Przygotuj się na:

ZMIANY I UTRUDNIENIA NA GÓRCZEWSKIEJ

Od nocy z 31 maja na 1 czerwca ruch w obu kierunkach będzie odbywał się jezdnią w kierunku centrum.

    Eksperci o nowym Zachodnim: "To bardziej stacja metra, niż dworzec"

    Najnowsze

    mat. inwestoraWnętrze nowego dworca Zachodniego

    Eksperci w dziedzinie transportu i architektury krytycznie odnoszą się do projektu nowego dworca Zachodniego. Twierdzą, że zmarnowany zostanie kolejowy potencjał tego terenu. - To bardziej przypomina stację metra, niż dworzec - komentują.

    W piątek Polskie Koleje Państwo i słowacki deweloper HB Reavis przedstawili projekt nowego dworca Warszawa Zachodnia oraz kompleksu biurowego West Station. Według planów inwestora, część dworcowa będzie bardzo skromna, pomieści tylko pięć kas, kilka sklepów i punktów usługowych. Realizacja projektu może oznaczać marginalizację Zachodniego, który w założeniach urbanistów miał przejąć kolejowy ruch międzynarodowy, a w przypadku ewentualnej przebudowy dworca Centralnego - stać się dla niego alternatywą.

    Dworzec jak stacja metra

    - Zachodni w projekcie przedstawionym kilka dni temu z pewnością nie podoła temu zadaniu. Będzie za mały - przekonuje Patryk Zaremba z Forum Rozwoju Warszawy i zwraca uwagę na dysproporcje między częścią dworcową a komercyjnymi biurowcami. - Dobrze, że na tym terenie powstanie coś nowego, ale to bardziej przypomina stację metra niż dworzec kolejowy. Niestety PKP, jako partner przedsięwzięcia jest z tego trochę wycofane - dodaje Zaremba.

    W podobnym tonie wypowiada się Jan Jakiel, prezes Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji. - Ten projekt w jakiś szczególny sposób nie rozwija tego terenu - twierdzi Jakiel.

    "Wielkie obiekty są trudne"

    Zdaniem obu ekspertów teren ma w sobie duży potencjał, jeżeli chodzi o transport, choćby z uwagi dużą liczbę torów i peronów, które warto wykorzystać. - W projekcie postawiono bardziej na część komercyjną niż, kolejową - zwraca uwagę Patryk Zaremba.

    - PKP czy inwestor raz na zawsze muszą sobie uświadomić, że to jest i będzie potężny węzeł przesiadkowy - uważa Jan Jakiel.

    W piątek architekci bronili swojej koncepcji przekonując, że dziś dworce nie są osobnymi bytami, a jako element "płynnej tkanki miejskiej" nie muszą być duże.

    Architekt Jerzy Kamiński wyjaśnia dlaczego dworzec będzie małyLech Marcinczak, tvnwarszawa.pl

    - Wielkość Zachodniego jest dostosowana do potrzeb tej części Warszawy. Wielkie obiekty, trudne i drogie w utrzymaniu, nie sprawdzają się dzisiaj. Na Centralnym, poczekalnia dla pasażerów świeci pustkami, bo podróżni wolą spędzać czas w kafejkach - argumentuje Łukasz Kurpiewski, rzecznik prasowy Grupy PKP.

    Co z dworcem PKS?

    Nierozwiązany pozostaje także problem położonego tuż obok, nieremontowanego od lat, dworca autobusowego należącego do PKS Polonus. Ministerstwo Skarbu Państwa szykuje się właśnie do prywatyzacji tej spółki.

    - Aktualnie proces prywatyzacji znajduje się w fazie analizy złożonych ofert wstępnych. Dopiero po przeanalizowaniu ofert wstępnych zostaną podjęte decyzje, co do kolejnych kroków w zakresie prowadzonego postępowania - informuje Katarzyna Kozłowska, rzeczniczka prasowa ministerstwa.

    Wśród chętnych są firmy transportowe i deweloperskie: Mobilis, Arriva Polska, Echo Investment, konsorcjum RAF TRANS-BALMORAL PROPERTIES 4ED oraz Polska Komunikacja Samochodowa.

    Zobacz projekt nowego dworca:

    bf/bako

    Wirtualny spacer po nowym dworcumat. inwestora

    Źródło zdjęcia głównego: mat. inwestora