Zobacz stalową Marię z bliska

fot. Lech Marcinczak/tvnwarszawa.pl
fot. Lech Marcinczak/tvnwarszawa.pl
Ma ponad 6 metrów średnicy, po złożeniu będzie ważyć ponad 600 ton. Tunnel Boring Machine, w skrócie TBM - to właśnie ta maszyna, ochrzczona niedawno imieniem Maria, będzie drążyć pierwszy z dwóch tuneli centralnego odcinka II linii metra. W weekend można ją oglądać z bliska na Rondzie Daszyńskiego.

Wszyscy zainteresowani budową II linii mają niepowtarzalną okazję zaspokoić swoją ciekawość w dziedzinie technologii budowy metra. Można zobaczyć plac budowy stacji Rondo Daszyńskiego ze specjalnie ustawionego podestu, przyjrzeć się z bliska elementom TBM-u czy zobaczyć prezentację multimedialną technologii budowy metra.

Podglądanie zza płotu

Ekspozycja była czynna dla wszystkich w sobotę, będzie czynna również w niedzielę w godz 10-17. Ale później również będzie można przyglądać się składaniu głównej części TBMu, bo wykonawca ustawił w tym miejscu budowy ażurowe, a nie pełne ogrodzenie.

Na powierzchni zostanie zmontowany jedynie przód maszyny. "Ogon" TBM-u będzie składany już w korpusie startowym i nie będzie go widać. Po złożeniu maszyna będzie miała prawie 100 metrów długości. Została skonstruowane specjalnie na potrzeby budowy stołecznego metra tak, by poradziła sobie zarówno z głazami narzutowymi, jak i piaskiem czy gliną. W sumie centralny odcinek II linii metra będzie drążony przez trzy takie urządzenia.

Przejdzie przez Wisłę

Wiadomo już, jak będą pracowały stołeczne "krety". Najnowsza koncepcja jest taka, że pierwszy będzie drążył tunel od ronda Daszyńskiego aż do Dworca Wileńskiego, drugi wydrąży łącznik I i II linii, a następnie południowy odcinek tunelu do Powiśla. Trzeci TBM, który do odbioru ma być gotowy za dwa miesiące, wyruszy ze stacji Powiśle i przekopie południowy tunel pod Wisłą.

mjc

Zobacz stalową Marię z bliska

Plac budowy metra odwiedził także Reporter 24 Tomasz Burnat. Zobacz jego relację:

Czytaj także: