Drugi tunel ma rozładować tłok na stacji Warszawa Gdańska. Ruszył przetarg

Tłok na stacji Warszawa Gdańska
Tłok na schodach ruchomych - sytuacja na stacji Warszawa Gdańska po przebudowie
Źródło: Artur Węgrzynowicz, tvnwarszawa.pl
Spółka PKP PLK ogłosiła przetarg na budowę zachodniego przejścia pod torami na stacji Warszawa Gdańska. Ma to rozwiązać problem tłoku, z którym pasażerowie mierzą się od wielu miesięcy. Wykonawca będzie miał także za zadanie wydłużyć obecnie budowany dodatkowy peron.

O tym, że kolejarze mają plan na rozładowanie tłoku na stacji Warszawa Gdańska informowaliśmy w lipcu. Problem pojawił się jednak dużo wcześniej. Ze względu na wciąż trwającą przebudowę Dworca Zachodniego skierowano tam dużą część pociągów - nie tylko podmiejskich, ale również dalekobieżnych. Spółka PKP PLK zapowiedziała wybudowanie peronu piątego od strony Żoliborza. Ma on powstać do końca 2023 roku. Ale to nie koniec. W lipcu zapowiedziano także projekt drugiego przejścia podziemnego do peronów. Portal transport-publiczny.pl poinformował właśnie, że ogłoszono już przetarg na tę inwestycję.

Zachodnie przejście pod torami - jak ma wyglądać?

Jak wskazano, przejście będzie miało 9,5 metra szerokości i 3,5 metra wysokości. Pasażerowie dostaną się z niego na perony: 2, 3 i 4. Po stronie zachodniej przewidziano schody stałe, a po wschodniej ruchome. Nie zabraknie też wind. Udogodnieniem ma być także wyjście ze stacji w kierunku Żoliborza - po północnej stronie ulicy Indrzejczyka. Pasażerowie dostaną się tam schodami i windami. Kolejarze mają też w planach łącznik do istniejącego już tunelu, na wysokości wejścia do budynku dworca.

Wykonawca będzie też musiał wykonać nowe zadaszenie nad peronami 2, 3, 4 i 5. Wydłuży też obecnie budowany peron numer 5 z 220 do 300 metrów.

Termin składania zamówień to 7 listopada. Na realizację wykonawca będzie miał 21 miesięcy.

Pasażerowie przeciskają się w drodze na peron

Jak informował wcześniej prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, stacja Warszawa Gdańska "to przykład nieefektownie zmodernizowanej stacji w latach 2011–2016". Jego zdaniem kolejarze podejmowali działania doraźne: wybudowali schody ruchome czy kładki nad torami. To jednak nic nie zmieniło. Pasażerowie od wielu miesięcy narzekają na zatłoczony dworzec, szczególnie gdy pociągi podjadą z obu stron peronu. Wtedy dostanie się do tunelu zajmuje nawet kilka minut.

Dlatego prezes PKP PLK zadeklarował do końca 2023 roku powstanie nowy peron, który w ramach nowej inwestycji zostanie wydłużony.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Pasażerowie tłoczą przed zejściem, a na kładkach pusto. "Projektantowi zabrakło wyobraźni"

Prezes PKP PLK mówił też o projekcie drugiego przejścia podziemnego do peronów (tak było w pierwotnym planie, który ze względów oszczędnościowych okrojono). Kolejarze chcą je otworzyć do kwietnia 2025 roku. Wtedy też mają się zacząć prace na linii średnicowej. Prezes PKP PLK zapowiedział też wzrost liczby pociągów na stacji Warszawa Gdańska.

Merchel szacował też, że modernizacja Dworca Zachodniego zakończy się w połowie 2024 roku. Choć wcześniej mówiono o jesieni 2023 roku. 

Czytaj także: