O tym, że Dworzec Gdański pęka w szwach i kolejarze planują budowę dodatkowego peronu pisaliśmy na tvnwarszawa.pl w maju. Skąd ten tłok? Ze względu na przebudowę Dworca Zachodniego skierowano tam dużą część pociągów, nie tylko podmiejskich (taki charakter ma ta stacja), ale również dalekobieżnych.
Teraz kolejarze przekazali szczegóły inwestycji.
200 metrów długości, pięć metrów szerokości
Dodatkowy, jednokrawędziowy peron nr 5 powstanie po północnej stronie stacji – od strony Żoliborza - ul. Indrzejczyka. Będzie miał minimum 200 metrów długości i pięć metrów szerokości. Pozwoli na obsługę pociągów dalekobieżnych zmierzających w kierunku między innymi Krakowa i Katowic.
- Stacja Warszawa Gdańska to ważny punkt na kolejowej mapie Warszawy, która pozwala na czas dużych inwestycji dojechać sprawnie pociągiem do stolicy. Wychodząc naprzeciw potrzebom podróżnych, dodatkowo poprawiamy funkcjonalność stacji, tak bardzo potrzebnej w czasie przebudowy linii średnicowej – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Prezes Zarządu PKP PLK podkreślił, że dodatkowy peron pozwoli na rozłożenie potoków podróżnych, a tym samym usprawni obsługę pasażerów oraz zwiększy przepustowość ruchu pociągów. - Analizowane są także inne rozwiązania, które zwiększą komfort korzystania ze stacji - dodał.
Będą dwa dojścia do peronu
Jak podkreślają kolejarze na peronie będą ławki, wiaty i system informacji pasażerskiej. Energooszczędne oświetlenie LED zapewni bezpieczne poruszanie się także po zmroku.
Zaplanowano dwa dojścia do nowego peronu. Od strony Żoliborza, od ulicy Indrzejczyka, blisko przejścia dla pieszych i wejścia do tunelu, wybudowane zostaną schody oraz pochylnia.
Drugie dojście, również w postaci schodów i pochylni, będzie zapewnione od strony zachodniej kładki pieszej, która łączy perony z ul. Kłopot i ul. Felińskiego.
Między nowym peronem a kładką powstanie chodnik. Wybudowany zostanie też drugi chodnik po południowej stronie stacji i połączy zachodnią kładkę z wejściem do tunelu prowadzącym do stacji metra przy budynku dworca.
- Wartość robót finansowanych przez PKP PLK to 12 mln zł. Zakończenie budowy nowego peronu zaplanowano do końca września, zaś budowy chodnika po południowej stronie stacji do końca października - przekazał rzecznik PKP PLK Karol Jakubowski.
Autorka/Autor: kz
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Artur Węgrzynowicz, tvnarszawa.pl