Kabaty boją się smrodu z bazy metra

Mieszkańcy boją się rozbudowy bazy metra
Mieszkańcy boją się rozbudowy bazy metra
Źródło: Metro Warszawskie
Sąsiedzi bazy metra na Kabatach z niepokojem patrzą na trwającą właśnie rozbudowę obiektu. Boją się, że w trakcie prac – tak jak kilka lat temu - wykorzystane zostaną środki ochrony drewna, które wydzielają nieprzyjemny i dokuczliwy zapach. Władze metra uspokajają i zapewniają, że impregnaty będą "bezwonne i nieszkodliwe dla otoczenia".

Jak twierdzi jeden z ursynowskich radnych, mieszkańcy Kabat są zaniepokojeni trwającymi pracami przy rozbudowie stacji techniczno-postojowej metra. Na terenie Metra Warszawskiego na Ursynowie powstaje: nowa hala postojowa, która będzie mogła pomieścić nawet 14 składów, drogi wewnętrzne, a także tory, którymi pociągi podziemnej kolejki dojadą do nowej hali.

I właśnie ta ostania część inwestycji wzbudza najwięcej niepokoju. - Mieszkańcy jeszcze dobrze pamiętają ostatnią, sprzed 5 lat rozbudowę, kiedy kładziono nowe tory. Niestety wówczas użyto do tego celu tańszych, drewnianych podkładów nasączanych olejem kreozotowym, zwierającym rakotwórczy bezno(a)piren – napisał w swojej interpelacji radny Paweł Lenarczyk.

Jak dodał, wykorzystanie takich materiałów wiązało się z unoszącym się nad całymi Kabatami przykrym zapachem. – Przez cało wakacje nie dało się spać i przebywać w mieszkaniach przy otwartych oknach. Uciążliwości trwały jeszcze 3 lata po zakończeniu inwestycji – zauważa radny.

"Bezpieczne dla ludzi i środowiska"

Władze metra są przekonane, że prace przy torach nie spowodują podobnych utrudnień jak przed laty. - Podkłady drewniane zostaną zaimpregnowane bezpiecznym dla ludzi i środowiska, bezwonnym środkiem o nazwie Wolmanic CX10 – uspokaja w odpowiedzi na interpelację Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego.

Jak dodaje, ten impregnat stosowany jest m.in.: zabezpieczenia elementów placów zabaw, słupów, palików do roślin i stosuje się go powszechnie np.: w ogrodnictwie. - Środek posiada świadectwo dopuszczenia do eksploatacji wydane przez Głównego Inspektora Kolejnictwa. Podkłady kolejowe nasączone ww. środkiem nie wydzielają nieprzyjemnych i szkodliwych zapachów – zapewnia Lejk w swoim piśmie.

Rozbudowa STP Kabaty powinna się zakończyć w przyszłym roku.

Tak wyglądało rozbudowa bazy w 2010 roku:

Rozbudowa bazy metra na Kabatach

jb/gp

Czytaj także: