Podpisali umowę na projekt trasy tramwajowej na obrzeżach Pola Mokotowskiego

Banacha-Pole Mokotowskie
Banacha-Pole Mokotowskie
Źródło: Tramwaje Warszawskie
O podpisaniu umowy tramwajarze poinformowali w poniedziałek. Nowe tory mają połączyć Ochotę i Mokotów. Projekt zakłada przebudowę istniejących torów, ale także położenie nowych.

Nowe tory pobiegną od pętli tramwajowej ulicą Banacha, Rostafińskich i Boboli, gdzie połączą się z istniejącymi przy Rakowieckiej. To element magistrali tramwajowej Wola – Wilanów, nowej 20-kilometrowej trasy tramwajowej przez Dworzec Zachodni, Ochotę i Mokotów.

Przebudowa torów i pętli

"W ramach budowy tramwaju wzdłuż Pola Mokotowskiego zaplanowaliśmy przebudowę istniejących torów na ul. Banacha, przebudowę pętli tramwajowej, a także przebudowę torów na Rakowieckiej. Łącznie trzeba będzie zbudować około 1,5 km nowych torów i przebudować 1,5 km istniejących. Przewidziano nowe przystanki przy skrzyżowaniu Banacha ze Żwirki i Wigury" - wymieniają w komunikacie Tramwaje Warszawskie.

Jak wskazują, zamówienie jest podzielone na trzy fazy. Pierwsza będzie polegała na przygotowaniu dokumentacji środowiskowej. Kolejna to opracowanie projektu budowlanego. Ostatni krok to wsparcie techniczne na etapie postępowania przetargowego na roboty budowlane i nadzór podczas samej inwestycji. Wykonawca będzie musiał też uzyskać wszelkie decyzje administracyjne, umożliwiające rozpoczęcie i realizacje robót budowlanych. Kolejnym etapem będzie ogłoszenie przetargu na budowę nowej trasy tramwajowej. Wstępny plan zakłada budowę tej trasy do 2029 roku.

Wykonawcą będzie firma Databout. Umowa opiewa na kwotę 4,34 mln zł brutto.

Trasa wzdłuż Pola Mokotowskiego
Trasa wzdłuż Pola Mokotowskiego
Źródło: Tramwaje Warszawskie

Pozostałe inwestycje

Tramwajarze zapewniają, że zamówienie dokumentacji na tramwaj wzdłuż Pola Mokotowskiego to tylko część programu inwestycji tramwajowych dla Warszawy. Ruszyła budowa tramwaju do Wilanowa. Nowa trasa w 2024 roku pozwali na dojazd do centrum z tej dzielnicy w 25 minut. Podpisana została już umowa na studium techniczne potrzebne do budowy tramwaju przy ulicy Modlińskiej. Tramwaje Warszawskie prowadzą też zaawansowane prace związane z budową tramwaju na Kasprzaka. Po nowych torach, na części trasy tramwaje pojadą już jesienią. W ubiegłym roku ruszył tramwaj do Winnicy na Białołęce. 

Oprócz tego kolejne wozy ze 123 nowo zamówionych tramwajów Hyundai już wożą warszawiaków – 32 z nich dostarczono do Warszawy. Trwają prace nad projektami budowlanymi kolejnych tras tramwajowych – między innymi trasy na Gocław i dalszymi fragmentami magistrali tramwajowej Wola – Wilanów.

"Przygotowywane inwestycje mają szanse na finansowanie z nowych środków UE na lata 2021–2027. Trwa również pozyskiwanie decyzji środowiskowych na budowę tras na Zieloną Białołękę i na al. Wilanowskiej" - podsumowują TW.

Czytaj także: