Po ponad dwuletnim opóźnieniu Park Zachodni zaczyna przypominać schludny, przyjazny mieszkańcom zieleniec.
Park Zachodni to rozległy teren zielony położony u zbiegu Alej Jerozolimskich oraz Bitwy Warszawskiej 1920 roku na Ochocie. Przez lata był zaniedbany i zamiast spacerowiczów przyciągał raczej amatorów napojów wyskokowych. Na początku 2016 roku pisaliśmy o koncepcji zagospodarowania parku. Zaplanowano odnowienie alejek spacerowych, kawiarnię sezonową, fontannę, boisko i plac zabaw. Potem wybrano wykonawcę. Zapuszczony park zamienił się w plac budowy i takim pozostał do dziś.
Problemy z wykonawcą
Problemy zaczęły się pod koniec 2017 roku, kiedy wykonawca inwestycji - spółka Limba wpadła w tarapaty finansowe. Niedługo potem firma zeszła z placu budowy.
- Po wycofaniu się wykonawcy konieczna była inwentaryzacja tego, co już zostało zrobione, a także rozliczenie z podwykonawcami - opowiada Monika Beuth-Lutyk, rzeczniczka Ochoty. - W drugiej połowie 2018 roku rozpisano przetargi na dokończenie inwestycji. Niestety nikt się do nich nie zgłosił.
Po placu budowy wiatr hulał przez kolejne długie miesiące. W znalezieniu wykonawcy pomogło dopiero rozpisanie inwestycji na etapy. We wrześniu 2019 roku próby dokończenia Parku Zachodniego podjęły się dwie firmy: Ziel-Bud Sp. z o.o. oraz Sorted Sp. z o.o.
Obecny stan prac
Jak wygląda stan prac na tę chwilę? Do Parku Zachodniego z aparatem zajrzeli mieszkańcy ze Stowarzyszenia Ochocianie. W zieleńcu ukończono już niektóre alejki, a także boisko do gier zespołowych.
- Obecnie trwają prace wykończeniowe fontanny. Wiosną rozpoczną się nasadzenia. Co ważne, pojawiły się śmietniki. Ich dotychczasowy brak powodował ogromne problemy z odpadami - mówi Beuth-Lutyk.
Wszystko wygląda obiecująco, wciąż jednak niewiadomo, kiedy wreszcie park zostanie oficjalnie udostępniony mieszkańcom. Pod znakiem zapytania stoi również sezonowa kawiarnia, bowiem żadna z firm nie zgłosiła chęci na dokończenie pawilonu, który miał być na ten cel zaadaptowany.
Plany tramwajarzy
Jeśli park zostanie ukończony w tym roku, to i tak dwa lata później ciężki sprzęt tam powróci. Wtedy ma ruszyć budowa linii tramwajowej wzdłuż Bitwy Warszawskiej 1920 do Dworca Zachodniego. Jej fragment będzie przebiegać tunelem pod Alejami Jerozolimskimi oraz Parkiem Zachodnim. Wówczas rozkopane zostaną tylko niektóre alejki, parkowa infrastruktura ma pozostać nienaruszona.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Tomasz Zieliński/tvnwarszawa.pl