Do połowy września udało się zrealizować tylko trzy projekty rowerowe z ubiegłorocznego budżetu obywatelskiego. Ratusz zapewnia, że kilkanaście kolejnych wdroży jeszcze tej jesieni, ale przyznaje, że część musi poczekać do przyszłego roku. Realizacja dwóch stanęła pod dużym znakiem zapytania.
Dwa z trzech zrealizowanych projektów były proste - dotyczyły stojaków na rowerowy. Udało się je ustawić wzdłuż Sękocińskiej na Ochocie oraz przy Ordona na Woli. Zrealizowano również projekt zakładający wyznaczenie pasów rowerowych na kilku ulicach na Targówku Mieszkaniowym.
Jeszcze w 2015 roku
Jak zapewniają przedstawiciele ratusza, kilka projektów ma być gotowych jeszcze w tym roku. W listopadzie ma być gotowy chodnik i ścieżka rowerowo-biegowa wzdłuż dwóch odcinków Powstańców Śląskich – od Człuchowskiej do Górczewskiej oraz od Sterniczej do Człuchowskiej.
W tym samym miesiącu mają powstać kontrapasy dla rowerów na Tarczyńskiej (odc. Daleka-Raszyńska), Mochnackiego, Mianowskiego, Pługa, Spiskiej, Barskiej (odc. Białobrzeska-Grójecka), Słupeckiej i Sękocińskiej na Ochocie. Przejazd rowerowy przez Wawelską (wzdłuż przejścia dla pieszych łączącego ulice Korzeniowskiego i Marii Skołodowskiej-Curie) ma być gotowy w listopadzie lub grudniu.
W tym miesiącu mają być gotowe pasy rowerowe na ul. Korotyńskiego oraz łącznik rowerowy na skrzyżowaniu ul. Żwirki i Wigury z ul. Racławicką. Projekt nie będzie kompletny, ponieważ wyznaczenie pasów w rejonie skrzyżowania Korotyńskiego z Pawińskiego ma zostać zrealizowane przez Zarząd Dróg Miejskich w ramach budowy sygnalizacji świetlnej, w przyszłym roku.
Natomiast w październiku ma zostać wybudowana ścieżka rowerowa wzdłuż ulicy Łukowskiej na Pradze Południe, chodzi o odcinek między Rodziewiczówny a Zamieniecką.
Jak zapewniają przedstawiciele miasta, jeszcze w tym roku jest możliwa realizacja pasów rowerów m.in.: na odcinkach Białostockiej, Brzeskiej i Ząbkowskiej.
Przybędzie kontrapasów
Jeszcze w tym roku kontrapasy rowerowe mają się pojawić m.in. na ulicy Oboźnej, Zakroczymskiej czy Podwale. ZDM chce też rozpocząć budowę drogi rowerowej na Polnej. Z kolei dokumentacja dla kontrapasa na ul. Koszykowej czeka na zatwierdzenie przez inżyniera ruchu.
Do końca roku powinno się udać zrealizować projekt "Usprawnienie ruchu rowerowego w dzielnicy Ursus". Zakłada on między innymi: budowę pasów i kontrapasów na jezdniach oraz zmianę organizacji ruchu, która pozwala na kontraruch rowerowy. Dotyczą one 25 ulic gminnych i 7 powiatowych w dzielnicy.
Do listopada ma być też gotowa dokumentacja projektowa dla drogi rowerowej wzdłuż Chrościckiego we Włochach – projekt w budżecie obywatelskim zakładał tylko taki zakres prac. W tym roku rowerzyści powinni móc skorzystać ze skrótu rowerowego przy kinie Wisła na Żoliborzu oraz ze ścieżki na Olbrachta na Woli.
Część dopiero w 2016 r.
Urzędnicy przyznają, że niektórych projektów nie uda się zrealizować w tym roku. Na rok 2016 przeniesiono realizację przejazdu rowerowego przez Raszyńską wzdłuż Koszykowej. ZTM wystąpił do rady miasta o przyznanie środków na budowę sygnalizacji świetlnej, jeśli je otrzyma, wówczas zrealizuje przejazd.
Prawdopodobnie w 2016 roku zrealizowane zostaną pasy rowerowe na Okrzei i Kłopotowskiego na Pradze Północ.
Są też projekty, które sprawiają realizacyjne problemy. Już czterokrotnie unieważniano przetarg na budowę ścieżki rowerowo-pieszej wzdłuż Połczyńskiej. Albo nie było ofert albo przekroczyły one kosztorys. Urzędnicy czekają też na opinię dokumentacji dotyczącej budowy kontrapasów dla rowerów na Nowej Pradze i Pelcowiźnie. Dla tego projektu unieważniono przetarg na budowę łączników rowerowych – żadna z ofert nie zmieściła się w kosztorysie.
Na razie nie wiadomo też co dalej z pasami rowerowymi na ulicy Krasińskiego. Projekt został podzielony na zadania. Pas na odcinku od placu Wilsona od Popiełuszki jest nadal opiniowany. Pierwotny kosztorys przekroczył zarezerwowaną na realizację kwotę. Z kolei na odcinku Krasińskiego od Broniewskiego do Popiełuszki, w związku ze zmianą przepisów dotyczącą szerokości pasów jezdni, dzielnica Żoliborz musiała wystąpić do Ministerstwa Infrastruktury o stosowane odstępstwo.
Z własnych środków ZDM wyremontuje ścieżkę wzdłuż Spacerowej:
jb/b
Źródło zdjęcia głównego: tvnwarszawa.pl