Ulica Środkowa ma się zmienić w miejski podwórzec ze szpalerem drzew i ławkami - będzie pierwszym praskim woonerfem. W najbliższych miesiącach planowane jest ogłoszenie przetargu na roboty budowlane. Prace projektowe dobiegają końca, ale brakuje jeszcze zgody konserwatora zabytków.
Przebudowa Środkowej na odcinku od Kowieńskiej do Stalowej planowana jest od kilku lat. Dziś ulica nie robi najlepszego wrażenia: odrapane elewacje, mnóstwo aut po obu stronach, połatana jezdnia i chodniki proszące się o remont. Dostrzegli to urzędnicy, którzy w ramach programu rewitalizacji Pragi postanowili zamienić ją w woonerf. W 2018 roku podpisana została umowa na wykonanie dokumentacji projektowej i uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych. Autorem projektu przebudowy jest firma WXCA.
Brakuje jednej decyzji, bez niej nie będzie przetargu
Termin zakończenia prac projektowych upłynie 31 marca. Już raz był przekładany, bo projektant musiał uzgodnić z wodociągowcami, jak poradzić sobie z kolizją planowanych drzew z podziemnymi instalacjami. Pierwotnie dokumentacja miała być gotowa z końcem kwietnia ubiegłego roku. Niestety, jej ukończenie znów może się opóźnić, ze względu na kolejne przeciągające się formalności. W sierpniu ubiegłego roku mazowiecki wojewódzki konserwator zabytków wpisał do rejestru zabytków historyczny układ urbanistyczny ulicy Środkowej. A to spowodowało konieczność zdobycia jego pozwolenia na prowadzenie prac budowlanych na tym terenie.
- 2 listopada 2020 roku złożony został wniosek o wydanie takiej decyzji. Na decyzję nadal czekamy. Jeśli w lutym uzyskamy pozwolenie od mazowieckiego wojewódzkiego konserwatora zabytków, to zakładany termin - 31 marca 2021 roku - zostanie dotrzymany - informuje Karolina Gałecka, rzeczniczka stołecznego ratusza. - Przy utrzymaniu wspomnianych terminów zakładamy, że ogłoszenie przetargu na roboty budowlane nastąpi w drugim lub trzecim kwartale roku - dodaje. Czas na wykonanie przebudowy szacowany jest na osiem miesięcy po rozstrzygnięciu przetargu.
W Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2021-50 zabezpieczono ponad 6,4 miliona złotych na przeprowadzenie tej inwestycji. Jak podaje ratusz, środki na realizację zostały przewidziane w niej do 2022 roku. Na prace projektowe przeznaczono dotychczas 309 905 złotych.
Kierowcy jednokierunkowo, rowerzyści także pod prąd
Celem przebudowy jest stworzenie woonerfu, czyli ciągu pieszo-jezdnego, na którym pierwszeństwo mają piesi i rowerzyści. W strefie przekształconej w miejski podwórzec wszyscy uczestnicy ruchu poruszają się z podobną prędkością, a piesi mają prawo do korzystania z całej szerokości ulicy. "Celem tego typu inwestycji jest stworzenie wielofunkcyjnej przestrzeni o znaczeniu nie tylko komunikacyjnym, ale również społecznym i środowiskowym" - zapowiada Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych.
Drogowcy zamierzają wykorzystać przekrój Środkowej w taki sposób, by wprowadzić na niej możliwie jak najwięcej zieleni i jednocześnie zachować dużą liczbę miejsc parkingowych. 27 stanowisk, w tym dwa dla osób niepełnosprawnych, zostanie usytuowanych prostopadle do jezdni. Urzędnicy przekonują, że dzięki zielonemu otoczeniu pojazdy nie będą dominowały w krajobrazie ulicy.
"Pasy roślinności zlokalizowane są naprzemiennie raz po jednej, raz po drugiej stronie ulicy. Między wyspami zieleni meandruje geometria pasa pieszo-jezdnego, co pozwala na spowolnienie ruchu kołowego i tym samym zniechęca do przejazdów tranzytowych. Dodatkowo urozmaicona zostaje perspektywa widokowa dzięki wyeksponowaniu zabytkowych elewacji kamienic – szpaler drzew znajduje się zawsze tylko po jednej stronie i nie przesłania historycznych fasad. Zmiana lokalizacji stref zieleni niskiej pozwala również wyeksponować lokale użytkowe w parterach - zieleń w bezpośrednim sąsiedztwie budynków znajduje się tylko w strefie parterów mieszkalnych" - tak założenia projektu opisuje ZMID.
Wzdłuż ulicy ustawione zostaną nowe latarnie, ławki, kosze na śmieci i huśtawki.
Na odcinku między Kowieńską a Stalową ruch będzie odbywał się jednokierunkowo dla aut, ale rowerzyści będą mogli także jechać także pod prąd. Szerokość jezdni określona w założeniach projektowych to pięć metrów.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Na_Prawa Warszawa / Facebook