Pierwsze szkice arterii w tej części Pragi powstały jeszcze przed wojną. W PRL przyszłą ulicę ochrzczono imieniem Trasy Tysiąclecia i zaplanowano jako odcinek szybkiego ruchu dla samochodów. Miał przecinać gęsto zabudowaną tkankę prawobrzeżnej Warszawy, tuż pod oknami bloków i kamienic, a sama budowa niezbędnych estakad wiązałaby się z koniecznością wyburzenia niektórych z nich. "Koncepcja ta po latach okazuje się być przestarzała i nieprzystająca do potrzeb współczesnego miasta" - ocenił właśnie stołeczny ratusz.
Droga rowerowa zamiast szerokiej jezdni
Co więc proponuje miasto zamiast szerokiej arterii dla samochodów? W ramach prac nad nowym studium Warszawy Biuro Architektury zaprezentowało koncepcję zagospodarowania rezerwy terenowej Trasy Tysiąclecia. Autorem wizualizacji jest pracownia architektoniczna TŁO Michał Sikorski. Z planowanej szerokiej jezdni autorzy koncepcji pozostawili jedynie krótki fragment, po jednym pasie w obu kierunkach, od Żupniczej do Kijowskiej, który będzie przebiegać w tunelu przy Dworcu Wschodnim. Dojazd będzie możliwy również od ulicy Lubelskiej, Berka Joselewicza i Bliskiej. Jak wskazali autorzy, droga będzie miała charakter lokalny i będzie stanowić uzupełnienie dla ulicy Targowej.
Na całym analizowanym odcinku w śladzie Trasy Tysiąclecia ma za to powstać droga rowerowa, nazwana przez urzędników rowerostradą. Jej przebieg zaplanowano od Jeziora Kamionkowskiego do alei "Solidarności". Przetnie Grochowską, Mińską, tunelem przejdzie pod torami kolejowymi i dalej przez Kijowską, tuż obok zajezdni tramwajowej, Kawęczyńską, Radzymińską, Białostocką do alei "Solidarności". "Droga ta ma charakter rowerostrady, która czasami dostosowuje się do lokalnej zabudowy i rozwiązań przestrzennych istniejących pasów drogowych z uwagi na prowadzenie jej w gęstej zabudowie. Rowerostrada projektowana jest w nawierzchni o kolorze niebieskim, aby wyróżniała się od pozostałych ścieżek rowerowych" - zaznaczono w koncepcji. Wzdłuż zaplanowanej drogi rowerowej miałyby powstać tzw. placyki Tysiąclecia wraz z małą architekturą.
Nowa linia tramwajowa
Ciekawym rozwiązaniem jest również proponowana linia tramwajowa, która połączy torowisko na Grochowskiej z tym w ciągu Kijowskiej. Na planowanym odcinku torów autorzy koncepcji zaproponowali dwie pary przystanków - przed Żupniczą i przed Dworcem Wschodnim od strony południowopraskiej oraz jeden przystanek przy skręcie z planowanej trasy w Grochowską. Zarówno na węźle Kijowskiej, jak i Grochowskiej, zaplanowano pełen układ relacji skrętnych. "Dodatkowo węzeł w ul. Kijowskiej będzie umożliwiał przyszłą, ewentualną rozbudowę trasy tramwajowej w ul. Kijowskiej w kierunku wschodnim – w kierunku ul. Zabranieckiej" - wskazano w studium.
Ponadto, jak wskazują autorzy koncepcji, wzdłuż trasy rowerowej projektowane są liczne nasadzenia drzew "tworzące ciągłość przyrodniczą pomiędzy Parkiem Skaryszewskim a proponowanym Parkiem linowym wzdłuż alei "Solidarności", który pojawiłby się nad wkopanymi torami linii kolejowej Warszawa Wileńska-Wołomin".
Wzdłuż Trasy Tysiąclecia planowana jest również nowa zabudowa. Na południe od alei "Solidarności" projektowane jest uzupełnienie tkanki miejskiej zabudową kwartałową mieszkaniowo-usługową oraz wspomnianym parkiem linearnym. Dalej na południe, na wysokości ulic Radzymińskiej i Kawęczyńskiej przecinają się ze sobą dwie siatki ulic, tworząc skrzyżowania pod ostrymi kątami. Planiści zakładają, że zabudowa na tym obszarze będzie delikatnie uzupełniana pierzejową zabudową mieszkaniową. Pomiędzy projektowanymi torami tramwajowymi a istniejącymi wysokimi blokami (al. Tysiąclecia) i punktowcami (ul. Bliska) projektowane są małe punktowce z usługami dla okolicznych mieszkańców. Z kolei w okolicach Dworca Wschodniego mają powstać większe kubatury z powierzchniami biurowymi oraz usługami o charakterze ponadlokalnym.
Rozpoczynają się konsultacje
Urzędnicy zapraszają warszawiaków, a szczególnie mieszkańców Szmulowizny i Kamionka, do konsultacji społecznych, które rozpoczną się we wtorek, 12 kwietnia, o godzinie 17 od spotkania on-line. Można będzie w nim uczestniczyć na kanale YouTube oraz na platformie ZOOM. Kolejnym etapem będą spotkania konsultacyjne, które odbędą się w czwartki w godzinach od 16 do 19. 21 kwietnia w Szkole Podstawowej nr 30 przy ul. Kawęczyńskiej 2 oraz 28 kwietnia w Urzędzie Dzielnicy Praga-Południe przy ul. Grochowskiej 274, sala 305.
Na tysiąclecie Państwa Polskiego
Szeroka trasa, która miała połączyć dwie stołeczne Pragi, zyskała swoją nazwę, gdy w latach 60. XX wieku obchodzono jubileusz tysiąclecia Państwa Polskiego. W 1969 roku, w uchwale Rady Narodowej m. st. Warszawy określono jej przebieg pomiędzy ulicą Starzyńskiego na Pradze Północ w rejonie ronda Żaba do Wału Miedzeszyńskiego na Pradze Południe. Wzdłuż niej zaplanowano wiele budynków. Ostatecznie z estakad, tuneli i wiaduktów nic nie wyszło. A jedynym budynkiem, który powstał przy zaplanowanej trasie, jest dziesięciopiętrowy blok mieszkalny, któremu przypisano adres Aleja Tysiąclecia 151.
Na tvnwarszawa.pl informowaliśmy również o porozumieniu pomiędzy ratuszem a PKP w sprawie budowy tunelu pod Dworcem Wschodnim:
Autorka/Autor: dg/r
Źródło: tvnwarszawa.pl, PAP
Źródło zdjęcia głównego: Urząd m.st. Warszawy