Budowa torów tramwajowych w ciągu ulicy Rakowieckiej pomiędzy Puławską a aleją Niepodległości rozpocznie się w czerwcu - poinformował rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz. W kilku punktach jezdnia zostanie rozkopana, co oznacza spore utrudnienia dla kierowców.
Umowę na budowę linii tramwajowej w ciągu ulicy Rakowieckiej Tramwaje Warszawskie z firmą Balzola podpisały jesienią ubiegłego roku. Kontrakt opiewa na kwotę 63,8 miliona złotych. Między Puławską a aleją Niepodległości zbudowany zostanie kilometr nowych torów. Przebudowane zostanie także skrzyżowanie przy alei Niepodległości.
Prace na Rakowieckiej ruszą w czerwcu, utrudnienia dla kierowców
Jak poinformował nas rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz, teren budowy został przekazany wykonawcy. - Przeprowadził inwentaryzację zieleni i podziemnej infrastruktury. W czerwcu roboty skoncentrują się na dwóch zadaniach - wyjaśnił.
Chodzi m.in. o usuwanie kolizji infrastruktury podziemnej. - Będzie się to wiązało z punktowym zajęciem jezdni - zastrzegł Dutkiewicz.
- Także w czerwcu zaplanowaliśmy wdrożenie czasowej organizacji ruchu na skrzyżowaniu Puławskiej i Rakowieckiej. Przypomnę, że w ramach przebudowy torów na Puławskiej przygotowaliśmy skręty i rozjazdy w Rakowiecką - dodał przedstawiciel tramwajarzy.
Ostatnio tramwaj przejechał tędy w 1967 roku
Tory na tej ulicy pobiegną jej północną stroną i zajmą część obecnej jezdni. Do dyspozycji kierowców będzie dwukierunkowa jezdnia o szerokości około sześć metrów po południowej stronie. Prace obejmą też przebudowę i budowę oświetlenia ulicznego wraz z zasilaniem. Powstaną cztery nowe przystanki. Tory na Rakowieckiej będą obsadzone rozchodnikiem.
Ponadto nowa trasa będzie wymagała zasilania tramwajów w energię elektryczną i dlatego zostanie zmodernizowana podstacja trakcyjna przy Wiśniowej. Przebudowana zostanie też infrastruktura podziemna, jak instalacje elektryczne, sieć gazowa, wodociąg i kanalizacja.
Tak jak w przypadku oddanej w ubiegłym tygodniu trasy tramwajowej na Sielce w ciągu ulic Goworka, Spacerowej i Gagarina, również na tym odcinku Rakowieckiej kursowały niegdyś tramwaje. Tory biegły również północną częścią ulicy. Istniały między 1927 a 1967 rokiem. Potem pięć linii tramwajowych jadących po Rakowieckiej na tym odcinku zostało zastąpionych autobusami.
Latem początek prac na Ochocie
Torowisko na Rakowieckiej to fragment potężnej inwestycji, czyli magistrali tramwajowej, która połączy Wolę z Wilanowem. W ubiegłym tygodniu prezes Tramwajów Warszawskich Wojciech Bartelski poinformował, że wstępne prace na budowie fragmentu linii łączącej Ochotę z Dworcem Zachodnim rozpoczną się latem. Zaznaczył, że na początku będzie to przebudowa ciepłociągu w ciągu ulicy Bitwy Warszawskiej 1920. - Zrobimy to częściowo w tym, a częściowo w przyszłym roku - podał.
W przypadku ulicy Grójeckiej oraz Alej Jerozolimskich, które przetnie nowa linia, utrudnienia w ruchu rozpoczną się w przyszłym roku. - Zgodnie z kontraktem wykonawca zobowiązany jest utrzymać ciągłość ruchu ulicy Bitwy Warszawskiej - zapewne po jednym pasie - i utrzymać układ 2x3 w Alejach Jerozolimskich - powiedział Bartelski. Zastrzegł, iż nie może dać gwarancji, że będą to pasy o takich samych szerokościach jak obecnie.
Równolegle trwa projektowanie i pozyskiwanie dokumentacji dla budowy torowiska wzdłuż ulic Rostafińskich i Boboli w bezpośrednim sąsiedztwie Pola Mokotowskiego. Tory połączą istniejące torowisko przy skrzyżowaniu Rakowieckiej i ulicy Boboli z pętlą przy Banacha. Wstępny plan zakłada budowę tego fragmentu trasy do 2029 roku.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa