- W tej chwili pracujemy na całym froncie robót - mówi w TVN24 o budowie centralnego odcinka II linii podziemnej kolejki Krzysztof Malawko, rzecznik Metra Warszawskiego. Po awariach przy Świętokrzyskiej i na Powiślu, trwają jeszcze roboty zabezpieczające i stabilizacyjne.
Prace odbywają się na poszczególnych stacjach, ale swoje do zrobienia mają też tarcze drążące tunele II linii metra. - Pokonały już około 1,5 kilometra. Jedna z nich jest w wentylatorni i skręci, żeby zrobić łącznik między pierwszą a drugą linią metra. A druga podąża w kierunku stacji Świętokrzyska - wyjaśnia Malawko.
Zabezpieczają i stabilizują
Tam wybudowany jest korpus stacji. Kret przebije się przez nią i powędruje dalej do Nowego Światu. A jak wygląda sytuacja przy Świętokrzyskiej po awarii, do której doszło na początku października? – Mieszkańcy wrócili do budynku, trwają końcowe prace zabezpieczające, roboty na budowie zostały wznowione – zaznacza Malawko.
Prace stabilizacyjne trwają na Powiślu, gdzie część budowanej stacji znalazła się pod wodą. – Tam zalaniu uległa środkowa część, a dwie głowice stacji – wschodnia i zachodnia są zbudowane. Czekają na odblokowanie środkowej części – wyjaśnia Malawko. – Tunel Wisłostrady jest w tej chwili podparty. Prace stabilizacyjne muszą potrwać od dwóch do czterech miesięcy od momentu ich rozpoczęcia. Chodzi o bezpieczeństwo ludzi - dodaje.
II linia w 2014 roku
Budowa metra ma według planów zakończyć się pod koniec 2013. Prezes warszawskiego metra przekonuje, że pomimo opóźnień wynikających z awarii na budowie, znajdowania niewybuchów i nieewidencjonowanych urządzeń, pasażerowie mają pojechać centralnym odcinkiem II linii metra w 2014 roku. Z drugiej strony przyznaje jednak, że spółka dyskutuje z wykonawcą, jak awarie wpłyną na prowadzone prace i na cały kontrakt.
ran/b