Radni poparli rozpoczęcie prac nad trzecią linią metra. Jest zgoda na zmiany w budżecie

Stacja Metro Stadion Narodowy
"Zbudujemy jeden z najdłuższych mostów pieszo-rowerowych świata"
Źródło: TVN24
Radni zdecydowali w czwartek o zmianach w miejskim budżecie. Wyrazili zgodę na przesunięcie dodatkowych środków na budowę kładki pieszo-rowerowej nad Wisłą oraz rozpoczęcie pierwszego etapu prac projektowych nad trzecią linią metra.

Podczas czwartkowej sesji radni zajmowali się finansami Warszawy. Procedowane były zmiany w budżecie miasta na 2021 rok, wynikające między innymi z obniżenia planu dochodów w związku z następstwami pandemii COVID-19. 

Radni zdecydowali również o przesunięciu pieniędzy na pierwszy etap prac budowy trzeciej linii metra. Jak przekazała w tym tygodniu rzeczniczka ratusza Karolina Gałecka, chodzi o 41 milionów złotych, które zostaną przeznaczone na prace przygotowawcze zakładające wykonanie odwiertów oraz prac geologicznych i hydrologicznych.

Zgodnie z proponowaną autopoprawką do budżetu pieniądze mają być również przesunięte na budowę kładki pieszo-rowerowej przez Wisłę. Chodzi o kwotę prawie 187 mln złotych.

Zmiany w budżecie zostały przyjęte większością 46 głosów. 13 radnych wstrzymało się od głosowania, a jedna osoba nie oddała głosu w ogóle.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE W TVN24 GO

"Pokażcie analizy, przekonajcie nas, że ta inwestycja ma sens"

Głosowanie nad zmianami w budżecie poprzedziła dyskusja. - Takie podejście, jak zgłaszanie nowych, istotnych inwestycji owocuje powszechnym przekonaniem, że sytuacja Warszawy jest bardzo dobra – zwrócił uwagę w wystąpieniu klubowym radny PiS Dariusz Figura. Odniósł się między innymi do planu przesunięcia środków na budowę kładki. 

- Ta inwestycja nie niesie za sobą istotnej poprawy sytuacji komunikacyjnej Warszawy. Ona ma znaczenie wizerunkowe. Jeżeli mamy robić taką inwestycję, to w dobrych czasach. Jak rozumiem, mamy teraz te dobre i na wszystko są pieniądze – zauważył Figura.

Mówił też o środkach na prace przygotowawcze w ramach budowy trzeciej linii metra. - Myślę, że sprawa metra jest jedną z niewielu, które nas łączą w radzie. Jako Prawo i Sprawiedliwość byliśmy zawsze za rozbudową sieci linii metra w Warszawie. Uważamy ten rodzaj transportu za niezbędny. Nasza ogólna deklaracja w tym zakresie jest oczywista – przekazał.

- Ale to decyzja, którą podejmujemy na pokolenia – ciągnął radny. - Zasługuje na znacznie ważniejsze potraktowanie niż wrzucenie tematu trzeciej linii metra jako autopoprawki, bez żadnej dyskusji i analiz – stwierdził Figura. - Ta inwestycja pojawiła się trochę jak królik z kapelusza – dodał. - Pokażcie analizy, przekonajcie nas, że ta inwestycja ma sens – apelował. 

Radny Figura pytał również o propozycje rozbudowy sieci metra składane przez prezydenta Trzaskowskiego w kampanii wyborczej w 2018 roku, m.in. plan przedłużenia pierwszej linii metra do kampusu UKSW i dalej na Tarchomin. 

Mniejsze wpływy z biletów komunikacji miejskiej

Wprowadzone zmiany w budżecie Warszawy na 2021 rok mają spowodować zmniejszenie planu dochodów ogółem o kwotę ponad pół miliarda złotych (566 053 164 zł) do kwoty 20 004 048 636 złotych, ale jednocześnie zwiększyć plan wydatków ogółem o kwotę prawie 400 milionów złotych (373 350 206 zł) do kwoty 22 008 250 638 złotych.

Jak tłumaczył podczas sesji rady miasta miejski skarbnik Michał Czekaj, główne przyczyny zmian w budżecie miasta na ten rok wynikają między innymi z wprowadzenia zmian wynikających z zamknięcia roku budżetowego 2020, ale też obniżenia planu dochodów w związku z ubytkiem dochodów w następstwie pandemii COVID-19. Te z kolei wynikają z korekty planu dochodów Zarządu Transportu Miejskiego, czyli z wpływów ze sprzedaży biletów komunikacji miejskiej. Biletów sprzedaje się znacznie mniej, a komunikacja miejska funkcjonuje na podobnym poziomie. Chodzi o kwotę ponad 480 milionów złotych.

Kolejne zmiany wynikają z weryfikacji planu dochodów pochodzących ze środków UE w związku z przyspieszeniem płatności, to znaczy realizacją w 2020 roku części dochodów planowanych na lata 2021-2022.

Więcej pieniędzy trafić ma także na akcję zimowego oczyszczania ulic oraz remonty dróg.

Jaka będzie trzecia linia metra?

Przesunięcie środków na rozpoczęcie prac projektowych nad trzecią linią metra zapowiedział na początku tygodnia prezydent stolicy Rafał Trzaskowski. Według zapowiedzi ratusza za kilka lat ma powstać sześć nowych stacji na Kamionku, Grochowie i Gocławiu. Docelowo trasa podziemnej kolejki ma połączyć Pragę Południe z centrum.

Częścią trzeciej linii będzie funkcjonująca już od kilku lat stacja Stadion Narodowy. Od niej w kierunku wschodnim metro pojedzie na stację Dworzec Wschodni, by dalej odbić na południe w stronę stacji: Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i Gocław.

Trasa trzeciej linii metra
Trasa trzeciej linii metra
Źródło: UM Warszawa
Czytaj także: