Tramwaje po ulicy Książęcej zaczęły jeździć po pierwszej wojnie światowej. Z przerwami kursowały tędy do 1960 roku. Przy okazji remontu placu Trzech Krzyży pod warstwą asfaltu odkryto fragmenty szyn.
Prace związane z przebudową placu Trzech Krzyży rozpoczęły się we wrześniu ubiegłego roku. Generalny remont jest przeprowadzany na jezdni i chodnikach placu, fragmentach ulic do niego dochodzących, sadzona jest też nowa zieleń. Ostatnio po zerwaniu asfaltu w ciągu ulicy Książęcej odkryto fragmenty starych torów tramwajowych.
Historia tramwaju na Książęcej
Jak przypominają w komunikacie Tramwaje Warszawskie, Książęca wraz z ulicami Wybrzeże Kościuszkowskie, Dobrą i Solec stanowiły główne punkty komunikacyjne Powiśla. "Już podczas procesu elektryfikacji tramwajów konnych pojawiały się pierwsze plany budowy trasy tramwajowej przez ulicę Książęcą. Jednakże, rzeczywista pasażerska trasa tramwajowa przez ten odcinek pojawiła się dopiero po I wojnie światowej" - czytamy w mediach społecznościowych spółki.
Ruch tramwajowy został tu wstrzymany 8 września 1939 roku. Przywrócono go częściowo już w trakcie niemieckiej okupacji 17 marca 1940 roku poprzez przeprowadzenie ulicą Książęcą linii 2. "Kolejną linią, która powróciła na tym odcinku, była linia P, której kursy wznowiono 12 maja 1940 roku. 1 sierpnia 1944 roku tramwaje ponownie stanęły" - opisują tramwajarze.
Po zakończeniu drugiej wojny kursy pasażerskie przez ulicę Książęcą nie były regularne. "22 lipca 1946 roku uruchomiono linię 23 na trasie pl. Trzech Krzyży – Książęca – Ludna – Solec – most Poniatowskiego. Niestety, z powodu "niskiej frekwencji" zlikwidowano ją już po dwóch dniach. Tory wykorzystywano do transportu towarowego. Kolejny raz tramwaje pasażerskie pojawiły się na ul. Książęcej w dniu 16 września 1947 roku, z linią 8, którą niedługo potem zastąpiono linią 9" - wyliczają Tramwaje Warszawskie.
Ruch tramwajowy całkowicie zlikwidowano tu w 1960 roku wraz z wyłączeniem z użytku zajezdni na Solcu.
Niedługo po rozpoczęciu remontu przedwojenne tory tramwajowe i bruk odkryto na fragmencie samego placu Trzech Krzyży. W porozumieniu z Mazowieckim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków zdecydowano, że znalezisko zostanie przykryte asfaltem, ale w takiej technologii, żeby można go było w nieokreślonej bliżej przyszłości odsłonić.
Przebudowa placu Trzech Krzyży
Jak informowaliśmy na tvnwarszawa.pl, na przemianie placu Trzech Krzyży zyskają przede wszystkim cykliści i piesi. Układ tras rowerowych w Śródmieściu zostanie uzupełniony o kluczowy element. Nowe drogi i pasy rowerowe na placu zapewnią połączenie istniejącej infrastruktury dla rowerzystów w Alejach Ujazdowskich aż do Nowego Światu.
Poprawi się także bezpieczeństwo pieszych i wygoda pasażerów transportu publicznego. Mniej więcej pośrodku placu, po południowej stronie kościoła św. Aleksandra, pojawi się sygnalizacja świetlna, a przejście dla pieszych zyska azyle. Z kolei na wysokości Instytutu Głuchoniemych powstanie nowy przystanek autobusowy, który zastąpi dotychczasowe, rozrzucone po wschodniej stronie placu. Dzięki temu pasażerowie będą mogli odjechać z jednego wspólnego przystanku w kierunku północnym.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Tramwaje Warszawskie