Otworzyli tunel pod torami w Sulejówku, podpisali umowę na budowę kolejnego

Kolejarze otworzyli tunel pod torami kolejowymi w Sulejówku. Jednocześnie podpisano umowę na budowę kolejnego wraz z przebudową układu przyległych ulic.

Nowy tunel pod torami otworzono w środę o godzinie 9. Przeprawę wybudowano w ciągu ulicy Piłsudskiego, która jest jednocześnie fragmentem ruchliwej drogi wojewódzkiej 638. Tunel ma 90,5 metra długości. Jak informował Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich, inwestycja została zrealizowana przez Samorząd Województwa Mazowieckiego i miasto Sulejówek oraz PKP PLK. Wartość przedsięwzięcia wraz z wykupami gruntów, budową i nadzorem to 80,3 mln zł.

W ramach inwestycji powstała nowa droga, po jednym pasie ruchu w każdą stronę, chodnik i ścieżka rowerowa. Dojście do tunelu pieszym zapewniają schody. Dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się dostępność zapewnią windy. Przebudowane zostały również torowisko, skrzyżowania z drogami wraz z dojazdami do posesji oraz infrastruktura podziemna.

Budowa tunelu była zapowiadana już w 2016 roku. Ale kolejarze ogłosili przetarg na wykonawcę prac budowlanych dopiero w sierpniu 2021. Same prace nad bezkolizyjnym przejazdem ruszyły rok później.

Jest umowa na drugi tunel

Równocześnie z otwarciem tunelu kolejarze podpisali umowę na budowę kolejnego w ciągu ul. Przejazd/Krasińskiego, pod linią kolejową nr 2 Warszawa–Terespol. "Projekt obejmie swoim zakresem około 90-metrowy tunel drogowy wraz z przebudową układu przyległych ulic. Będzie na nim jezdnia składająca się dwóch pasów ruchu oraz chodnik i ścieżka rowerowa. Dostęp dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się ułatwią windy" - przekazali kolejarze.

Obiekt zastąpi obecny przejazd, a kierowcy nie będą musieli czekać przed zamkniętymi rogatkami.

Gdzie powstają tunele pod torami?

W województwie mazowieckim skrzyżowania bezkolizyjne, poza Legionowem, powstają także w Pruszkowie i Celestynowie. W Ciechanowie budowany jest wiadukt pieszo-rowerowy, a w Teresinie powstanie tunel drogowy pod torami.

Kolejarze wybudowali też bezkolizyjne skrzyżowania między innymi na ulicy Karczunkowskiej w Warszawie, w Legionowie, Otwocku, Wołominie, Zielonce, Kobyłce, Tłuszczu, Toporze i Jasienicy Mazowieckiej.

Czytaj też: Drugi tunel ma rozładować tłok na stacji Warszawa Gdańska. Ruszył przetarg

20230301_084201
Tłok na schodach ruchomych - sytuacja na stacji Warszawa Gdańska po przebudowie
Źródło: Artur Węgrzynowicz, tvnwarszawa.pl
Czytaj także: