Trwająca od marca modernizacja linii obwodowej między stacjami Warszawa Zachodnia a Warszawa Gdańska wchodzi w kluczową fazę dla kierowców i pasażerów komunikacji miejskiej.
Jak zapowiedziała na Twitterze wiceprezydent Warszawy Renata Kaznowska 26 maja rozpocznie się rozbiórka wiaduktu nad ulicą Kasprzaka w pobliżu skrzyżowania z aleją Prymasa Tysiąclecia na Woli. To wynik ustaleń między PKP PLK - inwestorem, wykonawcą robót a ratuszem. Urzędnicy obawiają się, że roboty nad kluczowymi arteriami, łączącymi Wolę, Śródmieście i Bemowo mogą sparaliżować ruch kołowy i będą wymagały dużych zmian w kursowaniu komunikacji miejskiej.
Zakończyło się zwołane na mój wniosek pilne spotkanie PKP/Wykonawca/Ratusz @warszawa. Zapadły pierwsze dec. 26.05 rozbiórka wiaduk Kasprzaka— Renata Kaznowska (@RKaznowska) 19 maja 2017
Ratusz ponagla kolejarzy
Jak informuje portal Rynek Kolejowy, zaniepokojeni urzędnicy ponaglili kolejarzy do szybszych realizacji wcześniejszych postanowień z przygotowań do inwestycji.
- Mimo licznych monitów do dnia dzisiejszego nie otrzymaliśmy szczegółowego harmonogramu prac przy budowie poszczególnych obiektów mostowych - napisała do w liście do szefa PKP PLK Kaznowska.
Wiceprezydent podkreśliła, że projekty organizacji ruchu na czas rozbiórki wiaduktów będą zatwierdzane tylko po uwzględnieniu uwag miasta o ograniczeniu utrudnień. Na czas robót Kasprzaka ma być przejezdna dwoma pasami ruchu na jezdni południowej i trzema pasami ruchu na jezdni północnej. Jednocześnie ratusz zakazał wprowadzania zmian skutkujących zwężeniem Wolskiej.
Łatwiej ma być przy rozbiórce wiaduktu na Górczewskiej, bo ulica na czas budowy metra jest zamknięta. Gorzej wygląda sprawa z robotami nad mocno obłożoną Obozową. Jak podaje Rynek Kolejowy, kolejarze chcieli zamknięcia ulicy na cztery miesiące, na co miasto nie wyraziło zgody, ograniczając czas na rozbiórkę obiektu do czterech wakacyjnych tygodni.
Rozbiórki jedna po drugiej
Kolejarze zapewnili, że kolejne rozbiórki będą wykonywane po sobie, aby nie powodować chaosu w ruchu komunikacji miejskiej.
– Obecnie PLK przygotowują się do rozpoczęcia rozbiórki wiaduktów nad ulicami Kasprzaka i Wolską. Następnie prace obejmą wiadukt przy ulicy Obozowej. Wykonawca będzie pracował weekendami przy zamkniętych ulicach - powiedział Rynkowi Kolejowemu rzecznik PKP PLK Karol Jakubowski. - Umożliwi to najbardziej sprawną komunikację przy zmienionej organizacji ruchu. Nie trzeba będzie zamykać sąsiadujących ze sobą skrzyżowań. Wykonawca robót z wyprzedzeniem, po zatwierdzeniu wszystkich dokumentów, będzie informował o zmianach w organizacji ruchu – dodaje.
Remont za 160 mln złotych
Remont linii obwodowej wyceniony na 160 milionów złotych obejmuje dwa odcinki: linię 20 pomiędzy Warszawą Gdańską a Warszawą Zachodnią oraz linię towarową 509 między Warszawą Gdańską a Warszawą Gołąbki. Przebudowane zostaną tory, sieć trakcyjna, urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a także przystanki. Dużą zmianą będzie powstanie węzła przesiadkowego przy stacji Warszawa Koło, umożliwiającego dogodne przesiadki do innych środków komunikacji miejskiej.
- Na linii 20 przebudowane zostaną przystanki Warszawa Koło, Warszawa Kasprzaka i ósmy peron na stacji Warszawa Zachodnia. Pociągi zatrzymają się także na nowych stacjach: Warszawa Obozowa i Warszawa Powązkowska. Wszystkie perony będą wyposażone w nowe wiaty, oświetlenie, tablice informacyjne, monitoring oraz megafony. Znikną także bariery architektoniczne dla osób niepełnosprawnych - zapowiadał w lutym bieżącego roku rzecznik PKP PLK.
Dzięki modernizacji zwiększy się przepustowość linii, polepszą się warunki przejazdów nie tylko pasażerskich ale także towarowych. To szczególnie ważne, ponieważ w trakcie remontu linii średnicowej (przebiegającej przez śródmieście) pociągi pojadą właśnie remontowanym odcinkiem, przez stację Warszawa Gdańska.
Wiadukt nad Kasprzaka
skw/pm