Stołeczni radni zadecydowali na czwartkowej sesji Rady Warszawy o rozszerzeniu strefy płatnego parkowania o kolejną część Mokotowa. Za głosowało 41 radnych, przeciw było 15. Przyjęta uchwała zakłada też zwiększenie zasięgu abonamentu rejonowego i zwolnienie z opłat za parkowanie pojazdów przewożących osoby niepełnosprawne.
W uchwale zaproponowano rozszerzenie strefy płatnego parkowania niestrzeżonego (SPPN) od 3 lutego 2025 r. o obszary Starego Mokotowa, Wyględowa, Wierzbna, Ksawerowa, Sielc i części Sadyby. Drugim założeniem jest zmiana zasięgu abonamentu rejonowego na promień o długości 200 metrów od adresu zameldowania mieszkańca SPPN. Dotychczas wynosi 100 m i do ośmiu parkomatów w pobliżu (do 150 m).
Strefa na Mokotowie obejmie dokładnie taki sam obszar, jaki był poddawany konsultacjom społecznym jesienią zeszłego roku. Od zachodu będzie ograniczona ulicą Żwirki i Wigury, od wschodu Czerniakowską i fragmentem ulicy Powsińskiej, a od południa linią ulic Woronicza, Wołoskiej, Domaniewskiej oraz Idzikowskiego. Od północy strefa będzie zaś bezpośrednio przylegać do jej obecnej granicy na Mokotowie, czyli m.in. do ulic Kulskiego, Różanej i Gagarina.
Obecnie trwa opracowywanie projektów organizacji ruchu. Są poprawiane w oparciu o sugestie mieszkańców zgłoszone w konsultacjach, w których wypłynęło ponad tysiąc uwag. Pierwsze zmiany w organizacji ruchu zaczną się pojawiać jesienią, a po abonamenty parkingowe mieszkańcy będą mogli zgłaszać się do Zarządu Dróg Miejskich na miesiąc przed startem strefy, czyli od stycznia.
Z opłat za parkowanie na obszarze SPPN zwolnione zostały pojazdy przewożące osoby niepełnosprawne, a także zwiększone zostaną opłaty za postój pojazdów na prawach wyłączności.
Nawet 27 milionów więcej do budżetu
Określono również hipotetyczny wpływ do budżetu związany z rozszerzeniem SPPN. Założono, że średni przychód w całym 2023 r. na miejsce postojowe, wyniósł ok. 4177 zł (funkcjonowanie SPPN w godz. 8.00-20.00). Zwiększenie SPPN o 6,5 tys. nowych miejsc parkingowych da dochód powyżej 27 mln zł.
Szacunkowy koszt realizacji (w postaci nowych parkomatów, zatrudnienia nowych pracowników, wdrożenia organizacji ruchu i organizacji obsługi kontroli) wyniesie około 10 mln zł w pierwszym roku funkcjonowania i około 5 mln zł w kolejnych latach.
Strefa stale jest poszerzana
Strefa płatnego parkowania niestrzeżonego jest w Warszawie od 1999 r. Początkowo obejmowała tylko ścisłe centrum miasta. Po dekadzie została rozszerzona m.in. o Powiśle, Stare i Nowe Miasto. W 2013 r. granica obszaru z parkometrami przesunęła się z Żelaznej do Okopowej na zachodzie, z Koszykowej do Wawelskiej na południu, a na północy zamiast al. Solidarności sięgnęły Dworca Gdańskiego i ronda Radosława oraz fragment Pragi-Północ. Od 2020 r. jej obszar, etapami, zwiększył się dwukrotnie – o część Woli i Pragi-Północ, Żoliborz i Ochotę, pl. Hallera i jego okolice oraz północny Mokotów.
W nowej strefie zostaną zamontowane najnowocześniejsze dostępne parkomaty. Obsłużą szereg typów płatności bezgotówkowych, w tym m.in. kody BLIK oraz technologię zbliżeniową NFC. Pozwolą też na przedłużanie opłaconego już czasu parkowania, na wzór popularnej funkcji dostępnej do tej pory jedynie w aplikacjach mobilnych. Tego typu urządzeń nie ma jeszcze w Warszawie wcale, jednak w nadchodzących miesiącach zastąpią wszystkie obecne parkomaty. Analogicznie maszyny będą stawiane podczas rozszerzania strefy na Mokotowie.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa