Mieszkańcy i organizacje społeczne z Żoliborza oraz Pragi chcą zorganizowania szerokich konsultacji społecznych w sprawie planowanej budowy mostu Krasińskiego łączącego te dwie dzielnice. Ich zdaniem inwestycja w takim kształcie nie spełnia "realnych potrzeb mieszkańców Warszawy".
W lipcu Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych ogłosił przetarg na aktualizację dokumentacji projektowej Trasy Mostu Krasińskiego, który w przyszłości ma połączyć Żoliborz z Pragą Północ. Plany drogowców wzbudziły spore poruszenie wśród mieszkańców i organizacji społecznych z tych dzielnic.
Wystosowano petycję do prezydent Warszawy o zorganizowanie szerokich konsultacji społecznych w tej sprawie. "Przeprowadzenie ich jest niezbędne, aby w trakcie aktualizacji projektu Trasy Mostu Krasińskiego uwzględnić zmiany, jakie zaszły od momentu powstania projektu i dostosować go do potrzeb mieszkańców. Realizacja takich działań pozwoli jednocześnie uniknąć w przyszłości wieloletniego sporu wokół inwestycji, podobnego do szeroko opisywanej w mediach sprawy przebiegu Trasy Świętokrzyskiej na jej praskim odcinku" – twierdzą sygnatariusze listu, czyli między innymi: Stowarzyszenie Żoliborzanie, Rada Kolonii Śliwice, Zielone Mazowsze czy Forum Rozwoju Warszawy.
Mocne zarzuty
W piśmie do Hanny Gronkiewicz-Waltz wyszczególniono wady budowy tej przeprawy przez Wisłę, a zwłaszcza kwestię szerokiej jezdni dla samochodów. Zdaniem społeczników budowa drogi kierującej ruch do centrum miasta jest sprzeczna ze Strategią Zrównoważonego Rozwoju Systemu Transportowego Warszawy oraz pogorszy jakość powietrza w tym rejonie.
Mieszkańcy obawiają się też, że trasa mostu mogłaby zlikwidować tereny zielone przy osiedlu Śliwice na Pradze oraz zagrozi "wartościom zabytkowym starej części Żoliborza".
Wadliwe konsultacje
Choć sygnatariusze listu przyznają, że konsultacje w sprawie mostu już się odbyły, to warto je powtórzyć. "Spotkania informacyjne organizowane 8 lat temu przebiegały w sposób daleki od standardów prowadzenia konsultacji społecznych, a ich wyników nie można uznać za odzwierciedlenie woli mieszkańców – zgłaszane uwagi nie zostały uwzględnione, co więcej, wprowadzono do projektu zmiany zdecydowanie przez mieszkańców odrzucone" – piszą w petycji.
Dodają również, że w ciągu ośmiu lat zmieniło się samo miasto. Gdy przygotowano projekt przygotowywano projekt Trasy Mostu Krasińskiego, metro kończyło się na placu Wilsona, a jedyną przeprawą przez Wisłę na północ od Śródmieścia był most Grota-Roweckiego. "Tymczasem w roku 2015 jest już metro na Pradze, most Grota został poszerzony oraz zbudowano most Północny" – czytamy w liście do prezydent.
"Są pilniejsze wydatki"
Jak czytamy w petycji, społecznicy uważają, że Warszawa ma pilniejsze wydatki niż budowa akurat tej przeprawy. "Przyspieszenie budowy Trasy Mostu Krasińskiego, której koszt szacowany jest na 700 mln zł, trudno racjonalnie wytłumaczyć w sytuacji, gdy brakuje środków na kilka innych, odwlekanych od lat inwestycji" – tłumaczą w piśmie. Ich zdaniem za te pieniądze można: dokończyć obwodnicę Pragi lub dofinansować dalsze odcinki drugiej linii metra.
"Zwracamy się zatem z prośbą o przeprowadzenie konsultacji społecznych (…) i niepodejmowanie pochopnych decyzji o rozpoczęciu tej inwestycji. Konsultacje społeczne pozwolą uzgodnić interesy i oczekiwania różnych grup oraz dostosować projekt inwestycji do potrzeb mieszkańców – warto rozmawiać z warszawiakami!" – apelują społecznicy.
Poprosiliśmy o komentarz do tej petycji Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych. – Sprawa jest bardziej skomplikowana niż się wydaje. Dziś już nie zdążymy odpowiedzieć. Ale prosimy o pytania w tej sprawie, postaramy się do nich ustosunkować jak najszybciej – usłyszeliśmy w piątek po godzinie 15 od Małgorzaty Gajewskiej, rzeczniczki ZMiD. Pytania wysłaliśmy, na odpowiedzi czekamy.
Od lat tylko na papierze
Pierwsze plany budowy mostu powstały w okresie międzywojennym. Wszystko przerwała II wojna światowa. Potem powstała ul. Krasińskiego wraz z rezerwą tramwajową, ale mostu wciąż brakuje.
W 2006 roku przeprawę na listę swoich inwestycyjnych obietnic, które powstaną do 2014 roku, wpisała Hanna Gronkiewicz-Waltz. Pozostaje ona do dzisiaj... na mapie planów.
W 2014 roku pomysł budowy odcinka pl. Wilsona do Jagiellońskiej powrócił. - Wróciliśmy do mostu Krasińskiego, ponieważ jest on potrzebny. To jedna z większych inwestycji przewidziana na lata 2014 - 22 - mówiła wówczas Agnieszka Kłąb z biura prasowego ratusza.
W lipcu 2015 roku ZMiD ogłosił przetarg na aktualizację dokumentacji tej przeprawy. Według planów drogowców budowa przeprawy miałaby się zacząć w 2017 roku.
jb/sk
Źródło zdjęcia głównego: Tomasz Zieliński/tvnwarszawa.pl/ZMiD