Zbieranie ofert w przetargu na projekt przebudowy ronda Zesłańców Syberyjskich dobiegło końca. Zgłosiła się jedna firma. Rondo jest jednym z najbardziej nieprzyjaznych pieszym i rowerzystom punktów w całej Warszawie. Głównymi mankamentami są podziemne przejścia, liczne schody, brak połączenia z innymi drogami rowerowymi. Zarząd Dróg Miejskich planuje zmiany.
W przetargu zgłosiła się jedna firma: Infra Centrum Doradztwa sp. z o.o. z Leszna. Jej oferta opiewa na nieco ponad 781 tysięcy złotych. To o ponad 100 tysięcy złotych mniej, niż zabezpieczono na ten cel. Drogowcy będą teraz analizować ofertę i jeśli postępowanie uda się rozstrzygnąć, to wykonawca będzie miał 16 miesięcy na opracowanie kompleksowego projektu przebudowy.
Zlikwidują podziemne przejścia
Skrzyżowanie u zbiegu Woli i Ochoty ponad dwie dekady temu zostało przebudowane na trzypoziomowy węzeł drogowy. Przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe zostały połowicznie umieszczone pod ziemią. Jezdnię po południowej stronie pokonuje się w poziomie terenu, a następnie chodnik i droga rowerowa pod ostrym kątem zagłębiają się pod powierzchnię i zakończone są schodami. Całkowicie brakuje też połączenia pieszo-rowerowego w osi wschód – zachód po północnej stronie ronda.
Jak podali drogowcy, celem przebudowy jest likwidacja istniejących przejść podziemnych i zastąpienie ich naziemnymi. Równolegle do przejść zostaną wyznaczone przejazdy rowerowe, a drogi dla jednośladów, wykonane obecnie z kostki brukowej, zostaną zbudowane od nowa – szersze i asfaltowe. Przebudowane zostaną również chodniki oraz przystanki autobusowe. Przeprojektowana zostanie także sygnalizacja świetlna.
O przebudowie pisaliśmy też tutaj: To rondo jest "z poprzedniej epoki". Będą zmiany, piesi i rowerzyści odetchną z ulgą >>>
"Projektant ma za zadanie narysować tymczasowy przebieg drogi dla rowerów w rejonie autobusowego Dworca Zachodniego, który w przyszłości ma zostać przebudowany. Taka etapowa trasa załata brak w infrastrukturze rowerowej po północnej stronie Alej Jerozolimskich między rondem i kolejowym Dworcem Zachodnim" – wyjaśnili drogowcy.
Wcześniej nie udało się wyłonić wykonawcy
To nie pierwsza próba przebudowy ronda. Pierwotnie planowano ją w latach 2016-2019, jednak wysokie ceny w przetargach na inne zadania nie pozwoliły wtedy na realizację inwestycji. Z kolei w przetargu na projekt, który został ogłoszony w lipcu zeszłego roku, nie zgłosił się ani jeden wykonawca gotowy podjąć się tego zadania.
Źródło: PAP, tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Mateusz Szmelter/tvnwarszawa.pl