Wybór projektantów ogłosiły w środę władze Warszawy. Sąd konkursowy wybrał po jednej firmie dla każdego z dwóch odcinków. I tak odcinek wolsko-bemowski zaprojektuje konsorcjum Biura Projektów "Metroprojekt" z pracownią AMC Chołdzyński, a ILF Consulting Engineers Polska ten na Targówku.
W sumie to pięć stacji: Zacisze, Kondratowicza i Bródno na Targówku, a także Wola Park na Woli i Powstańców Śląskich na Bemowie.
Mówi Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent Warszawy
Urzędnicy zapewniają, że przy wyborze kierowali się rozwiązaniami architektonicznymi, powiązaniami z innymi środkami komunikacji, kosztami wykonania czy oddziaływaniem na środowisko. Zwycięskie firmy dostaną po 50 tysięcy złotych i zaproszenie z wolnej ręki na realizację projektów stacji i tuneli.
- Wygrały firmy mające duże doświadczenie jeśli chodzi o projektowanie tuneli i stacji. Myślę, że to gwarantuje, że projekty zostaną zrobione na czas, a ich jakość będzie wysoka - powiedział podczas konferencji prasowej Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent Warszawy.
Zapytamy o obawy mieszkańców okolic Stalowej o wpływ budowy na stan starych kamienic uspokajał. – Na centralnym odcinku przechodziliśmy pod budynkami, które mają po 180 metrów wysokości, a także pod budynkami na Pradze. Jak powiedział wtedy wykonawca, łatwiej mu było przechodzić pod Koloseum w Rzymie, a mimo to, nic złego się nie stało. Nie było przypadku, żeby jakiś budynek zawalił się z powodu budowy metra. Nie ma żadnych powodów do obaw - przekonywał.
Dziś komisja wybrała projektantów kolejnych 5 st.na M2.Czyli w sumie do roku 2020 powstanie 11 nowych stacji wraz z tunelami II linii metra.— Jacek Wojciechowicz (@WojciechowiczJ) luty 24, 2016
Pierwsze prace już w 2017 roku
Kiedy powstanie pięć kolejnych stacji? Zgodnie z planem władz miasta, budowa powinna rozpocząć się w 2017, a zakończyć na przełomie 2020 i 2021. To optymistyczne założenie - wcześniej była mowa o 2022 roku.
Kiedy uda się to zrobić, budowa metra po wschodniej stronie miasta będzie zakończona. Na zachodzie zostaną do zbudowania jeszcze trzy stacje: Lazurowa, Chrzanów, Połczyńska oraz Stacji Techniczno-Postojowa Mory. Dokładany termin realizacji tej części jest na razie nieznany.
Dlatego Metro Warszawskie już przymierza się już do rozbudowy STP Kabaty. To konieczne, bo do obsłużenia wydłużonej II linii będzie potrzeba więcej pociągów. - Aby zachować obecną częstotliwość kursowania składów będzie potrzeba 13 dodatkowych pociągów (przy sześciu nowych stacjach), a potem kolejnych siedmiu (przy pięciu kolejnych stacjach). Przetarg planujemy jeszcze w tym roku - zapowiedział Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego.
Nie chciał zdradzić, czy kupno nowych pojazdów, będzie oznaczać rezygnację z najstarszych rosyjskich składów.
Projekty kolejnych stacji metra na Targówku
Projekty kolejnych stacji metra na Woli i Bemowie
Najpierw 3+3
Wcześniej ma powstać sześć innych stacji - po trzy na wschód i na zachód od odcinka centralnego. Te mają być gotowe w 2019 roku.
Tu wybrani są już wykonawcy prac - te w głąb Woli wybuduje turecki Gülermak, a w stronę Targówka włoskie Astaldi. Ratusz czeka na komplet pozwoleń budowlanych od służb wojewody, pierwsze już wydano.
Prace mają ruszyć w połowie roku: czerwcu lub lipcu. CZYTAJ WIĘCEJ.
Tak mają wyglądać kolejne stacje metra
ran/bako/r