Prawie milion połączeń odebrali w 2023 roku operatorzy warszawskiego numeru alarmowego 112. Ich praca przebiega na 12-godzinnych dyżurach w dzień i w nocy. Są dni, kiedy operatorzy odbierają powyżej 200 połączeń.
W siedzibie stołecznego Biura Zarządzania Kryzysowego odbyło się w poniedziałek spotkanie, w trakcie którego nagrodzono operatorów numeru alarmowego 112, a także uczniów szkół podstawowych - laureatów konkursu literackiego "112 - ten numer ratuje życie". Nagrody wręczali prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski i wojewoda mazowiecki Mariusz Frankowski.
Prezydent stolicy podziękował operatorom numeru 112 za ich ciężką pracę. - Każdego dnia ratują życie, w każdej godzinie. Są świetnie wykształceni i bardzo poświęcają się swojej pracy - dodał.
- W ciągu 2023 roku operatorzy warszawskiego numeru alarmowego 112 odebrali prawie milion połączeń. Ponad 30 procent z tych połączeń była nieuzasadniona, a naprawdę ten numer ratuje życie - zaznaczył. Podkreślił, że to nie jest numer informacyjny, tylko ratujący życie.
Odbierają telefon w ciągu dziewięciu sekund
Wojewoda mazowiecki powiedział, że Mazowsze jest wyjątkowe, bo na terenie województwa znajdują się dwa centra powiadamiania ratunkowego. Jedno warszawskie, w którym pracuje prawie 70 osób i drugie zlokalizowane w Radomiu, w którym pracuje 140 osób.
- Ta praca jest niezwykle ważna i istotna dla nas wszystkich. Szybkość reagowania, czas reakcji, które są jedynymi z najniższych - sam odbiór telefonu - to zaledwie dziewięć sekund, a reakcja i sama rozmowa to średnio około 150 sekund. A przede wszystkim decyzje, które są podejmowane przez operatorów to kwestia bezpieczeństwa każdego z nas, kwestia życia i śmierci" - zaznaczył wojewoda.
Podkreślił, że jest to numer ratujący życie i liczba zgłoszeń fałszywych powinna być jak najmniejsza. Zaapelował, by pamiętać, żeby ten numer wybierać tylko w sytuacjach naprawdę poważnych, a nie robić sobie żarty. Przypomniał również, że za fałszywe zgłoszenia na ten numer grozi kara grzywny.
Adres pacjenta "to 80 procent sukcesu"
Jeden z wyróżnionych, koordynator Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Warszawie Michał Żochowski powiedział, że te nagrody to tak naprawdę podsumowanie całego roku dla pracownika.
- Trzeba każdego dnia przychodząc do pracy dawać z siebie wszystko, być pomocnym dla osoby, która do nas dzwoni. W moim wypadku wydaje mi się, że ta nagroda mogła być za jedno ze zgłoszeń. Miałem tylko kilka sekund by podjąć decyzję - przekazał. Opowiedział, że dotyczyło to sytuacji, gdy cała rodzina zemdlała przez zepsuty piecyk gazowy. - Udało mi się szybko uzyskać adres i ustalić miejsce. Potem odstałem informację od strażaków, że ta rodzina została uratowana - wyjaśnił.
Przekazał, że w takich przypadkach może się na pierwszy rzut oka wydawać, że taka osoba jest nietrzeźwa, bo mówi bełkotliwie, niewyraźnie i nagle połączenie się urywa, bo osoba zasłabła. - Ale jak jest zima, to warto jednak mieć zawsze z tyłu głowy, że może chodzić właśnie o sytuację z zatruciem przez piecyk gazowy - przekazał.
Jak podkreślił, żeby taki telefon był najbardziej efektywny to najważniejsze jest podanie prawidłowego adresu. - Jak mamy adres, to tak naprawdę mamy 80 procent sukcesu - dodał. Zaznaczył, że dzieci świetnie podają adresy i z dziećmi się świetnie współpracuje.
Operator odbiera nawet 200 połączeń podczas dyżuru
Zastępca naczelnika CPR w Warszawie Katarzyna Kazimierczak wyjaśniła, że operatorzy pracują na 12-godzinnych dyżurach w dzień i w nocy. - Jeśli chodzi o liczbę połączeń, to wszystko zależy od tego, jaki jest dzień, jaka jest pora dnia, jaka jest pogoda na zewnątrz - podkreśliła.
- Są dni, kiedy operatorzy odbierają powyżej 200 połączeń, a są dni, kiedy te dyżury są dużo spokojniejsze. Spokojniej jest w nocy, szczególnie gdy jest chłodniej i mniej ludzi wychodzi na zewnątrz. Latem, szczególnie piątkowo-sobotnie noce, to jest to czas zwiększonej ilości połączeń. Wtedy szczególnie takich nacechowanych emocjami, również negatywnymi" - zaznaczyła.
Zapytana, w jakich sytuacjach należy dzwonić na 112, odpowiedziała, że powinno się dzwonić, gdy jest nagłe zagrożenie zdrowia, życia, mienia, środowiska i bezpieczeństwa publicznego. - Nawet jeżeli zastanawiamy się, czy zadzwonić na 112, zdecydowanie lepszą decyzją jest zadzwonić i najwyżej usłyszeć od operatora, że (...) można uzyskać informację w inny sposób, niż nie zadzwonić wcale - dodała.
11 lutego obchodzony był Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. W 2023 r. funkcjonowało w Polsce 17 centrów powiadamiania ratunkowego, które odbierały połączenia kierowane na numery alarmowe: 112, 997 oraz 998.
Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Warszawie funkcjonuje już od 10 lat. Pierwsze zgłoszenie alarmowe zostało odebrane 27 listopada 2013 roku.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24