudowa ciepłociągu w ciągu ulicy Bitwy Warszawskiej 1920. - Zrobimy to częściowo w tym, a częściowo w przyszłym roku - podał.
W przypadku ulicy Grójeckiej oraz Alej Jerozolimskich, które przetnie nowa linia, utrudnienia w ruchu rozpoczną się w przyszłym roku. - Zgodnie z kontraktem wykonawca zobowiązany jest utrzymać ciągłość ruchu ulicy Bitwy Warszawskiej - zapewne po jednym pasie - i utrzymać układ 2x3 w Alejach Jerozolimskich - powiedział Bartelski. Zastrzegł, że nie może dać gwarancji, że będą to pasy o takich samych szerokościach jak obecnie.
Część trasy w tunelu
Nowa trasa tramwajowa zaczynać się będzie na dworcu Warszawa Zachodnia. Podziemny przystanek tramwajowy znajdzie się obok wejścia na dworzec i będzie połączony przejściem podziemnym. Stąd tramwaj pojedzie tunelem o długości około 500 metrów – pod parkiem Pięciu Sióstr.
ZOBACZ: Po ponad pół wieku tramwaj wrócił na Sielce.
Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. (między Zespołem Szkół Samochodowych i Licealnych nr 1 a hotelem Ibis). Przy Szczęśliwickiej będzie pierwszy przystanek naziemny. Następnie trasa pobiegnie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. aż do ulicy Grójeckiej, gdzie znajdzie się węzeł rozjazdowy, pozwalający tramwajom skręcać w kierunku Centrum, Okęcia lub pojechać do pętli Banacha. To będzie kolejny przystanek, tu zostaną zbudowane od nowa cztery perony.
Podziemny przystanek tramwajowy – z dwoma peronami – będzie podobny do stacji metra. Różnicą będzie wysokość peronów, bo podłoga w tramwajach jest znacznie niższa niż w wagonach metra.
Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD i znajdą się na poziomie -2. Wybudowane zostaną ruchome schody i windy, a pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu.
Z Politechniki do Dworca Zachodniego w 15 minut
Docelowo do stacji kolejowej dojadą tramwaje z Wilanowa oraz Woli i Bemowa. Na początku, po zbudowaniu trasy wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku, do stacji dojadą tramwaje jadące po Grójeckiej. Dalej dojadą nowo wybudowanymi torami do podziemnego przystanku, gdzie będzie koniec trasy. W tym miejscu zostaną zbudowane rozjazdy do zmiany kierunku jazdy tramwajów, co będzie się wiązało z wykorzystywaniem na tej trasie tramwajów dwukierunkowych. Będą to "jazzy" albo nowe hyundaie.
Wykonawcą odcinka będzie konsorcjum ZUE S.A. i FABE Polska sp. z o.o. Firma buduje obecnie zajezdnię na Annopolu. W przeszłości zbudowała m.in. odcinki linii na Tarchomin, a także remontowała torowisko wzdłuż alei Zielenieckiej.
Według harmonogramu pierwsze składy pojadą nową trasą w drugiej połowie 2026 roku. Przejazd z Grójeckiej do Dworca Zachodniego ma potrwać 5 minut, z Metra Politechnika kwadrans.
Autorka/Autor: dg/gp
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Tramwaje Warszawskie