Pomysł nie jest nowy. O budowie mostu w Porcie Czerniakowskim pisaliśmy po raz pierwszy niemal dekadę temu. Ale moment ogłoszenia decyzji może zaskakiwać, bo sytuacja budżetowa miasta nie jest dobra, co władze Warszawy podnoszą regularnie. Kilka dni temu rozpoczęła się wycinka drzew pod budowę przeprawy pieszo-rowerowej nad Wisłą, między Karową a Okrzei. To inwestycja za ponad 120 milionów złotych.
W poniedziałek urzędnicy poinformowali o ogłoszeniu przetargu na projekt nowego mostu pieszo-rowerowego. Znajdzie się on po południowej stronie mostu Łazienkowskiego (przed laty była tam drewniana kładka). Powstanie w ten sposób komunikacyjne połączenie zachodniego i wschodniego nabrzeża basenu portu. Dziś, aby dostać się na Cypel Czerniakowski, trzeba nadkładać drogi, wybierając przepust nad wejściem do portu (przy Płycie Desantu) lub ulicę Zaruskiego (na wysokości Kanału Piaseczyńskiego i pieszej kładki nad Wisłostradą). Nowa przeprawa ma być skomunikowana z kładką biegnącą pod mostem Łazienkowskim, która dziś urywa się przed Wisłostradą.
Generalnie most będzie przeznaczony dla pieszych i rowerzystów, ale ma być dostosowany do tego, by w razie potrzeby mogły przejechać po nim pojazdy służb.
W ramach inwestycji, nadzorowanej przez Zarząd Zieleni, powstanie także nowa droga, którą będzie można dostać się z Wisłostrady na zachodnie nabrzeże portu. Umożliwi to dojazd do zimowiska dla łodzi i obsługę technicznej części portu, gdzie pojawią się miejsca postojowe. Dziś panuje tam prowizorka, teren ogrodzony tymczasowym ogrodzeniem.
OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE W TVN24 GO
Poprawić komunikację wokół Portu Czerniakowskiego
Urzędnicy wyjaśniają, że nowa inwestycja ma zachęcić mieszkańców stolicy do pełniejszego korzystania z oferty portu.
- Tylko w ciągu ostatniego roku w Porcie Czerniakowskim pojawiły się trzy nowe pomosty pływające, które umożliwiają dalszy rozwój sportów wodnych, jak wioślarstwo czy kajak polo. W basenie portowym z powodzeniem funkcjonuje pływająca sauna, która powstała dzięki inicjatywie budżetu obywatelskiego - wylicza cytowany w komunikacie prasowym Jan Piotrowski, pełnomocnik prezydenta Warszawy ds. Wisły. Są także lekcje pływania kajakiem, żaglówką lub czółnem dla dzieci. Dostępne są kursy motorowodne i rejsy turystyczne na łodziach, barkach i statkach. - Obszar portu w ostatnich latach podlega kolejnym modernizacjom i staje się coraz bardziej atrakcyjny. Liczba łodzi cumujących w ostatnich czterech latach zwiększyła się blisko dwukrotnie. W ciepłe dni na tereny portu dociera rzeka rowerzystów - podkreśla Piotrowski.
Po wschodniej stronie nabrzeża (między basenem portu a Wisłą) funkcjonuje ośrodek sportowy z kortami do tenisa, squasha czy boiskami do siatkówki plażowej.
Jak będzie wyglądać most w Porcie Czerniakowskim?
W rozmowie z tvnwarszawa.pl Marzena Wojewódzka z biura prasowego urzędu miasta zapewniła, że pomimo trudnej sytuacji budżetowej, przetarg na prace projektowe nowego mostu nie wpłynie na inne zaplanowane przez miasto inwestycje. Informacji na temat wartości projektu stołeczny ratusz na razie nie podaje. - Wartość robót budowlanych niezbędnych do wykonania obiektu zostanie oszacowana na podstawie kosztorysu inwestorskiego, który jest częścią dokumentacji projektowej - poinformowała Wojewódzka.
Przekazała również garść informacji technicznych dotyczących planowanej przeprawy. Most będzie mieć siedem metrów szerokości: ciąg pieszy - 1,5 m, jezdnia - 3 m, droga dla rowerów - 2 m, reszta pod pobocza. Od brzegu do brzegu most osiągnie długość 60 metrów, a cała konstrukcja 150 m.
- Most będzie jednoprzęsłowy – czyli dwie podpory na brzegach. To ważne bo nie zawęża się światła kanału portowego, nic nie staje w wodzie, nie przeszkadza wodniakom. Będzie miał konstrukcję stalową - zaznaczyła Marzena Wojewódzka.
Podkreśliła również, że z przejazdu przez most będą korzystać pojazdy obsługi portowej oraz pojazdy uprzywilejowane (ratunkowe). - Dla zwykłego ruchu samochodowego most nie będzie dostępny. Będą natomiast w jego rejonie zlokalizowane miejsca parkingowe - dodała.
Na 2022 rok zapowiadają otwarcie Przystani Warszawa
Jeszcze w tym roku na Cyplu Czerniakowskim mają wreszcie zostać oddane do użytku rozrzucone wśród drzew pawilony Przystani Warszawa. Do ich budowy wykorzystano materiały z dawnych baraków straży miejskiej (pierwotnie planowano, że to one zostaną przeniesione w całości, ale nie pozwolił na to ich stan). Od kilku lat wyglądają na gotowe, ale jak informowaliśmy w ubiegłym roku, że inwestycja wciąż nie uzyskała pozwolenia na użytkowanie, ponieważ nadzór budowlany i inspekcja sanitarna zgłaszały liczne zastrzeżenia.
Pod koniec roku Zarząd Zieleni ogłosił też konkurs architektoniczny na budynek usługowy z bosmanatem w Porcie Czerniakowskim.
Przystań Warszawa
Autorka/Autor: kk/b
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa