Tarcze TBM wystartują z placu Wileńskiego

Hanna Gronkiewicz-Waltz na budowie metra
Źródło: Dawid Krysztofiński / tvnwarszawa.pl
- Tarcze drążące II linię metra wystartują z placu budowy przy dworcu Wileńskim – zapowiedziało w piątek, podczas spotkania z dziennikarzami przy rondzie Daszyńskiego, Metro Warszawskie.

Władze Warszawy i przedstawiciele konsorcjum budującego II linię metra spotkali się z dziennikarzami przy tunelu, który łączy przyszłe stacje rondo ONZ i Daszyńskiego. Mieli do przekazania ważne informacje.

Ruszą placu Wileńskiego

- Tarcze TBM wystartują z placu budowy przy dworcu Wileńskim i będą kierować się w stronę Powiśla. Prace przygotowawcze rozpoczną się na przełomie października i listopada. A najprawdopodobniej na początku przyszłego roku wystartują - mówił Krzysztof Malawko, rzecznik Metra Warszawskiego.

Tarcze miały początkowo wyruszyć z terenu budowy na Powiślu, ale plany pokrzyżowała awaria i zalanie części budowanej stacji. – Po dokonaniu analiz doszliśmy do wniosku, że przeniesienie tarcz na plac Wileński będzie bardziej racjonalne, żeby zakończyć budowę II linii metra w odpowiednim czasie - tłumaczył Malawko.

Warto przypomnieć, że już raz konsorcjum AGP zapowiedziało w rozmowie z portalem tvnwarszawa.pl, że tarcze ruszą z placu Wileńskiego, ale później informację prostował rzecznik wykonawcy II linii podziemnej kolejki.

Na jakim etapie jest praca tarcz Anna i Maria? - Obie przeszły ponad kilometr. Teraz się rozdzielą. Jedna pójdzie w kierunku Nowego Światu, druga w kierunku łącznika I z II linią metra - poinformowała Hanna Gronkiewicz-Waltz.

Naprawa na stacji Powiśle

Jak przypomniała prezydent stolicy, na stacji Powiśle, którą w sierpniu zalała woda, w wypłukaną przestrzeń pod tunelem Wisłostrady wstrzykiwana jest specjalna mieszanka.

Od 12 do 28 września wtłoczono już prawie 2 tys. metrów sześciennych materiału. Do niedzieli uda się wypełnić całą pustkę - przewiduje konsorcjum budujące II linię.

- Pewien etap wypełniania powinien zakończyć się do końca września. Generalnie pustka zostanie wypełniona, ale później, przez odwierty w jezdni Wisłostrady, poddaje się efekty prac badaniu. Chodzi o to, żeby przekonać się, czy nie ma luk. Poza tym grunt w okolicach stacji metra musi być zagęszczony. Potrzebne jest też wykonanie izolacji - wyjaśnił Malawko. - Po uszczelnieniu wypompowana będzie woda, która zalała część stacji - dodał.

Wisłostrada w tym rejonie nadal jest zamknięta. Kierowcy muszą na razie jechać objazdem wyznaczonym na Powiślu.

Prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk poinformował, że w związku z awarią na stacji Powiśle wykonawca nie zgłasza żadnych roszczeń finansowych do miasta. - Złożył natomiast dokumenty do ubezpieczyciela i przewiduje się, że wszystkie koszty tych działań zostaną pokryte przez ubezpieczyciela - dodał Lejk.

Podkreślił, że wykonawca nie złożył także wniosku o zmianę harmonogramu prac.

Chcą oddać w 2014 roku

Metro podtrzymało termin oddania do użytku centralnego odcinka II linii. - Tak jak deklarowaliśmy wcześniej, w 2014 roku przewiduje się uruchomienie kolejki - zapowiedział prezes.

Jerzy Lejk o planach

PAP/ran/b//mz

Czytaj także: