Budowa linii tramwajowej do Dworca Zachodniego. Jest termin rozpoczęcia prac

Wjazd do tunelu w ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku (wizualizacja)
Tramwaj z Grójeckiej do Dworca Zachodniego
Źródło: Tramwaje Warszawskie
Inwestycja rozpocznie się latem tego roku od modernizacji ciepłociągu pod ulicą Bitwy Warszawskiej 1920 roku. Ciągłość ruchu ma zostać zachowana.

Prezes Tramwajów Warszawskich Wojciech Bartelski poinformował, że wstępne prace na budowie nowej linii tramwajowej łączącej Ochotę z Dworcem Zachodnim rozpoczną się latem. Zaznaczył, że na początku będzie to przebudowa ciepłociągu w ciągu ulicy Bitwy Warszawskiej 1920. - Zrobimy to częściowo w tym, a częściowo w przyszłym roku - podał.

W przypadku ulicy Grójeckiej oraz Alej Jerozolimskich, które przetnie nowa linia, utrudnienia w ruchu rozpoczną się w przyszłym roku. - Zgodnie z kontraktem wykonawca zobowiązany jest utrzymać ciągłość ruchu ulicy Bitwy Warszawskiej - zapewne po jednym pasie - i utrzymać układ 2x3 w Alejach Jerozolimskich - powiedział Bartelski. Zastrzegł, że nie może dać gwarancji, że będą to pasy o takich samych szerokościach jak obecnie.

Część trasy w tunelu

Nowa trasa tramwajowa zaczynać się będzie na dworcu Warszawa Zachodnia. Podziemny przystanek tramwajowy znajdzie się obok wejścia na dworzec i będzie połączony przejściem podziemnym. Stąd tramwaj pojedzie tunelem o długości około 500 metrów – pod parkiem Pięciu Sióstr.

ZOBACZ: Po ponad pół wieku tramwaj wrócił na Sielce.

Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. (między Zespołem Szkół Samochodowych i Licealnych nr 1 a hotelem Ibis). Przy Szczęśliwickiej będzie pierwszy przystanek naziemny. Następnie trasa pobiegnie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. aż do ulicy Grójeckiej, gdzie znajdzie się węzeł rozjazdowy, pozwalający tramwajom skręcać w kierunku Centrum, Okęcia lub pojechać do pętli Banacha. To będzie kolejny przystanek, tu zostaną zbudowane od nowa cztery perony.

Podziemny przystanek tramwajowy – z dwoma peronami – będzie podobny do stacji metra. Różnicą będzie wysokość peronów, bo podłoga w tramwajach jest znacznie niższa niż w wagonach metra.

Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD i znajdą się na poziomie -2. Wybudowane zostaną ruchome schody i windy, a pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu.

Tunel tramwajowy pod Dworcem Zachodnim (wizualizacja)
Tunel tramwajowy pod Dworcem Zachodnim (wizualizacja)
Źródło: Tramwaje Warszawskie

Z Politechniki do Dworca Zachodniego w 15 minut

Docelowo do stacji kolejowej dojadą tramwaje z Wilanowa oraz Woli i Bemowa. Na początku, po zbudowaniu trasy wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku, do stacji dojadą tramwaje jadące po Grójeckiej. Dalej dojadą nowo wybudowanymi torami do podziemnego przystanku, gdzie będzie koniec trasy. W tym miejscu zostaną zbudowane rozjazdy do zmiany kierunku jazdy tramwajów, co będzie się wiązało z wykorzystywaniem na tej trasie tramwajów dwukierunkowych. Będą to "jazzy" albo nowe hyundaie.

Wykonawcą odcinka będzie konsorcjum ZUE S.A. i FABE Polska sp. z o.o. Firma buduje obecnie zajezdnię na Annopolu. W przeszłości zbudowała m.in. odcinki linii na Tarchomin, a także remontowała torowisko wzdłuż alei Zielenieckiej.

Według harmonogramu pierwsze składy pojadą nową trasą w drugiej połowie 2026 roku. Przejazd z Grójeckiej do Dworca Zachodniego ma potrwać 5 minut, z Metra Politechnika kwadrans.

Tramwaj do Dworca Zachodniego (mapa)
Tramwaj do Dworca Zachodniego (mapa)
Źródło: Tramwaje Warszawskie
Czytaj także: