Stacja Techniczno-Postojowa Karolin będzie południową odpowiedniczką stacji na Kabatach. Będzie służyć do kompleksowej obsługi pociągów metra i zarządzania linią. STP Kabaty jest zbyt mała, by obsłużyć rozbudowywany system podziemnej kolejki.
"Dlatego wraz z ostatnim odcinkiem linii M2 (Lazurowa, Karolin, Chrzanów), powstaje jednocześnie Stacja Techniczno-Postojowa Karolin. Widać tu już konstrukcje hal elektrowozowni, a także konstrukcje budynków administracyjnych" - poinformował ratusz.
- Mimo niesprzyjających warunków prace przy budowie stale postępują. Dotrze tu sieć podziemna samej kolejki, natomiast potrzebne jest również zaplecze warsztatowe i gospodarcze - a to wszystko na 30 hektarach terenu. Ta stacja postojowa jest naprawdę duża, a inwestycja imponująca. Jest potrzebna do obsługi drugiej linii, ale również do obsługi pierwszego etapu trzeciej linii, którą niedługo zaczniemy projektować - mówił podczas uroczystości wmurowania kamienia węgielnego, cytowany w komunikacie Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
Przeczytaj także: Budowa ostatniego odcinka drugiej linii metra. Szykują się do drążenia tuneli >>>
Prace na bemowskim odcinku drugiej linii metra potrwają do 2026 roku
Długa na prawie dwa kilometry stacja jest zlokalizowana pomiędzy ulicą Kazimierza Gierdziejowskiego i Dostawczą, Instytutem Energetyki i linią kolejową. Budowa STP Karolin jest częścią kontraktu obejmującego również realizację ostatniego, prawie czterokilometrowego odcinka M2 na Bemowie.
- Po zakończeniu budowy tych trzech stacji, mieszkańcy Bemowa w 20 minut będą mogli dojechać do centrum miasta. Również mieszkańcy pobliskiego Ożarowa Mazowieckiego będą mieli znacznie łatwiejszy dojazd do centrum Warszawy. Sieć metra będzie liczyła w sumie 46 kilometry z 42 stacjami - dodał Trzaskowski.
Jak zapewnił ratusz, na bemowskim odcinku drugiej linii trwają prace budowlane na wszystkich trzech stacjach: Lazurowa, Chrzanów i Karolin. Realizowane są ściany szczelinowe. Betonowany jest również strop komory startowej dla tarczy TBM na stacji Karolin. Właśnie stąd, w przyszłym roku, rozpocznie się drążenie tuneli. - Myślę, że już za trzy lata - w 2026 roku - zakończymy budowę tego odcinka. Za rok zaczną się prace, które tunelem połączą te wszystkie stacje - zapowiedział prezydent stolicy.
Co z trzecią linią metra? Pracę mają ruszyć w 2027 roku i potrwać do roku 2030
Za parę tygodni Warszawa ma zaprezentować rozwiązania komunikacyjne i decyzje dotyczące trzeciej linii metra. - Miejmy nadzieję, że prace nad trzecią linią będą mogły się rozpocząć w 2027 roku, a zakończyć w roku 2030 - poinformował prezydent Trzaskowski. Przypomniał także, że prowadzenie tak dużych inwestycji bez wsparcia unijnego nie jest możliwe.
- Mamy dobre wiadomości z Brukseli. Pierwsza transza KPO, w postaci pięciu miliardów euro, zostanie odblokowana. Liczymy na to, że w związku z przywracaniem praworządności w Polsce pieniądze unijne zostaną w całości odblokowane i inwestycje w niskoemisyjną energię i tabor oraz komunikacje miejską, będą mogły być wspierane przez Unię Europejską. Tak żebyśmy mogli budować trzecią linię metra i żeby komunikacja miejska mogła się rozwijać w całej Polsce - przekazał Rafał Trzaskowski. I wyraził nadzieję, że pieniądze z KPO "w przeciągu najbliższych miesięcy dotrą do Polski".
Autorka/Autor: mg/b
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Metro Warszawskie