Kolejarze porozumieli się z warszawskimi urzędnikami w sprawie budowy tunelu pod Dworcem Wschodnim. Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe, na podstawie zatwierdzonego w maju dokumentu, wybudują konstrukcję tunelu pod Warszawą Wschodnią w trakcie modernizacji stacji.
Stołeczny ratusz zapewniał, że nie zrezygnuje z budowy tunelu pod Dworcem Wschodnim podczas remontu linii średnicowej, jednak pod koniec 2021 roku okazało się, że na ważną inwestycję może zabraknąć pieniędzy. Jak we wrześniu mówiła nam rzeczniczka stołecznego ratusza Monika Beuth-Lutyk, na ten cel jest potrzebne od 40 do nawet 100 milionów złotych. Urzędnicy chcieli, aby inwestycję sfinansowała Unia Europejska. To wymagało jednak zgody kolejarzy. W grudniu ubiegłego roku urzędnicy zapewniali, że rozmowy z kolejarzami trwają, choć żaden oficjalny dokument nie został podpisany.
Teraz, jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe, to się zmieniło.
"Jest porozumienie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. z Urzędem Miasta Stołecznego Warszawy w sprawie budowy tunelu drogowego w ciągu ulicy Tysiąclecia pod stacją Warszawa Wschodnia. Przyjęte rozwiązanie to szansa na poprawę komunikacji w mieście" - czytamy w przesłanym do naszej redakcji komunikacie.
Szczegóły porozumienia
Jak informują kolejarze, PKP Polskie Linie Kolejowe na podstawie podpisanego w maju porozumienia wybudują konstrukcję tunelu pod Warszawą Wschodnią, w trakcie modernizacji stacji. Przyjęte rozwiązanie umożliwi późniejsze zrealizowanie inwestycji drogowej bez konieczności ingerencji w infrastrukturę kolejową. Ograniczy to zmiany w ruchu kolejowym.
W tunelu pod stacją przewidziano: drogę, linię tramwajową, chodnik, ścieżkę dla rowerzystów. Planowane jest funkcjonalne połączenie przystanku tramwajowego ze stacją.
- Prace przewidziane na linii średnicowej to doskonała okazja do przebudowy ciągów komunikacyjnych zlokalizowanych w okolicach głównych stacji kolejowych Warszawy. Cieszę się, że udało się zawrzeć porozumienie z Urzędem Miasta Stołecznego Warszawy na budowę tunelu drogowego w ciągu ulicy Tysiąclecia pod Warszawą Wschodnią, ponieważ inwestycja ta znacząco poprawi komunikację na styku Pragi Północ i Pragi Południe, umożliwiając mieszkańcom sprawne podróże aglomeracyjne i dalekobieżne - powiedział cytowany w komunikacie Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują dokumentację projektową dla stacji Warszawa Wschodnia i linii średnicowej od Warszawy Wschodniej do Warszawy Zachodniej. W 2023 roku planowane jest ogłoszenie przetargu na przebudowę stacji Warszawa Wschodnia oraz odcinka do Warszawy Centralnej.
Miasto sfinansuje projekt
Jak przekazał w poniedziałkowym komunikacie ratusz, miasto sfinansuje projekt tunelu pod Dworcem Wschodnim a PKP PLK włączą ten projekt w dokumentację przebudowy stacji Warszawa Wschodnia.
"Infrastruktura kolejowa stanowi barierę przestrzenną na obszarze Pragi i ważne jest każde nowe powiązanie w układzie transportowym tej części Warszawy. Dodatkowo przekształcenia funkcjonalne obszarów otaczających rejon Dworca Wschodniego będą powodowały wzrost ruchu w tym rejonie. Wykazały to prognozy wykonane w ramach prac nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego" - zauważyli urzędnicy.
Sama Warszawa Wschodnia ma być docelowo najważniejszym węzłem przesiadkowym po prawej stronie Wisły, integrującym kolej dalekobieżną, podmiejską, metro, tramwaje, autobusy miejskie oraz transport autobusowy o znaczeniu ponadregionalnym, przy zapewnieniu odpowiednich warunków dla ruchu pieszego i rowerowego. "Wizja tego węzła powstaje obecnie na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego - opracowanie jest dofinansowane ze środków UE w ramach CEF" - zastrzegł ratusz.
Nowa koncepcja Trasy Tysiąclecia
Przedsięwzięcie jest elementem nowej koncepcji zagospodarowania Trasy Tysiąclecia, która połączy Pragę-Północ z Pragą-Południe, 15 maja zakończyły się konsultacje społeczne w tej sprawie. Arteria w planowanym pierwotnie kształcie nie powstanie.
"W tym czasie zmieniły się potrzeby miasta. Teraz stolica przedstawia propozycję wykorzystania dawnej rezerwy pod Trasę Tysiąclecia na odcinku od alei Solidarności do ul. Grochowskiej. Teren ma lepiej pasować do wymogów nowoczesnego i bardziej zielonego miasta oraz potrzeb jego mieszkanek i mieszkańców. Warszawa odchodzi od budowania szerokich arterii tuż pod oknami domów mieszkalnych. Zamienia je na lokalne połączenia i trasy pieszo-rowerowe, wkomponowane w zieleń oraz wysokiej jakości przestrzeń publiczną" - opisano w komunikacie.
Czytaj więcej: Wymyślili ją za Starzyńskiego, planowali w PRL. Zamiast Trasy Tysiąclecia ma być rowerostrada>>
Koncepcja tunelu zakłada ulicę po jednym pasie w każdym kierunku (dodatkowe pasy pojawią się w obrębie samych skrzyżowań z Kijowską i Żupniczą). Po zachodniej stronie ulicy - bliżej Dworca Wschodniego - będzie miejsce na linię tramwajową i przystanek umiejscowiony przed samym wlotem do tunelu z bezpośrednimi wejściami na perony podmiejskie. Takie ulokowanie przystanku spowoduje, że pasażerowie tramwaju zainteresowani przesiadką na pociąg nie będą musieli przekraczać jezdni. Po obu stronach układu będą chodniki i drogi dla rowerów.
Aktywiści apelowali o tunel
Prascy społecznicy już od ponad roku zwracali uwagę na potrzebę wybudowania tunelu pod torami. Kolejarze twierdzili wówczas, że nie otrzymali jeszcze jednoznacznego stanowiska miasta w tej sprawie, a ratusz zapewniał, że nie rezygnuje z inwestycji .Aktywiści wyszli więc na ulice. Przypomnieli o potrzebie wybudowania tunelu, zawieszając tablicę z napisem: "Tunel im. Inwestycyjnej Rzezi Pragi" w miejscu, gdzie ma powstać tunel. - Nie chcemy rzezi inwestycji na prawobrzeżnej stronie naszego miasta. Chcemy się czuć mieszkańcami pierwszej kategorii - mówili prascy aktywiści.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: archiwum TVN24