Tunel zamiast przejazdu w Sulejówku. Kolejarze szukają wykonawcy prac

Przejazd kolejowy w Sulejówku (zdjęcie z 2016 roku)
Przejazd kolejowy w Sulejówku (zdjęcie z 2016 roku)
Źródło: urząd miasta Sulejówek
Zamiast przejazdu przez tory w Sulejówku powstanie tunel. Kolejarze ogłosili przetarg na wykonawcę prac budowlanych, choć ich rozpoczęcie zapowiadano już kilka lat temu. Marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik wyjaśniał, że nie było to możliwe "bez solidnego przygotowania formalno-prawnego". Tunel ma zostać oddany do użytku w 2023 roku.

Tunel powstanie w Sulejówku w ciągu alei Piłsudskiego, w okolicy ulicy Dworcowej. Według urzędu marszałkowskiego to jeden z najczęściej uczęszczanych przejazdów kolejowych w Polsce. Inwestycja polega na likwidacji kolizyjnego przejazdu kolejowego, w którym współinwestorami są jednocześnie dwa samorządy: województwo mazowieckie i miasto Sulejówek oraz spółka kolejowa.

Umowa w sprawie budowy tunelu została podpisana w kwietniu 2016 roku. Wtedy też zapowiedziano, że prace ruszą w ciągu dwóch lat. Później ten termin został przesunięty o kolejne dwa, prace miały ruszyć w 2020 roku, co też się nie udało. - Bardzo nam zależało, aby ruszyć z pracami jak najszybciej, ale nie było to możliwe bez solidnego przygotowania formalno-prawnego - tłumaczył Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego cytowany w komunikacie.

14 lipca PKP ogłosiło przetarg na wykonanie inwestycji. Ze względu na duże zainteresowanie, termin zbierania ofert został wydłużony do 8 września, a podpisanie umowy z przyszłym wykonawcą planowane jest na październik. "Termin realizacji inwestycji to nie więcej niż 24 miesiące od momentu podpisania umowy, co oznacza że przejazd tunelem powinien być możliwy jesienią 2023 roku" - informuje urząd marszałkowski.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE NA TVN24 GO >>>

Inwestycja na ponad 100 milionów złotych

Wyjaśnia też, że na miejscu funkcjonującego dotychczas przejazdu kolejowego powstanie tunel o długości 90 metrów wraz z chodnikami, ścieżką oraz windami osobowymi. W planach jest także przebudowa torowiska oraz skrzyżowań i dróg wraz z dojazdami do posesji, a także stworzenie ciągów pieszo-rowerowych. Urzędnicy podkreślają, że konieczna jest też przebudowa sieci: energetycznej, wodociągowej i gazowej. Ponadto wykonawca będzie miał za zadanie opracować koncepcję budowy by-passa, który w trakcie budowy tunelu umożliwi przejazd.

Całkowitą wartość inwestycji, z wykupami gruntów, budową, nadzorem, urząd szacuje na około 115 milionów złotych. Zgodnie z zawartą umową około 50 procent kosztów pokryje PKP PLK, 42 procent - samorząd województwa mazowieckiego i siedem procent - miasto Sulejówek.

Informowaliśmy też o postępach prac na budowie stacji metra Bemowo:

metro
Postęp prac na budowie stacji Bemowo
Źródło: Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl
Czytaj także: