Było burzliwie, momentami niegrzecznie. Spotkanie w ramach tzw. okrągłego stołu w sprawie budowy mostu Krasińskiego zakończyło się… deklaracją zorganizowania kolejnego spotkania. Mieszkańcy Żoliborza powtórzyli podnoszone wielokrotnie przy wielu okazjach argumenty przeciwko budowie, zaś ci z Targówka i Pragi przypomnieli dlaczego most jest prawej stronie miasta potrzebny.
Ratusz zapowiada, że to nie ostatnie spotkanie w sprawie mostu. - Na razie nie ma konkretnych terminów, ale takie spotkania na pewno się odbędą. Cieszymy się, że do tych rozmów doszło – mówi Bartosz Milczarczyk, rzecznik ratusza.
Długie wieczorne rozmowy
Około 30 zaproszonych osób, głównie urzędników i radnych, przez ponad cztery godziny dyskutowało o budowie mostu Krasińskiego, który ma połączyć Żoliborz z Targówkiem.
Ci z Żoliborza przekonywali, że nowy most w żadnym razie nie służy dzielnicy i oznacza jedynie spaliny, hałas i korki. - Oczekiwałem bardziej ułożonego i diagnozującego nasze potrzeby i problemy spotkania, a ono się rozmyło przez wchodzenie w szczegóły. W mojej ocenie to wszystko jest iluzoryczne, bo uczestniczymy w spotkaniu, z którego niewiele wynikło. Miasto dąży do konsultacji i chce je zamknąć do końca lutego, ale na Żoliborzu nadal trwa protest więc te konsultacje odbyć się nie powinny - uważa Tomasz Michałowski, radny Żoliborza.
Przedstawiciele prawobrzeżnej Warszawy apelowali do żoliborzan o empatię i niedzielenie mieszkańców Warszawy na lepszych i gorszych, bo miasto tak czy inaczej będzie się rozwijało. - Oczywiście żadne decyzje nie zapadły, ale zgłosiliśmy swoje oczekiwania wobec projektu. Na początku spotkania Żoliborz przedstawił swoje argumenty na zasadzie: nie budować mostu, bo nie, ale później ten głos zelżał - powiedział nam po spotkaniu Sławomir Antonik, burmistrz Targówka.
Jak dodał, następne spotkanie w podobnej formie przewidziano na początek stycznia.
Spotkanie w formule okrągłego stołu urzędnicy zapowiadali pod koniec listopada. Dyrektor Centrum Komunikacji Społecznej Krzysztof Mikołajewski informował wówczas, że będą mogli spotkać się wszyscy przedstawiciele mieszkańców zainteresowanych budową mostu.
Most, który dzieli
Most Krasińskiego wywołuje skrajne emocje: mieszkańcy Targówka go wyczekują, mieszkańcy Żoliborza żądają odstąpienia od inwestycji. Decyzja środowiskowa jest ważna, projekt gotowy, ale trzeba go zaktualizować. Wyłoniona w przetargu firma Mosty Katowice już to robi (dostanie 6 mln zł). Szacuje się, że pierwszy etap budowy Trasy Krasińskiego (pl. Wilsona-Jagiellońska) wraz z nową przeprawą pochłonie ok. 600-700 mln zł.
Źródło zdjęcia głównego: SISKOM