W poniedziałek w jednym z biurowców przy Alejach Jerozolimskich odbyło się kolejne spotkanie konsultacyjne w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla projektu budowy linii kolejowej nr 85 na odcinku Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź Niciarniana bez odcinka w obrębie węzła kolejowego CPK. Konsultacje są prowadzone w gminach, przez które poprowadzone będą tory kolejowe. Przedstawiciele firmy IDOM zaprezentowali warianty przebiegu linii kolejowej na odcinku znajdującym się w granicach Warszawy.
Problematyczna łącznica
Na terenie Warszawy pociągi do CPK mają jeździć długim tunelem, którego wlot według przedstawionej koncepcji znajdzie się tuż za przebudowywaną obecnie stacją Warszawa Zachodnia. Tunel ma być drążony pod terenami kolejowymi Warszawy Głównej Towarowej w obrębie Odolan i Włoch i dalej wzdłuż torów przebiegających przez Ursus. Jego wylot ma być umiejscowiony już poza granicami miasta.
Przedstawione cztery warianty tuneli planowanej linii kolejowej nr 85 pokrywają się na znacznej długości, na niektórych odcinkach różnią się nieco geometrią. Zdaniem przedstawicieli firmy IDOM to, który wariant zostanie ostatecznie wybrany, nie będzie miało większego znaczenia dla mieszkańców. Jak zaznaczyli, drążenie tunelu metodą TBM (wykorzystywaną m.in. przy budowie metra) nie będzie miało również wpływu na infrastrukturę drogową w rejonie Włoch czy Ursusa. Według planów pociągi co CPK pojadą m.in. pod ulicami Dźwigową, 4 Czerwca 1989 roku oraz Gierdziejewskiego.
Więcej kłopotów może sprawić zaplanowana łącznica linii do CPK z linią kolejową nr 8, tak aby połączyć ze sobą port lotniczy w Baranowie oraz Lotnisko Chopina na Okęciu. Na odcinku od stacji Warszawa Aleje Jerozolimskie do łącznika zaplanowanego już na terenie kolejowym Warszawy Głównej Towarowej tunel będzie drążony częściowo pod zabudowaniami, co oznacza konieczność ich wyburzenia. Na prezentowanych mapach wariant tunelu łącznicy przebiega w obrębie ulic: Budki Szczęśliwickie, Poronińskiej, Czółenkowej, Patrolowej i Chylońskiej.
Przedstawiciele firmy IDOM zastrzegli jednak, że założenie powstania łącznicy jest wciąż analizowane w toku konsultacji oraz prowadzonych prognoz ruchu. Dopiero pozyskanie tych danych pozwoli ocenić, czy jej budowa będzie miała ekonomiczne uzasadnienie.
Garstka osób na spotkaniu konsultacyjnym
Jeszcze na początku września burmistrz Woli Krzysztof Strzałkowski wzywał przedstawicieli CPK do zorganizowania konsultacji dla mieszkańców osiedla Odolany, znajdującego się w sąsiedztwie planowanego tunelu. - Inwestycja, która to ma powstać za wiele lat nakładem gigantycznych środków finansowych już dzisiaj, na wiele lat przed powstaniem, wpływa na życie mieszkańców Odolan – mówił cytowany w komunikacie prasowym Strzałkowski.
Kiedy konsultacje zorganizowano i była możliwość zadawania pytań, na spotkaniu pojawiło się zaledwie kilka osób. Informacja o terminie i miejscu była dostępna na stronie internetowej CPK. Zamieścił ją również na swojej stronie urząd dzielnicy Ochota.
- Spotkanie zorganizowano w oderwaniu od lokalizacji, w której znajdują się zainteresowani mieszkańcy - ocenia Krzysztof Strzałkowski. Jego zdaniem takie spotkanie powinno być przygotowane przy współudziale samorządu w miejscu dogodnym dla wszystkich.
- Ale osiągnęliśmy drobny sukces w tym zakresie. Konsorcjum IDOM ustąpiło naszym argumentom i organizujemy odrębne spotkanie dla mieszkańców Woli na Odolanach. Wstępną datę wyznaczono na 8 października - wyjawił Strzałkowski.
Jak zaznaczył burmistrz Woli, po kolejnym wyłożeniu projektu planu zagospodarowania przestrzennego dla Odolan, uwagi podmiotów związanych z budową linii kolejowych do CPK wydłużają procedurę uchwalenia planu. - Spółki utrzymują, że przebiegi tych tuneli powinny znaleźć odzwierciedlenie w planie miejscowym. Nic bardziej mylnego, bo przecież ta inwestycja ma swoją specustawę, więc zgodność z miejscowym planem nie jest bezwzględnie wymagana - powiedział Strzałkowski. Dodał również, że mieszkańcy mają szereg pytań dotyczących technologii, jakie zostaną użyte podczas budowy tuneli i związanych z nimi niedogodności.
Wariant inwestorski w przyszłym roku
Obecnie trwa pierwsza tura konsultacji w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego. Kolejna jest planowana w pierwszym kwartale przyszłego roku. W pierwszej połowie 2022 roku zaplanowano również analizę kosztów i korzyści, natomiast w trzecim kwartale wybór wariantu inwestorskiego. Na czwarty kwartał zaplanowano m.in. opracowanie dokumentacji geologicznej.
W maju tego roku konsorcjum firm IDOM, Multiconsult, Transprojekt Gdański i Arcadis wybrano na wykonawcę STEŚ dla odcinka Kolei Dużych Prędkości pomiędzy Łodzią a Warszawą. W ramach STEŚ wykonawca dostarczy spółce CPK m.in. prognozy ruchu, a także analizy - np. ruchowo-eksploatacyjne, techniczne, środowiskowe i wielokryterialne - oraz przygotuje dokumentację geologiczno-inżynierską, mapy do celów projektowych. Podpisana z konsorcjum umowa opiewa na kwotę 24,7 mln złotych. Wykonawca na realizację zamówienia ma 10 miesięcy z możliwością przedłużenia tego terminu o kolejne pięć, ze względu na konieczność dostarczenia dokumentacji geologicznej i map do celów projektowych.
Na początku czerwca premier Mateusz Morawiecki obiecywał, że po wybudowaniu tego odcinka Kolei Dużych Prędkości, z Łodzi do Warszawy dojedziemy w 45 minut. Z kolei spółka CPK zapowiada, że na 140-kilometrowym odcinku Warszawa – CPK – Łódź pociągi mają się rozpędzać maksymalnie do 250 km/h, z możliwością podniesienia prędkości w przyszłości do 350 km/h.
Szprychy kolejowe
Program Kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 kilometrów nowych linii, które mają powstać do końca 2034 roku. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 "szprych" prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Na około trzech tysiącach hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 milionów pasażerów rocznie. CPK ma być wybudowany do 2027 roku wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.
Autorka/Autor: Dariusz Gałązka
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: PKL PLK