Budowa metra na Bródnie. Ruszyło drążenie ostatniego fragmentu tunelu

Tarcza Anna rozpoczęła drążenie ostatniego odcinka tunelu na Bródnie
Budowa metra na Bródnie (wideo z grudnia 2020 roku)
Źródło: Metro Warszawskie
Ratusz opisał kolejne postępy na budowie drugiej linii metra na Bródnie. W tunelach rozpoczęła się budowa torowiska. Z kolei tarcza TBM Anna zaczęła drążyć ostatni fragment wschodniego odcinka.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE NA TVN24 GO

Na wschodnim odcinku drugiej linii metra powstają trzy nowe stacje: C19 Zacisze, C20 Kondratowicza i C21 Bródno. Na początku maja z ostatniej ze stacji wyruszyła tarcza TBM Maria, która pod koniec ubiegłego tygodnia przebiła się do szybu przy funkcjonującej już stacji Trocka. Podobną trasą przemieszcza Anna, która drąży drugi tunel podziemnej kolejki. Właśnie wyruszyła ze stacji Zacisze w stronę szybu przy stacji Trocka. "To oznacza, że przed nami ostatnie 650 metrów drążenia tunelu po wschodniej stronie II linii" – poinformował na Twitterze prezydent Rafał Trzaskowski. Ma to potrwać około miesiąca.

Gdy Anna zakończy pracę, razem z Marią zostaną wydobyte na powierzchnię. Po rozebraniu na części będą przewiezione do zaplecza technicznego budowy przy Marywilskiej. Ratusz zapowiada, że po serwisie zostaną wykorzystane przy przyszłej budowie ostatniego odcinka linii M2 na Bemowie.

Tunel tuż po wydrążeniu przypomina betonową tubę o przekroju koła. Poruszanie się nim jest niewygodne, więc pierwszym zadaniem po zakończeniu prac tarcz TBM jest przygotowanie odpowiedniego podłoża. Jak opisuje ratusz, najpierw demontowane są taśmociąg i rury, które wcześniej wykorzystywano do obsługi tarcz, a następnie wylewana jest podłoga tuneli, zwana dolnym bankietem.  "To właśnie na dolnym bankiecie będą układane warstwy wibroizolacji, a następnie torowisko. Wykonawca tego odcinka właśnie rozpoczął prace w tunelach pomiędzy stacjami Bródno i Targówek" – podaje ratusz.

Postępy prac na nowych stacjach

Równolegle od budowy tuneli toczą się prace na trzech przyszłych stacjach metra. Na stacji Kondratowicza niemal gotowy jest peron, a na poziomie -1 trwają prace wykończeniowe. W komunikacie ratusza czytamy, że wykonawca rozpoczął już montaż pierwszych instalacji, między innymi wentylacyjnej i elektrycznej. Natomiast na zewnątrz stacji widać zadaszenia wyjść oraz wylewane są pierwsze pochylnie schodów.

Podobne działania prowadzone są na stacji Bródno. Ale tam, oprócz prac wykończeniowych, prowadzone są roboty przy płycie dennej torów odstawczych za stacją.

Na stacji Zacisze wykonawca zasypał już niemal cały korpus stacji. "Dla mieszkańców oznacza to, że sąsiedztwo budowy będzie mniej uciążliwe, a większość prac będzie toczyć się pod ziemią" – zaznacza ratusz.

Opóźnienie

Latem ratusz poinformował o opóźnieniu w rozbudowie drugiej linii metra. Wpłynęło na to wywołane pandemią kilkumiesięczne zamknięcie granic, wstrzymanie ruchu pasażerskiego i ograniczenia w produkcji i transporcie materiałów. Ponadto podczas prac wykonawca natrafił na konieczne do przebudowy sieci podziemne oraz liczne niewybuchy z II wojny światowej. W zależności od odcinka przesunięcie terminu zakończenia prac wynosi od ośmiu do 17 miesięcy.

Zgodnie z nowym harmonogramem prace przy budowie stacji Ulrychów i Bemowo zostałyby przesunięte o osiem miesięcy, czyli zakończyłyby się w lipcu 2022 roku. Podobnie w przypadku stacji po prawej stronie Wisły, które miały powstać do września 2021, ale termin został przesunięty o 10 miesięcy.

Największe opóźnienie dotyczy najdalszego odcinka na zachodzie. Stacje Lazurowa, Chrzanów oraz Karolin wraz z zapleczem techniczno-postojowym nie powstaną wcześniej niż w kwietniu 2024 roku.

Rozbudowa drugiej linii metra
Rozbudowa drugiej linii metra
Źródło: tvnwarszawa.pl

Ratusz zapewnia, że prace nad rozbudową metra w Warszawie wciąż są priorytetem. "Oddaliśmy do użytku kolejne odcinki podziemnej kolei i wciąż rozbudowujemy drugą linię metra. Mieszkańcy Woli oraz zachodniej części Warszawy i aglomeracji zyskali nowy 3,5-kilometrowy odcinek z trzema stacjami: Płocka, Młynów i Księcia Janusza. Podróż na odcinku ograniczonym stacjami Księcia Janusza - Świętokrzyska zajmuje dziewięć minut, a przejechanie całego dostępnego obecnie odcinka Księcia Janusza - Trocka - 23 minuty" – przypominają urzędnicy.

Dodają też, że w 2020 roku podpisana została umowa na największe w historii zamówienie ekologicznych składów metra. "Do końca roku do Warszawy powinien trafić pierwszy z nich, a docelowo będzie ich 37. Metro Warszawskie będzie również mogło skorzystać z prawa opcji i zwiększyć zamówienie o kolejnych osiem pociągów" – podkreślono w komunikacie.

Czytaj także: