Ratusz chce uniknąć błędów popełnionych przy budowie wielu istniejących stacji metra i poprawia projekt na Bródnie oraz Bemowie. Stacje będę przesunięte, a przesiadki do tramwajów mają być wygodniejsze.
O tym, jak kosztowne są błędy przy budowie stacji metra warszawiacy mogą przekonać się w kilku miejscach, choćby na placu Bankowym, gdzie stacja powstała obok węzła przesiadkowego.
Takich miejsc niestety przybędzie wraz z budową kolejnych stacji. Na przykład na Woli stacja powstanie kilkaset metrów do przystanku kolejowego.
Tych błedów ratusz chce jednak uniknąć przy stacjach, które mają powstać w kolejnym, ostatnim etapie budowy II linii metra.
400 metrów dalej
Jak się dowiedział portal Transport Publiczny, największe przesunięcie, bo o 400 metrów na zachód, dotyczy stacji Lazurowa na Bemowie. Wcześniej projektowano ją przy pętli tramwajowej i ulicy Klemensiewicza - teraz została przesunięta bliżej pętli autobusowe i tramwajowej oraz centrum handlowego. Zmiana ma ułatwić przesiadki. - Metro budujemy na całe życie i dobrze rozwiązane węzły przesiadkowe są niezbędne – powiedziała TP Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy.
"Tylko" o 50 metrów przesnięta zostanie stacja przy skrzyżowaniu ulicy Górczewskiej i Powstańców Śląskich. Dzięki temu będzie można z niej wyjść na wszystkie narożniki skrzyżowania.
Na razie nie powstaną niestety wyjścia na przystanki tramwajowej, ale zostanie przynajmniej teoretyczna możliwość wybudowania ich w przyszłości. Metro Warszawskie tłumaczy, że zbudowana niedawno linia tramwajowa objęta jest pięcioletnią gwarancją i na razie nie można jej przebudować. Później też nie będzie to łatwe. - Wszelkie obiekty muszą być odsunięte o co najmniej 75 cm od krawędzi jezdni, co oznacza, że wyjścia – biorąc pod uwagę konieczność zachowania wymaganej i bezpiecznej szerokości – nie zmieszczą się na przystanku – tłumaczył TP Dariusz Kostaniak, wiceprezes Metra.
Zburzą przedszkole
Z kolei na Targówku stacja Kondratowicza powstanie bliżej ul. Św. Wincentego, niż pierwotnie planowano. Dzięki temu powstanie wyjście na skrzyżowaniu, gdzie za kilka lat powstać mają z kolei przystanki linii tramwajowej na Zieloną Białołękę. Bliżej do tramwaju będą też mieli pasażerowie wysiadający na stacji Bródno przy ul. Rembielińskiej. Jak informuje TP, przesunięcie stacji wymusi wprawdzie zburzenie przedszkola na tyle szkoły przy ul. Św. Hieronima.
Budowa stacji II linii metra m.in. na Woli wzbudza wątpliwości mieszkańców:
skw/r