Strefa Czystego Transportu w Warszawie. PiS chce stwierdzenia nieważności uchwały

0712N370XR PIS DNZ LUBIAN STREFA
Rada Warszawy stawia na Strefę Czystego Transportu
Źródło: TVN24
Wniosek o stwierdzenie nieważności uchwały Rady Warszawy w sprawie Strefy Czystego Transportu, czyli strefy wykluczenia trafił do wojewody mazowieckiego Tobiasza Bocheńskiego - poinformowała w mediach społecznościowych szefowa warszawskich struktur PiS posłanka Małgorzata Gosiewska.

"Wniosek o stwierdzenie nieważności uchwały Rady Warszawy w sprawie Strefy Czystego Transportu czyli strefy wykluczenia trafił do wojewody mazowieckiego Tobiasza Bocheńskiego" - poinformowała w mediach społecznościowych szefowa warszawskich struktur PiS posłanka Małgorzata Gosiewska. "Przypominam: platforma nazywająca siebie obywatelską bez konsultacji społecznych uchwaliła wykluczenia dla setek tysięcy warszawiaków" - dodała.

Wojewoda mazowiecki Tobiasz Bocheński podkreślił, że z punktu widzenia formalnego najpierw uchwała musi do niego wpłynąć, żeby mógł rozpocząć czynności formalne. - I wtedy wszczyna się postępowanie nadzorcze - dodał.

Strefa Czystego Transportu od lipca przyszłego roku

Rada Warszawy głosami radnych KO przyjęła w czwartek uchwałę o Strefie Czystego Transportu (SCT), która od lipca 2024 roku ograniczy ruch samochodów w stolicy. Za było 37 radnych, przeciw 16, dwie osoby wstrzymały się od głosu.

Przed przyjęciem uchwały radni przyjęli poprawki klubu KO. Jedna dotyczyła zmniejszenia zasięgu strefy a druga doprecyzowała, kogo dotyczy zakaz wjazdu do SCT. Radni PiS zgłosili do uchwały 18 poprawek, Lewica jedną. Żadna nie została przyjęta.

Strefa obejmie całe Śródmieście i fragmenty Woli, Ochoty, Pragi Północ i Pragi Południe.

Granice obowiązywania Strefy Czystego Transportu
Granice obowiązywania Strefy Czystego Transportu
Źródło: UM Warszawa

Do końca 2027 roku z zasad obowiązujących w SCT zwolnieni będą nie tylko mieszkańcy strefy, ale wszystkie osoby opłacające podatek i zameldowane w stolicy. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. – wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata. W przypadku firm liczyć się będzie podatek CIT i siedziba firmy.

Pozostałe osoby od lipca 2024 roku nie będą mogły poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 18 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 27 lat.

Etapy wdrażania SCT
Etapy wdrażania SCT
Źródło: UM Warszawa
Czytaj także: